Despre indie si hateri…


*Nu am intentia sa jignesc pe nimeni cu acest post. Vreau doar sa imi spun parerea.*

In acest post vreau sa vorbim putin despre autorii indie si cartile lor, un subiect mult dezbatut.

Dupa cum stiti, eu sustin autorii indie. Nu pe toti. Sunt autori care nu au ce cauta in lumea asta a cartilor. Recunosc, sunt autori care nu imi plac. Sunt carti pe care le detest. Sunt carti pe care nu pot sa le termin. Acelea sunt cartile pe care nu le promovez niciodata pe blog, decat daca am promis inainte de a citi cartea.

Dar la fel de bine sunt carti scrise de autori mari pe care le detest. Sunt carti si carti. Sunt carti indie mult mai bune decat unele publicate de mari edituri.

De ce sa etichetam toate cartile indie dupa una singura? Nu mi se pare corect. Nu cred ca ar trebui sa citim cartile doar pentru ca acel autor e faimos. De cand a devenit lumea asta o afacere?

Daca stim sa cautam putem gasi autori indie exceptionali. Carti extrem de bune care pot deveni rapid cartile noastre preferate. Pentru ca un autor are talent si daca e  publicat si daca nu. Chestia asta cu publicatul tine si de noroc. Tine de cum te promovezi, de ce noroc ai. Poti sa fii cel mai talentat autor din lumea, ca daca nu ai noroc, tot degeaba. Asa e peste tot.

Daca imi aduc aminte bine, Isaac Marion a fost indie la inceput. Tammara Webber la fel. Jamie MgGuire (nu ca as fi mare fan, dar are atatia prin lume) si Colleen Hoover au fost indie. J.K. Rowling a fost refuzata de nu stiu cate ori pana cand si-a publicat cartile. Deci si ei au fost, la randul lor, indie. Numai ca au avut o sansa. Si cred ca toate lumea ar trebui sa aiba aceeasi sansa.

Nu ma intelegeti gresit. Nu zic ca toti autorii indie ar trebui publicati. Recunosc ca sunt si autori care scriu carti groaznice. Dar nu ne obliga nimeni sa ii citim, nu?

Recent am citit un articol a unui blogger american (nu imi aduc aminte nici blogul, si nici numele blogger-ului) in care ii facea cu ou si cu otet pe indie.De ce? Pentru ca nu stiu ce carte citise ea de o autoarea indie care nu i-a placut. So what? Si eu am citit atatea carti de autori mari care nu mi-au placut. Dar asta nu inseamna ca ii etichetez pe toti autorii publicati. Nu inseamna ca ii fac cu ou si cu otet.

Nu inteleg de unde ura asta impotriva indie. Oameni buni, sunt carti!! V-ati gandit ca poate autorul nu vreau sa isi publice cartea la o editura?Ca poate e doar o pasiune sau un vis, sa isi vada numele pe o carte? V-ati gandit ca poate nu vrea sa faca din asta o cariera? Si cartile indie merita citite. Again, nu toate. Sunt carti si carti. Dar, ma repet, daca stii cum sa alegi poti gasi carti indie mai bune decat carti publicate.

N-am sa inteleg niciodata ce au unii cu autorii si cu cartile indie. Si nici nu bloggeri care ii promoveaza. Adica daca eu aleg sa citesc o carte indie, nu stiu cum sa aleg carti sau cum?

Si o chestie pe care nu o inteleg sunt recenziile negative. Nu. Inteleg recenziile negative. Unele imi plac si sunt de acord cu ele. Nu inteleg recenziile in care se injura autorul si cartea. In unele cazuri, recenziile astea sunt incoerente si nu isi argumenteaza ura. Sunt pline de injuraturi, de ura si de prostii. De ce naiba ai vrea sa scrii o recenzie de-aia? Daca nu iti place cartea ok, nu te obliga nimeni. Dar macar scrie o recenzie negativa coerenta, in care sa argumentezi de ce nu ti-a placut cartea. Nu sa injuri si sa fii vulgar/a. O recenzie de-asta nu rezolva nimic situatia, ba din contra. Te faci sa arati cat esti de incuiat.

La fel cum nu inteleg bloggerii care refuza sa citeasca indie. Ok, si eu am carti pe care le refuz. Dar nu din cauza ca sunt indie sau nu. Ci din cauza ca sinopsis-ul nu imi suna interesant. Dar ca si blogger, nu ar trebui sa acorzi o sansa fiecaruia si sa incerci macar o carte indie?

Nu vreau sa impun parerea nimanui. Inteleg ca fiecare om are pareri proprii si fiecare poate sa citeasca ce vrea. Dar dupa ce am citit niste recenzii pline de injuraturi pe GoodReads scrise de niste ‘bloggeri’ la niste carti indie  si dupa ce am citit si acel articol, nu am putut rezista. A trebuit sa imi spun si eu parerea.

Stiu ca vor fi cativa oameni pe-aici carora nu le vor placea acest post. Si imi parere rau daca e cazul, dar asta e opinia mea si mi-ar placea daca ar fi respectata.

 

One thought on “Despre indie si hateri…

  1. Total de acord cu tine! Dacă nu vrei să citești indie, asta e treaba fiecăruia, dar nu ai dreptul să judeci aceste cărți dacă nu le-ai încercat sau dacă ai citit doar una care s-a dovedit slabă. La fel cum nu poți avea încredere într-un autor indie, nu poți avea încredere nici în edituri. Se publică foarte mult în ultimul timp și firește că apar și cărți de o calitate îndoielnică.

    Like

Leave a Reply

