Cantitate este… dar calitate gasim?


De cateva saptamani stau pe Facebook si tot citesc posturile autorilor in care scriu ca se grabesc sa scrie cat mai repede ca sa poata publica cartea in timp record. WHAT?!

Toate postarile astea a autorilor si disperarea lor de a scoate 500000 de carti pe ani ma face sa ma intreb…. fratilor, voi scrieti carti ca sa scrieti, sau ca sa rupeti recorduri?!

Nu cred ca autorii ar trebui sa se grabeasca in a scrie o carte. Pentru ca nu scrii o carte pentru a fi cel mai rapid scriitor sau pentru a avea 50 de carti publicate intr-un an. Scrii pentru ca iti place. Iar cand scrii din placere, nu te fortezi sa scrii 5000 de cuvinte pe zi. Scrii cat iti vine si cat ai inspiratie. Pentru ca daca scrii fortat, automat rezultatul nu va fi foarte bun.

Eu de mica am fost invatata de tot profesorii mei de vioara aia care si-acum mi-au ramas in suflet, ca nu cantitatea e importanta. Ca mai degraba intr-o zi studiez numai un studiu din cele 5 pe care le am de studiat intr-o saptamana. Pentru ca daca studiez 4 ore un studiu, imi va iesi mai bine decat daca studiez toate cele 5 studii in 4 ore. Si cam are sens, nu? Toti stim ca atunci cand facem ceva pe graba, acel lucru refuza sa iasa bine. Asa ca, intrebarea mea este… autorilor, de ce va grabiti sa scrieti? Mai ales cand nu aveti un contract de onorat!

Cartile astea, scoase pe banda rulanta, sunt pline de clichee, sunt editate prost, sunt scrise grabit si sunt enervante. Sunt carti care au un anumit grup de oameni care le citesc, dar pe care nu toate lumea le poate tolera.

A scrie o carte in 2 saptamani (si nu rad, am citit pe un post al unei autoare pe Facebook ca si-a scris cartea in 2 saptamani) e ca si cum i-ai cere unui compozitor sa scrie o simfonie la fel de buna ca a lui Beethoven in doar 2 zile. Va reusi? Poate, dar va fi o simfonie pe care o vor canta toti copiii de gradinita.

Sa recunoastem: unul dintre motivele pentru care unii autori devin faimosi este pentru ca au rabdare. Nu se grabesc, nu vor sa depaseasca recorduri si scriu din placere. Bine, au mult, mult talent.

Sunt unii autori care au mai mult talent decat Stephenie Meyer si J.K. Rowling la un loc. Dar cartile lor nu ajung la fel de faimoase din cauza ca se grabesc. Incearca sa scrie repede, incearca sa publice nu stiu cate carti pe an si sunt nerabdatori. Ei vor sa isi vada cartea pe rafturi imediat dupa ce au terminat-o. Ei bine, nu sunt de acord. Cred ca un autor ar trebui sa aiba rabdare cand scrie o carte. Sa scrie cat are inspiratie. Sa scrie o carte intr-un an, intr-un deceniu chiar. Sa scrie cat pot ei de bine, sa isi editeze cartea de 50 de ori si sa o publice cand sunt macar putin multumiti de munca lor.

Pentru ca literatura nu ar trebui sa fie despre recorduri, ci despre calitate. Cantitatea nu conteaza. Da, prefer ca un autor sa scrie o carte pe an, cu rabdare, decat 5, in graba. Cantitatea duce, la un momentdat, la stricaciuni.

Care e ideea in a publica 50 de carti intr-un an daca sunt proaste si nu le cumpara lumea? Eu, atunci cand va veni momentul si voi considera ca sunt pregatita sa scriu o carte, o voi face cu rabdare. Voi scrie cand voi avea chef si inspiratie. Si mi-o voi publica la momentul potrivit, daca mi-o va alege vreo editura. Pentru ca o cariera se cladeste cu rabdare. Eu cand am inceput sa studiez vioara stiam cat de greu va fi. Stiam ca o sa imi ia ani sa ajung cine vreau. Timp, munca, rabdare, talent si noroc. Astea sunt ingredientele pentru o cariera sau o carte reusite.

Ideea mea e ca autorii ar trebui sa isi scoata din cap publicatul a 50 de carti pe an. M-am saturat de carti scoase pe banda rulanta, cu o editare proasta si un stil de scriere grabit. Autorilor, mai puneti frana! Gata cu cantitatea! Ne trebuie CALITATE!

So… autorilor, un mic sfat: aveti rabdare, scrieti doar cand aveti inspiratie si editati-va cartile cat de bine puneti. Pentru ca aveti mai multe sanse de a ajung intr-o lista bestseller in stilul asta.

images

Leave a Reply

