Moda celor o mie de carti citite pe an :)


Va rog sa nu radeti la acest titlu, dar e tarziu, in mintea mea e un vartej de ganduri si un titlu mai bun nu mi-a venit in minte. Dar cred ca reprezinta bine postul ce urmeaza sa il scriu.

De cativa ani, GoodReads-ul ne da voie sa ne setam un reading challenge. Adica, la inceputul fiecarui an toti (sau aproape toti) cititorii care folosesc GoodReads-ul isi pun in cap un numar de carti pe care sa il citeasca anul respectiv. Cred ca stiti despre ce vorbesc, nu?

La inceputul anului asta scopul meu a a fost sa citesc 50 de carti. In prima saptamana a anului 2013 am citit cam 3 carti, asa ca am fost destul de optimista in privinta asta. Si am tinut-o tot asa. Nu neaparat pentru a citi cele 50 de carti, ci pentru ca aveam mult de recuperat. Anyway, am citit cam 2-3 carti pe saptamana, iar in ritmul asta, mi-am atins telul de 50 de carti in Iunie. Am fost foarte fericita, chiar daca nu tineam sa  citesc 50 de carti pe an. Apoi, am marit goal-ul la 100 de carti. Si, din cauza ca a fost vara si nu faceam nimic altceva in afara sa studiez si sa ma duc la plaja, au fost saptamani cand am citit si o carte pe zi. Am citit mult vara asta si am mai recuperat din cartile cu care eram in urma.

Acum o luna cred, am vazut ca mi-am completat si aceasta provocare de a citit 100 de carti. Sincera sa fiu, am ramas uimita, pentru ca chiar nu imi trecuse prin minte ca voi reusi sa mai citesc inca 50 de carti intr-un timp mai scurt decat inainte. Si nici nu planuisem.

De atunci am mai citit 6 carti. Spun eu ca bine, avand in vedere ca am inceput scoala. Deci… un  total de 106 carti citite anul asta. Mult mai mult decat m-am asteptat la inceputul anului.

Navigand pe GoodReads, am dat peste useri care aveau setate challenge-uri de cate 500 de carti si citisera mai mult de 500. Odata chiar, am gasit si o autoare (atentie, autoare! Se presupune ca scrie, si editeaza, si e ocupata!) care “citise” cam 1000 de carti. WHAT?! Am fost super socata si total enervata.

Ok, sa luam cazul autoarei cu 1000 de carti.  Logica mea imi spune ca, daca esti autor si ai deja o serie inceputa, scrii. Nu? Asa e logic. Si scriind, esti ocupat/a. Deci, nu ai fost mult timp de citit. Corect? Pentru ca trebuie sa scrii si sa continuii seria si sa iti castigi painea.

Exista doua posibilitati in cazul asta: ori tipa nu a citit nicio carte si doar se lauda dintr-un motiv de neinteles si total necunoscut, ori citeste cam 4 carti pe zi. Ceea ce e imposibil. Asa ca cea mai plauzibila posibilitate e prima, cea in care respectiva autoare doar se lauda si nu citeste.

Faza este ca nici nu a scris vreo recenzie la nicio carte si nici nu a dat vreun rating. Cum pot eu sa cred ca ea chiar a citit cele 1000 de carti, cand nu aduce nicio dovada?!

Ceea ce nu inteleg eu e de ce ar face cineva asta. Care e motivul? E vreo moda, ceva? Daca asta e (si cred ca asta e motivul!), atunci e o moda stupida.

Da, am citit 100 de carti. Dar nu m-am grabit, nici nu am facut vreo intrecere si nici nu am intentionat sa citesc 100. Si nu mi se pare normal sa citim carti pe repede inainte, sa ne grbim si sa nu le intelegem.

Da, cititi cati vreti si cum vreti. Dar respectati cartile, fratilor. Respectati cartile si munca unui autor si nu va bateti joc de ele. Cititi cat vreti. Dar ramaneti cu ceva din cartile alea. Nu le cititi doar ca sa le cititi sau ca sa aveti un anumit numar de carti citite.

Fiecare om are ritmul lui propriu, intr-adevar. In timp ce eu am citit 100 de carti, poate ca altcineva a citit 200. Dar eu am ramas si am ramas cu ceva din cartile alea. Nu zic ca cel care a citit 200/300 de carti nu a ramas cu nimic, dar tot nu mi se pare normal. De ce? Pentru ca fiecare carte trebuie savurata si gandita si inteleasa si ‘digerata’. Eu, spre exemplu, dupa ce termin o carte, nu ma apuc de alta pana urmatoarea zi. Pentru a vreau sa ma linistesc de la cartea pe care am terminat-o, vreau sa imi fac impresiile si vreau sa mi-o pastrez in minte. Vreau sa vad ce am inteles din ea si cu ce am ramas. Da, cateodata imi ia si mai mult de o zi sa trec de ‘mahmureala’ de dupa o carte buna. Si nu, nu ma apuc de o carte decat dupa ce am trecut de ultima carte citita. 🙂

Repet, fiecare om are ritmul lui. Eu citesc mai repede decat frate-miu ( care citeste o carte intr-o luna, dar macar o citeste). Dar aici mai intra si alti factori: timpul, ocupatia si cartile pe  care cineva la citeste. Spre exemplu, in vara citeam New Adult. Carti nu foarte grele, dar placute si care te invata ceva de fiecare data. Si, vara asta nu faceam altceva decat sa merg la plaja, sa studiez, sa bloggeresc si sa citesc, deci normal ca imi permiteam sa citesc cat ziua de lunga. Dar acum ca a inceput scoala, de-abia am timp sa citesc 2 carti pe saptamana. Dar nu ma grabesc si nici nu ma dau cu capul de pereti daca nu termin doua carti intr-o saptamana. Pentru ca, pentru mine alte chestii au prioritate in fata cartilor, si nu voi da gres la acele lucruri pentru o pasiune.

Ei, acum cineva care nu are ocupatie si sta cu o carte in mana normal ca citeste 1000 de carti pe an, nu?

Ideea e urmatoarea: fiecare om citeste in ritmul lui. Inteleg asta. Dar nu faceti o intrecere din a citi. Cititi cat puteti, dar nu va grabiti. Ganditi-va ca un autor a muncit luni intregi la cartea aia si e comoara lui,a autorului. Respectati asta. Nu cred ca i-ar placea sa stie ca cineva i-a citit cartea si apoi a trecut la alta, ca si cum si-ar fi schimbat sosetele. Respectati cartea si autorul si munca lui.

Cat m-am intins! Sper ca nu v-am zapacit si ca am reusit sa va fac sa intelegeti ideea mea. 🙂

7 thoughts on “Moda celor o mie de carti citite pe an :)

  1. Am inteles pe deplin ceea ce ai vrut sa transmiti! 🙂
    Eu mi-am mai expus parerea pe blogul Alexandrei (Caminul Dementilor) acum ceva timp si de atunci pana acum, nu s-a schimbat nimic in gandirea mea cu privire la acest subiect. Eu nu cred ca numarul cat mai mare de carti citite ajuta la ceva.
    Mai bine citeste o carte buna, intr-un timp ceva mai mare si o intelegi intr-un mod personal si desprinzi ceva cin acele file in loc sa citeste 10 proaste si de care peste cateva saptamani sa uiti. Mai bine nu citesti deloc deloc sa citesti doar ca sa spui ca ai citit si sa iei in batjocora acele carti. ori te numesti cititor, ori nu te mai numesti deloc!

    Si eu am un challenge deschis pe GR, dar nu l-am mai actualizat de o gramada de timp. Citesc cand simt placerea, nu citesc doar ca sa citesc. Nu ma intereseaza ca nu ating nici sfertul din acel challenge, dar sunt sigura ca am dat peste carti deosebit de bune care au meritat pe deplin timpul acordat si pe care nu le pot egala alte carti pe care le-as fi citit intr-un timp mai scurt. Cartile trebuie rumegate, nu trebuie pur si simplu citite.. Atunci, degeaba le mai citesti.

    Like

  2. Mi se pare trist ca s-a ajuns in situatia in care sa treci o carte “citita” doar pentru a avea mai multe 😐 sau ca sa impresionezi pe nu stiu cine… poate pe un tampit, ca orice om care gandeste putin isi da seama ca nu ai cum sa citesti o mie de carti pe an. Desigur, doar daca nu vorbim de carti d-alea mici, ebook-uri de vreo 50 de pagini cel mult. Sau si mai rau, sa citesti pe sarite o carte si sa nu intelegi nimic… Si dupa culmea prostiei, o mai si critici 😐 nu pentru ca e cartea rea, ci pentru ca nu i-ai acordat timpul si atentia necesare. Dar ce sa faci? Asta e lumea in care traim.

    Like

    1. Nici macar de-alea mici daca citesc nu pot citi 1000. Pentru ca tot cam 4-5 pe zi ar insemna sa citeasca, si nu cred ca e prea mare diferenta.
      Asta e un alt subiect pe care vreau sa il abordez in curand: oamenii care critica carti fara sa le fi citit.

      Like

  3. Este adevarat ce spune Larisa, decat sa citesti 100 de carti in graba, din care nu ramai cu prea multe lucruri in cap, mai bine citesti cateva carti cu atentie, sa aiba timp sa se aseze in suflet.

    De pilda, ultima carte pe care am citit-o este Mireasma trandafirilor salbatici de Sorina Popescu desi nu mi-a luat mult timp sa mi se lipeasca de suflet, am simtit nevoia sa revin uneori la ea. Se mai intampla si astfel de lucruri cu cartile care ne plac foarte mult.
    De regula nu depasesc cam 20 de carti citite pe an. E mult, e putin?…

    Like

    1. Tu decizi daca e mult sau putin. Tu stii ce iti trebuie si cum iti place sa citesti. Asa cum am zis in acest post, fiecare om are ritmul lui. Fiecare om citeste intr-un mod diferit, la o viteza diferita.

      Like

  4. Si mie mi se pare omeneste imposibil sa citesti 1000 de carti intr-un an, chiar daca te ocupi cu scrisul si, practic, stai mai mult pe acasa. Mie mi-a mers ok anul asta, mi-am setat challenge de 30 carti si am citit 50. Am fost foarte incantata, fiindca am avut perioade lungi de letargie in care nici macar de citit nu-mi ardea. Deci.. oricum ar fi, sinceritatea e de apreciat si lectura ar trebui sa fie o placere, nu un chin sau nu o modalitae de a te lauda si epata 🙂

    Like

Leave a Reply

