Ce inseamna “bestseller” pentru mine…


Inca de cand am citit “Beautiful Disaster’ de Jamie MgGuire si am ramas complet dezamagita, tot ma intreb ce inseamna, de fapt, o carte bestseller. Mai ales de cand am citit carti mult mai bune decat Beautiful Disaster care sunt departe de a fi numite bestseller. Incet, incet, incep sa imi dau seama.

‘Beautiful Disaster’ nu e prima carte bestseller care m-a dezamagit. Gandindu-ma in urma, imi dau seama ca ‘The Vampire Diaries’ a fost o dezamagire si mai mare decat ‘Beautiful Disaster’. Nici ‘Pretty Little Liars’ nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor mele.

In schimb, am citit multe carti, atat indie cat si carti publicate de edituri dar care nu au ajuns bestseller-uri. Carti care sunt mult mai bune decat ‘bestseller-urile’ de astazi. Carti ca si ‘Creatura’. Sau ‘Tears of Tess’ de Pepper Winters. Sau ‘Virtuosity’ de Jessica Martinez. Carti care, in viziunea mea si a altora, ar fi trebuit sa fie bestseller-uri.

Si atunci ma intreb, din nou. Ce inseamna, de fapt, o carte bestseller? Si imi si raspund.

UIn viziunea mea, o carte bestseller nu e o carte care se vinde in milioane de copii. Consider ca aproape orice carte ar putea fi bestseller, cu putin noroc. Ca sa ajungi autor de bestseller in zilele de astazi, trebuie sa ai mult noroc, un PR foarte bun si trebuie, in primul rand, sa iti citeasca cartea cine trebuie. Daca ai noroc si iti citeste cartea cine trebuie, ajungi bestseller author in cateva zile.

Dar, pentru mine, nu asta inseamna o carte bestseller.

Daca cititi recenziile mele, la multe carti am zis ca ar putea deveni bestseller sau ca stilul de scriere e de bestseller. De ce zic asta? Pentru ca sunt anumite carti bestseller care au ajuns un etalon pentru toata lumea. Si, unele carti, indie si nu numai, ajung acel etalon. Prin stilul de scriere, personaje si o poveste originala, anumite carti sunt comparate cu alte carti bestseller. Dar, din pacate, nu ajung niciodata bestseller. In schimb, pentru anumiti oameni, acele carti sunt adevarate bestseller.

Deci, pentru mine, ‘bestseller’ inseamna o carte cu un anumit stil de scriere. Inseamna o carte originala, cu personaje de care sa ma indragostesc pe loc. Inseamna o carte care sa ma faca sa simt lucruri inedite.

Da, am gasit astfel de carti si printre cartile care s-au vandut cu miile. “Easy” e una dintre cartile mele preferate. “The Edge of Never” la fel. Pe de alta parte, as putea numi bestseller si carti ca si “Creatura” sau “Virtuosity” sau “Ruby Blue” (daca imi amintesc bine, Ruby Blue e Amazon Bestseller) sau “Tears of Tess”.

Sper ca ati inteles ce am turuit eu aici.Ideea e ca, in viziunea mea, o carte nu trebuie sa se vanda in milioane de copii pentru a fi ‘bestseller’. Trebuie doar sa fie buna.

Pentru voi ce semnificatie are cuvantul ‘bestseller’? Ati citit vreodata o carte mai putin cunoscuta care sa va dea sentimentul acela de bestsller? 🙂

 

6 thoughts on “Ce inseamna “bestseller” pentru mine…

  1. Bestsellerul este prin definitie o carte care se vinde cel mai bine, prin comparatie cu altele, la momentul respectiv. Nu inseamna ca e o carte extraordinar de buna. Sau ca nu sunt X romane care au povesti chiar mai bune. Exact asa cum ai spus si tu, e si vorba de noroc si de echipa care lucreaza la publicarea si promovarea acelui volum, e vorba si de impactul pe care il are titlul sau subiectul cartii respective asupra publicului. Ceea ce ai descris tu mai sus este definitia unei carti BUNE. Nu al unui bestseller. Pentru ca bestsellere ajung si unele carti mai degraba slabe, doar pt ca au ceva care atrage publicul si il face sa le cumpere. Deci daca o carte e bestseller inseamna doar ca s-a vandut in nu stiu cate milioane de exemplare. Nu inseamna si ca ai garantia ca e un volum foarte bun.,

    Like

    1. Stiu ce inseamna bestseller. Ceea ce am vrut eu sa zic e ca, asa cum ai zis si tu, bestseller nu inseamna neaparat o carte buna. Am avut parte de unele dintre momentele acelea extrem de enervante cand vrei sa zici ceva si sa explici cat mai bine, numai ca iti iese pe dos.

      Like

Leave a Reply

