Despre scoala & sistemul scolar…


Cred ca nu e o surpriza pentru voi ca mie nu imi place scoala. V-am zis-o, in repetate randuri. Dar acum vreau sa vorbim un ppic mai amanuntit despre sistemul scolar si despre nemultumirile pe care le am. Si, oho, sunt multe!

Ok, haideti sa clarific asta. Nu imi place scoala. Nu, nu o urasc. Sunt momente cand imi place, recunosc. Dar cele mai multe momente nu imi plac. Nu imi place sa stau intr-o banca, cand cineva care se crede mai destept decat noi (desi de multe ori nu este) incearca sa ne bage toate chestiile inutile in cap. Nu imi place sa invat la cele mai multe dintre materii, pentru ca mi se pare inutile. Jumatate din lucrurile pe care le facem la scoala nu imi vor ajuta cu nimic in viata. Da, sunt materii care imi plac si pe care le astept. Dar sunt si materii pe care nu le vad rostul.

Ca si istoria. Sau greaca veche. Sau latina (pe care inca nu o facem si am auzit un zvon ca cica s-ar fi scos din programa). Sau matematica pe care o facem acum.Sau geometria, Sau sportul in care ne pun sa facem tot felul de exercitii de parca ne pregatim de olimpiada. De fapt, nu imi plac orele plictisitoare, in care vorbeste numai profesorul, iar noi pe jumatate ascultam, pe jumatate dormim.

Haideti sa recunoastem: peste 4 ani nu ne vom aminti nimic din ce ne-au invatat anul asta. Motivul? Pentru ca nu folosim nimic. Unde folosesc eu radicalii si unde voi fi nevoita sa gasesc o necunoscuta? Sau sa vad care e perimetrul unui cerc. Sau sa spun in ce an s-a nascut nu stiu care presedinte din anii 1700 si ceva? Nu inteleg de ce ne umplu capurile cu greaca veche/latina. Nu e ca si cum le-am mai vorbi. Da, sunt frumoase. Mi se pare interesant sa stii un pic din limbile. Dar nu cred ca ar trebui sa stim cum sa formam o propozitie, sau sa vorbim cursiv, sau sa stim toate verbele/substantivele s.a.m.d.Iar sportul? Ar trebui sa fie de relaxare. Nu sa ne puna sa alergam tot terenul ala si dupa sa alergam ca prostii dupa o minge.

Da, consider ca scoala ajuta. Ne ajuta sa ne dezvoltam gandirea, sa ne descurcam singuri (daca aveti un director ca al meu, sigur scoala va va invata sa va sustineti cazurile) si sa socializam. Sunt materii ca si limba greaca/romana care ne ajuta sa vorbim corect. Dar si la materia asta nu cred ca ar trebui sa ne puna sa invatam toate sintaxele sau tot ce ne invata ei acolo. Pentru ca, sa fim seriosi. Nicaieri in viata nu vom fi nevoiti sa analizam o propozitie.

Cred ca scoala ar trebui sa fie mai mult despre viata. Ar trebui sa ne ajute sa ne realizam un viitor. Scoala ar trebui sa fie plina de lucruri folositoare. Ar trebui, de exemplu, sa ne invete sa citim o facutura. Sau sa ne invete putina economie. Sau sa ne descurcam la banca (nu ca n-as face-o, dar nu din cauza lor. Am invatat sa ma descurc la banca cand am fost pusa in situatia in care nici mama, nici tata nu aveau cum sa se duca). Scoala ar trebui sa fie interesanta, iar atunci cand o terminam, sa iesim si sa ne putem descurca in viata. Nu sa fim cu capurile imbuibate de matematica, greaca veche, istorie, biologie (desi mi se pare interesanta, dar nu cred ca ar trebui sa stim si cea mai mica celula din corp. Daca as vrea sa stiu asta, m-as duce la un liceu special.) s.a.m.d.

Ar trebui sa se scoata cateva materii din programa si sa se bage altele. De exemplu, noi anul asta am inceput sa facem un fel de politica combinata cu educatie civica. Si mi se pare un lucru foarte interesant, pentru ca ne invata cum sa socializam, cum sa ne descurcam cand suntem pusi fata in fata cu anumite situati. Si ne invata si putina politica si cred ca e un lucru bun. Pentru ca, daca nu stii cum sa intelegi politica, cum ai putea sa votezi niste politicieni care merita si automat sa ai un viitor mai bun?

Da, si matematica e buna. Pana la un anumit punct. Pana printr-a sasea, cand facem lucruri care chiar le folosim. Dar acum? Acum facem niste chestii total nefolositoare.

Cred ca multora dintre noi ne este urat sa ne ducem la scoala si din cauza profesorilor. Sunt unii profesori foarte populari si iubiti. Ca si profesorul nostru de matematica. Un tip foarte interesant,inteligent, popular si amuzant. Intotdeauna glumeste cu noi, nu e strict, preda bine si e prieten cu toti copiii. Azi, de exemplu, era ingrijorat ca s-a intamplat ceva cu mine, din cauza ca de-abia imi tineam ochii deschisi si aveam o fata posomorata. A venit la mine, foarte serios, si m-a intrebat daca s-a intamplat ceva. I-am zis ca nu, ca doar mi-e somn. Zambind, mi-a spus ca si lui. Din cauza lui si a orelor cu el care trec intr-un minut, au inceput sa imi placa orele de matematica.

Ideea mea e ca unii profesori ar trebui sa se duca din nou la facultate si sa invete cum sa faca copiii sa iubeasca scoala. Profesorii nu ar trebui sa fie stricti, sa se creada mai sus decat noi din cauza ca au o diploma. Orele ar trebui sa fie relaxate, interesante, iar profesorii ar trebui sa ne fie ca niste prieteni. Nu sa ne priveasca de sus si sa tipe la noi din cauza ca poate ne foim pentru ca am stat 7 ore intr-o banca de lemn si poate ne-am plictisit si noi.

Apoi, nu cred ca e normal sa stam 7 ore pe zi, in fiecare zi, intr-o banca. Pentru ca, la un momentdat, ne plictisim, obosim si nu mai suntem atenti. Pana acum doua zile faceam numai 5 ore sau chiar mai putin, din cauza grevelor. Toti eram foarte atenti si orele erau mai usoare. Dar astea doua zile, Joi si Vineri, am facut 7 ore. Si vreau sa va zic ca de la a sasea ora, deja se vede ca e prea mult. Incepem sa ne foim, sa vorbim intre noi, sa nu mai fim atenti. Profesorii sunt si ei obositi si plictisiti. Si automat nu invatam nimic in astea doua ore. Cred ca 5 ore pe zi ar fi fost prefect.

O alta chestie pe care nu o inteleg despre scoala sunt absentele. Daca la gradinita nu se puneau, atunci aici de ce se pun? Da, inteleg ca trebuie sa tina un cont de tine vine si cine nu si cat de des, dar ar putea nota ziua- nu sa puna 7 absente. Si nu ar trebui ca un copil (sau adolescent, whatever!) ar trebui sa repete cauza din cauza celor 114 absente. Cred ca ar trebui lasat sa isi dea examenele mai intai. Daca si le trece, inseamna ca (,) chiar daca a lipsit, si-a invatat. Si nu asta e ideea? Sa invatam? Ce conteaza ca am facut 108 absente, daca am scos o medie mai mare ca unii greci? Si da, anul trecut am avut 108 absente. Dar nu din cauza ca am vrut, dar din cauza ca am avut probleme, vinerea nu puteam sa ajung din cauza ca aveam ore la conservator care e cam la 20 km distanta. Dar prietenul meu cel mai bun a ramas la mate, pe cand eu am trecut cu o medie mai mare decat unii dintre colegii mei greci.

Uf, cat mai intins! Dar ma bucur ca pot impartasi nemultumirile mele cu altcineva. Nu am intentionat sa ma intind atat, dar banuiesc ca am mai multe nemultumiri decat credeam. 😀

In concluzie, sistemul scolar are nevoi de ceva schimbari. Cel putin, asa cred eu.

Vreau sa-mi spuneti si parerea voastra despre sistemul scolar si tot ce facem la scoala. Sunt foarte curioasa. 🙂

 

P.S.: Comentariile lungi nu ma dernajeaza. Deci daca aveti chef de vorbit, nu va mai scuzati cand lasati un comentariu lung. Nu ma deranjeaza.

 

 

One thought on “Despre scoala & sistemul scolar…

  1. Doamne,cata dreptate ai!
    Sistemul asta de invatamant s-a prostit din ce in ce mai mult.Sa nu mai vorbesc despre faptul ca parca am sta intr-o inchisoare.La scoala mea portile se inchid la ora 8 dimineata si se deschid la ora 14.Si pana la urma,daca vrei sa chiulesti tot chiulesti.Pentru ca nu poti sa obligi un elev sa invete.Nu chiuleste,dar ramane corigent sau repetent.
    Intr-adevar,atatea ore de stat in banca te tampesc.Si profesorii chiar nu stiu cum sa socializeze cu elevii,cum sa-i faca sa fie interesati de materia respectiva.Ei vor doar sa ne bage toata materia in cap cu forta si noi sa stim tot.Ei bine,e clar ca nu poti sa fi as la toate materile.Si cum ai zis si tu,sunt unele mateii pe care eu una le-as scoate din programa:)
    La gimnaziua am avut timp de un an o profesoara de istorie pe care pur si simplu toata lumea o adora.Stia cum sa te faca sa intelegi,invatai lectia in clasa si totul era atat de logic cand explica.Era putin exigenta,dar stia sa se faca respectata si elevii chiar isi dadeau silinta sa invete.Asta da profesor! in anii urmatori dupa plecarea profesoarei respective,lectile de istorie erau monotone si tot ce faceam era sa scriem ceea ce ne dicta profesorul.
    Consider ca in ziua de azi profesorii cer tot mai mult de la elevi,iar programa scolara e prea exagerata.Si total paradoxal,elevii nu mai pun atat de mult acces pe invatatura.Oare de ce? profesorii nu stiu (sau nu-si dau interesul) sa-i faca pe elevi sa inteleaga,sa le placa scoala,sa invete cu placere,nu din obligatie.Sa nu mai vorbesc de stresul care apare (cel putin la mine) si teama care n-ar trebui sa apara din moment ce mergi la scoala ca sa inveti.Mie una cel putin mi-e teama cand vin orele de franceza,chimie si fizica.Nu inteleg materilea asta,dar recunosc ca nici n-am incercat sa le inteleg.

    Like

Leave a Reply

