Opinii si… valuri!


*Postarea aceasta va fi pe jumatate melancolica si pe jumatate amuzanta/ironica. *

Nu, n-am sa vorbesc despre valurile marii, desi tare mi-e dor de ele. Cand zic ‘valuri’, de data asta ma refer la o moda. Ma refer la valurile de carti New Adult, sau Young Adult, sau Indie.

In ultimii ani am avut parte de o multime de valuri. Mai intai, a fost Twilight. Si as vrea sa ne oprim un pic aici.

Toti ne amintim de Twilight si de valva care s-a facut pe seama cartilor si a filmelor. Cel putin prin 2008-2009 toata lumea vorbea despre Twilight, despre ‘unica’ poveste dintre o fata putin prostuta si un vampir foarte sexy si charmant. La inceput eram exasperata de chestia asta. Pe unde ma intorceam vedeam numai Twilight sau eventual ii vedeam pe Robert Pattinson si Kristen Stewart. Apoi, am devenit curioasa. Toata lumea vorbea despre carti. Cred ca in perioada aia se vorbea mai mult de Twilight decat de biblie.:)) Si da, la un momentdat mi-am cumparat toate cartile. Si da, le-am citit intr-o saptamana. Si mi-au placut. Huh, ce zic eu ca mi-au placut. Le-am adorat. Devenisem fac inforcat. Eram fanatica.

Apoi am vazut filmele. Am avut un crush nebun pe Edward si pe Robert Pattinson. Nu vroiam nimic mai mult decat sa fiu un vampir sau eventual sa fiu Bella. Ce?! Nu va mai uitati asa la mine! Aveam vreo 10-11 ani. Nu prea gandeam normal.:))

In fine, intr-un final am trecut de perioada asta.

Odata cu Twilight, a venit moda vampirilor si a varcolacilor. The Vampire Diaries, Teen wolf, Academia Vampirilor s.a.m.d. Unele dintre aceste valuri de-abia vin. Ca si Academia Vampirilor. Sunt sigura ca, odata cu filmul, va incepe o nebunie. Probabil ca vom vedea si bunicutele citind despre Dimitri si Rose.

Dar vremea vampirilor a cam apus, in general. Nu mai e isteria aia care era in urma cu cativa ani. Da, moda fantasy-ului si a genului paranormal inca mai este. Numai ca nu mai straluceste la fel de tare ca alta data.

Cand stau si ma gandesc la Twilight imi dau seama ca nu sunt niste carti extraordinare. Dupa ce am citit carti ca si “Mare Tranquillitatis” e greu sa te gandesti la Twilight in acelasi fel.  O carte mult mai buna decat Twilight mi se pare The Vampire Academy.

Seria Twilight pentru mine inseamna copilarie. De fiecare data cand aud o melodie care era in film sau vad copertile cartilor imi aduc aminte de perioada aia. Imi aduc aminte de cum mergeam la Bucuresti in fiecare sambata, imi aduc aminte cum mi-am lipit posterele lui Robert Pattinson pe dulap, imi aduc aminte cu caram cartea peste tot cu mine. Si imi mai aduc aminte toate momentele frumoase pe care le-am trait in timp ce citeam cartile. Daca am recitit cartile vreodata (si am facut-o) cred ca e din cauza ca vroiam sa retraiesc clipele alea. Dar daca ar fi sa recitesc Twilight, sunt sigura ca nu mi-ar mai placea atat de mult. Pentru ca am crescut, mi-am dat seama ca nu tot ce zboara se si mananca,iar o poveste de dragoste dintre o fata muritoare putin prostuta si mult prea neindemantica si un vampir sexy si foarte charmant dar extrem de periculos, nu ma mai da gata. Imi trebuie un pic mai mult acum.

Dupa ce m-am inopat cu paranormal si fantasy, am trecut la YA, adica Young Adult. Mai citesc cateodata carti Young Adult, dar nu la fel de des ca inainte. Si nu, valul de YA nu a facut atat de multa isterie ca si cel fantasy. De fapt, nu cred ca vreo moda va mai creea atata isterie ca si moda vampirilor.

In momentul de fata suntem invadati de New Adult. Da, inca citesc New Adult. Si da, imi place. Dar. Exista un dar. Daca la inceput citeam fiecare NA care imi pica in mana, acum am invatat sa aleg. Incep sa imi dau seama din descriere si din coperta daca respectiva carte va fi plina de clichee si daca va avea acelasi tip de poveste. Dar despre NA v-am mai vorbit si aici asa ca nu voi mai turui acum despre asta.

Binenteles, sunt si carti care vor fi meuritoare. Carti ca Harry Potter. Pun pariu ca si acum sunt milioane de oameni care citesc cartile. Sau cartile lui Stephen King.

Ca veni vorba de Stephen King.

Cred ca despre el se va vorbi zeci de ani de-acum in colo. Pentru ca el este si va ramane u maestru in horror si thriller. Povestile lui sunt pline de mister, sunt captivante si te fac sa uiti de lumea din jurul tau. Povestile lui sunt credibile, fascinante si inspaimantatoare. Binenteles, sunt si oameni carora nu le place. Si e firesc. Toata lumea are opinii proprii si ar trebui respectate. Eu am crescut cu Stephen King in casa, mama fiind maaaaareeeee fana.

Ideea mea e ca orice moda vine si trece. Asa ca oricat v-ar enerva o carte, consolati-va cu ideea ca acusi trece. Asa ca si cu muzica. Un an cineva e la moda, anul viitor nici nu mai stim cine e.

13 thoughts on “Opinii si… valuri!

  1. Nu am citit inca postarea, dar vreau sa spun ca eu consider ca va fi una pe gustul meu. Cuvantul “ironica” mi-a soptit asta :)))

    Gata, am citit! Si mi se pare interesant postul, desi, sincera sa fiu, ma asteptam la altceva. Ai tratat prea delicat subiectu. Eu una cred ca as fi dura si cine stie, poate ceva ce se aseama cu ipocrizia, mai bine cu nesimtitrea. Oricum, nu cred ca as fi depanat amintiri, as fi zis lucrurilor altfel pe nume. Totusi, sa nu o iei in nume de rau! Apreciez foarte tare modul tau de a trata subiectele, e asa frumoos. De exemplu, ce ti s-a intamplat pe Beculet, eu sunt o fire calma, insa cand ai povestit acel moment, nu am simtit ca pot fi calma si nici nu mi-am gasit putere de a comenta respectivul postul. O sa incerc sa imi exprim parerea si asta doar pentru ca e noapte si mananc masline, lucru ce ma linisteste!

    Febra Twilight.. Ei, bine, eu una nu am prins-o. Si intr-un fel ma bucur ca asa a fost situatia. Stiam despre Twilight doar ca fiind niste filme facute dupa niste carti. Atat. Nu m-a interesat nimic mai mult. Eu am vazut toate filmele vara trecuta (toate filmele care erau aparute vara trecuta) sau cam asa ceva. Nu am asteptat prea mult intre ele si le-a luat MUULT timp verisoarelor mele sa dau o sansa filmelor. A meritat, dar a meritat doar pana cand am vazut alte filme. Filme mult mai bune decat Twilight.
    Si, nici febra vampirilor nu am prins-o mult, singurele carti cu vampiri pe care le-am citit sunt Jurnalele Vampirilor- sunt prima serie “serioasa” pe care am citit-o, serie care m-a facut sa ma apuc serios de lectura si pentru asta, o pastrez mereu in suflet, desi stiu ca nu e o serie exceptionala. E importanta pentru mine datorita momentelor create de unele momente la vremea cand le-am citit eu. Si, cu vampiri am mai citit Evernight. Si atat, cred.
    Iar despre Academia Vampirilor, cred ca esti in tema deja :)) Prima carte m-a adormit la propriu. Binele, primele pagini din carte. Inca nu am terminat-o, dar am facut un pact cu mine ca o sa o termin pana la sfarsitul anului. Si, sper sa imi placa pentru ca nu cred ca o sa fie printre favoritele mele avand in vedere ceea ce s-a intamplat. Totusi, o sa ma pronunt la momentul potrivit!

    Si, da, ai dreptate in privinta cu HP si King. Eu am citit in vacanta de primavara prima carte, si vreau sa le citesc in viitor pe urmatoarele. La filme, insa, mai au de trudit verisoarele mele pana sa ma convinga sa ma uit la ele :)) Ele mi-au spus ca adora filmele, iar eu fara ele nu ma uit la niciun film a carui trailer nu e in proportie de 80% pe placul meu.
    Iar pe King, nu l-am descoperit inca. Dar vreau sa fac asta. Si vreau sa incep cu Mobilul, si se gaseste atat de greu cartea asta.

    Ohoo, cat am palavragit. As fi spus ceva si despre muzica, dar imi e ca ma intind mult prea muult =))) Sunt o gura sparta (parca asa era expresia aia despre persoanele care vorbesc fara sa se opreasca repede) uneori, hihi -_- .

    Like

    1. Sunt o fire mai calma in situatii de-asta. Dar azi ai sa ai parte de un articol de-asta mai acid pe o tema discutata in ultima vreme. Asa ca stai pe fir.:)))

      E bine ca nu prinzi “febrele” astea. Inseamna ca nu te lasi influentata de altii foarte usor.

      Eu am inceput cu ‘Mobilul’. Nici nu imi aduc aminte unde am gasit-o. Ah da, parca la o librarie. Dar cred ca daca poti sa ajungi la un anticariat, mai mult ca sigur vei gasi o colectie adevarata cu cartile lui Stephen King.

      Like

      1. Singurele persoane care au o influenta ceva mai consistenta asupra mea sunt verisoarele mele -alea de is gemene- dar si ele reusesc sa o faca doar in materie de filme :))). In rest, cred ca mai sunt duiumul de recenzii pozitive si.. atat. Viata mea, deciziile mele. Nu o sa fac niciodata ceva pentru ca asa fac ceilalti. Dupa asta ma ghidez cat de cat in viata.

        Like

  2. Eu cred ca gandeai foarte normal Bianca, si nu doar cauza ca aveai 11 ani. Eu aveam cu un an mai mult cand am descoperit filmul si am rugat-o pe mama doua saptamani sa-mi cumpere Amurg de ziua copilului. Nu doar ca am adorat cartea, dar Amurg si implicit seria Twilight, a fost un punct de reper pentru mine deoarece asta fost cartea care m-a facut sa vad ca lectura nu-i asa cum ziceai ceilalti si m-a determinat sa privesc cu alti ochi biblioteca parintilor si chiar sa citesc carti din ea – plus ca datorita ficurilor Twilight mi-am descoperit talentul in ale scrierii , lucru care a ajuns sa-mi fie cea mai mare pasiune.Chiar daca aveam 12 am citit Mandrie si Prejudecata si La Rascruce de Vanturi pentru ca erau pomenite in nu stiu ce volum din Twilight, si asa am ajuns sa indragesc si clasicii).Ma bucur ca seria inca mai e in librarii si ca si alti copii au ocazia de a o descoperi. Chiar ca sa dovedesc una din lucrurile scrise de mai sus – chestie facuta anul trecut – am recitit Amurg pentru a vedea concret ce parerea imi va crea la 3 ani de la ultima citire. Nu pot comenta actiunea pentru ca dupa ce vezi filmul de 30 de ori si citesti cartea a 12 a oara nu mai ai ce sa descoperi 🙂 Dar pe langa cateva detaliile legate personaje, decoruri, felul de a scrie, am avut acelasi sentiment ca si prima oara cand am citit-o. Cu cat citesti mai mult cu atat devii mai critic, dar nu si in cazul sentimentelor. Cred ca daca o carte ti-a placut cu adevarat si ai fost inebunita o perioada de timp dupa ea nu poti sa afirmi ca daca ai citi-o acum nu ti-ar mai crea aceasi senzatie si ca nu iti va amintit de ce ti-a placut atat de mult in primul rand. Si ca sa inchei cu partea asta, nu cred ca febra Twilight a trecut vreodata, ci doar s-a diminuat. Fanii adevarati, nu fanaticii sau cei ce au citit cartea pentru ca era la moda, vor ramane fani pana la sfarsit, pentru ca ceea ce au vazut si apreciat ei e esenta cartii si lucrurile din spatele cuvintelor, lucrurile cu care ramai.
    Nu cred bunicutele vor citi asa ceva – cel putina mea nu are timp :)) Faza asta cu valurile, Bianca, e foarte generalizata. Nu poti sa te prinzi intr-unul daca nu te-ai aruncat tu insuti in primul rand. Valuri au fost si acum 30 de ani cand citea taicamiu carti sub banca in liceu si vor fi si peste 100 de ani pentru stra-stra nepotii mei. O persoana care citeste din placere va avea mereu genurile sale preferate, subliniez preferate pentru ca trebuie sa fii atras intr-un mod special si nu cred ca se pot schimba cu fiecare ”val”. Sigur ca sunt si oameni care citesc ce le pica in mana si sprijina toata treaba cu autorii ”indie” si logic, sunt prinsi in fiecare nou val. Eu de exemplu am citit cate un pic din orice, dar consider ca timpul meu e mult prea limitat ca sa ma complic cu carti ce nu au fost deja citite de o multime de lume si pot vedea pareri, ori nu mi-au fost recomandate. Normal ca si autorul ala trebuie sa inceapa de undeva si trimite copii ale cartii tuturor, si probabil ca e frumos, daca ai chef si timp si nu esti fedel unui anumit tipar/gen. Cum ziceam, valuri vor mai fi, depinde de tine daca poti sa alegi ceea e mai frumos din ele si sa le da-i o sansa.Ori esti pe interes(nr cartilor, lauda, o biblioteca mare etc) ori iti satisfaci propiile preferinte.
    Acum, cat de tare mai stralucesc genurile respective, depinde de cum privesti situatia. Autorii care scriu din placere mai scriu si acum despre vampiri chiar daca risca sa nu le citeasca nimeni cartea, pe cand cei pe interes or sa scrie ceea ce e la moda ca sa isi scoata profit. Repet, daca tu zici ca acum seria Twilight nu ti se mai pare o serie extraordinara pentru ca ai citit alte carti in paralel, atunci cu siguranta nu ai definit-o corect in primul rand. Mi se pare o tampenie sa compari carti total diferite intre ele. Da, poti compara carti de acelasi gen care au de ex. un triunghi amoros sau o situatie aproape identica/asemanatoare dar nu cred ca are sens sa o faci asa.
    Pai daca ai pus HP si pe King la nemuritori, de ce nu ai pune si Twilight? Vezi, tot de gusturi si perceptii depind si lucrurile astea. Eu nu l-asi pune niciodata pe King la nemuritori pentru ca genul lui nu m-a atras niciodata ceva de speriat, si poate ca intradevar HP e un nemuritor, nu zic, dar nu pentru mine. Uite, iar compari genurile care nu au nimic in comun. Vorbim aici despre un scriitor notoriu cu o reputatie de maestru si despre o scriitoare care a scris o carte cu vampiri. Nu vad asemananri intre autori sau cartile in sine.
    Daca nu ti-a placut, da, cu siguranta vei incerca sa-l uiti. Dar niciodata nu ai sa scapi de el , fi sigura. Viata nu-i asa de cool :)) Eu am urat din toata inima procaria mizera de melodie – daca se poate numi asa – a lui Michael Telo si inca o mai aud in bloc si inca ma mai dispera ca am ajuns sa ii invat versurile :))
    P.s. Chiar nu am vrut sa iasa mai lung decat postul tau, dar firar, m-am aprins si nu m-am putut abtine :))

    Like

    1. Intr-adevar, tine si de opinii. Cred ca eram asa de innebunita atunci dupa Twilight si nu, nu cred ca eram un fan adevarat. Dar imi placea atat de mult pentru ca era o lectura usoara. Intre timp mi-am schimbat si mentalitatea, mi-am format si alte opinii si am crescut. Nu zic ca nu mi-ar placea daca as reciti-o, pentru ca as fi ipocrita. Numai ca nu o mai vad ca pe cea mai buna carte ever, asa cum o vedeam acum nu stiu cati ani. Si da, asa cum ai zis tu, e bine ca si alti copiii sa citeasca Twilight, pentru ca deschide apetitul. Dar la fel de bine ar putea sa citeasca The Vampire Academy, pentru ca si aia e o lectura care deschide apetitul.
      Nu am pus Twilight printre nemuritori pentru ca nu cred ca peste 100 de ani se va vorbi asa de mult despre carte. Twilight e o lectura pentru adolescentiti si e citita de oamenii pana in 30 de ani.Si daca stau sa ma gandesc bine, la fel este si cu Harry Potter. Pe cand Stephen King este citit de toata lumea. Pana si bunica-mea l-a citit, si nu glumesc. Dar din nou, tine de opinii.

      P.S.: Nu ma deranjeaza comentariile de genul asta. Ba dimpotriva, chiar imi plac. De-aia am facut blogul asta, ca sa am cu tine discuta si ca sa pot sa aud si alte opinii. So no worries!!

      Like

      1. Tine si de felul tau de a scrie, reusesti sa atragi lumea sa isi spuna parerea 🙂
        In nici un caz nu e cea mai buna carte ever, nici nu am zis ca ar fi. Da, cu siguranta si AV ar fi foarte buna pentru incepatori, dar am zis de Amurg pentru ca pe atunci asta era tot ceea ce gaseai in librarii. Acum au de unde alege tot inainte 🙂

        Like

      2. :)) Ma bucur sa aud :))
        Lasa, mai bine ca inainte nu se gaseau atat de multe carti. Cand zic ‘inainte’ ma refer la momentul cand am inceput sa cumpar carti de-astea. Pai daca s-ar fi gasit atat de multe ca acum, ai mei sigur ar fi fost faliti.:))

        Like

      3. Pff, la ce criza e nu mi-am mai cumparat carti tiparite de la craciunul trecut :)) sincer iti spun, avem un mare noroc noi astia care putem citi in limba engleza.Poate ca mai ai nevoie si de dictionar si poate ca nu intelegi toate cuvintele, dar cu cat citesc mai mult cu atat inteleg mai bine. Vara asta citeam cate o carte pe zi ^_^ :)) Acum cand ma gandesc am facut o alegere inteleapta cand mi-am luat kindle, altfel nu pupam eu atatea carti superbe 🙂

        Like

      4. Ultima data cand mi-am cumparat un paperback a fost in… Iunie. Mi-am cumparat “Beautiful Disaster”. De-atunci numai eBook-uri.
        Ma gandesc de multe ori ca am facut bine cand m-am apucat de citit in engleza. A fost chinuitor la inceput, dar deja nu mai am probleme. A devenit la fel de usor ca si cititul in romana. :))
        Si da, Kindle-ul e o achizitie foarte buna. Asta daca nu esti vreun snob care prefera sa dea bani mai multi pentru ca altfel nu se “simte ca o carte”. :)))

        Like

      5. Da, chiar am avut un argument cu profa mea de engleza pe tema asta. Avand in vedere ca am un ritm foarte rapid al lecturii ( daca nu am treaba iti termin o carte fie in romana sau engleza de 500p intr-o zi) nu imi permit sa-mi cumpar atatea carti, mai ales ca reducerile sunt la pasti, craciun etc. Da, a fost mai greu la inceput, dar acum cuvintele necunoscute le deduc din context sau cand se mai intampla sa nu le inteleg am dexul in eng de la kindle si imi dau seama ce vrea sa zica. Bine ar fi sa pot si traduce atat de repede :)) pentru ca a citit si a traduce nu e acelasi lucru.

        Like

      6. Si eu am probleme cand trebuie sa traduc, din cauza ca incep sa uit unele cuvinte in romana sau vreau sa traduc foarte bine.:))

        Like

Leave a Reply

