Recenzie: “The Perks of Being A Wallflower” de Stephen Chbosky

4327066

Sinopsis:

Charlie is a freshman.

And while he’s not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it.

Charlie is attempting to navigate his way through uncharted territory: the world of first dates and mix tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite. But he can’t stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.

The Perks of Being a Wallflower is a deeply affecting coming-of-age story that will spirit you back to those wild and poignant roller-coaster days known as growing up.

‘The Perks of Being A Wallflower’ este una dintre cele mai citite carti la ora actuala. Sa fiu sincera, eu nu am vrut sa o citesc decat pana acum vreo luna. Nu, nu ma intelegeti gresit. Vroiam sa vad cum e, dar pur si simplu nu eram innebunita sa fac rost de ea. Apoi, intr-o zi, m-am uitat la film. Si, ei bine, mi-am dat seama cate pierd. O noua obsesie si-a facut loc in mine si imi mananca ore bune din fiecare zi de atunci. Am adorat filmul, asta daca nu v-ati dat seama deja. Deci, dupa ce am vazut filmul, am dat fuga la librarie si mi-am comandat cartea.

Ma asteptam la multe din partea acestei carti. Dupa un film atat de bun, cartea mi-o imaginam si mai buna.

Well… nu m-a dezamagit! In nici un caz! ‘The Perks of Being A Wallflower’ e una dintre cele mai bune carti pe care le-am citit vreodata. Si nu, nu din cauza ca transmite sentimente and stuff, dar din cauza ca e scrisa pur si simplu bine.

Cartea asta are o poveste nemaipomenita. Poate parea simpla, si este, dar este si complexa si te pune pe ganduri.  Atentie, nu e complicata! Nu e filosofie. Sunt doar gandurile extrem de adanci ale unui pusti de 15 ani, cu o ciudata frica de societate. Gandurile lui Charlie mi-au deschis, intr-un fel ochii. M-au ajutat sa vad lucruri pe care inainte nu le vazusem, dar care acum mi se evidente.

Un lucru care mi-a placut enorm la cartea asta este formatul in care este scrisa. Povestea lui Charlie ne este spusa sub forma unor scrisori pe care el le scrie unui prieten, al carui nume sau identitate nu le cunoastem. Desi in mare parte actiunea e la trecut, eu m-am simtit prezenta in actiune. Ca si cum as fi urmarit-o de undeva din spate. Stephen Chbosky a reusit sa ma ia din lumea mea pentru cateva ore si sa ma introduca in lumea lui Charlie.

Charlie este un personaj foarte interesant. E un baiat de 15 ani, timid, dar care observa lucruri si care gandesti niste lucruri atat de profunde, incat e greu sa crezi ca are numai 15 ani (16 mai tarziu in carte). Felul in care  Charlie vede lucrurile din jurul lui e genial. Desi nu stiu cat de mult mi-ar placea sa am ‘abilitatea’ asta a lui Charlie. Pentru ca, asa cum am observat in carte, prea multe intrebari duc la o stare mintala precara.  Si nu, nu cred ca Charlie e un ciudat. Cred ca e mult prea destept pentru lumea in care traieste. Cred ca e un geniu, la propriu! Si inteleg de ce e in felul in care e. Traumele din copilarie l-au marcat profund.  Si sensibilitatea lui e de-a dreptul adorabila.

Charlie e personajul principal al acestei carti si mare parte din actiune se bazeaza pe el. El e centrul povestii. Dar asta nu inseamna ca celelalte personaje sunt neglijate. Autorul a avut grija sa contureze toate personajele la fel de bine. Patrick e cel amuzant. Sam e cea inteligenta, cu vise si aspiratii. Mary Elizabeth vorbeste mult, e vesela si dramatica si vorbeste mult. Billy e un adult matur, cu o pasiune nebuna pentru literatura. Sora lui Charlie. Well, mi s-a parut un pic ipocrita. Nu am sa va zic exact de ce pentru ca ar inseamna sa va dau spoilere si nu vreau asta.

Sentimentele lui Charlie sunt nobile de-a dreptul. Si, asa cum am zis, gandurile lui sunt… infinite. 😉

Cartea nu spune numai povestea lui Charlie. Cartea urmareste transformarea lui Charlie dintr-un copil timid intr-un adolescent. Urmareste maturizarea lui. Si da, am putea spune ca ‘The Perks of Being a Wallflower’ este si un jurnal. Pe langa scrisorile pe care le scrie, cred ca Charlie isi scrie un jurnal personal pe care il trimite unui prieten necunoscut.

Stilul de scriere a lui Chbosky e fenomenal. Repetitiile nu sunt nici exagerate, iar metaforele sunt geniale. Si fac sens pe deasupra. Desi scrisul lui poate fi uneori haotic, asta da un farmec nemarginit cartii.

Sincera sa fiu, sunt bucuroasa ca am vazut prima data cartea. Pentru ca, desi am adorat filmul, am iubit cartea si mai tare. Si, desi filmul a fost bun, cartea a fost si mai buna. Si, in felul asta, am putut sa imi dau seama de asta mai usor. ‘The Perks of Being A Wallflower’ e o carte cu adevarat speciala. De ce zic asta? Pentru ca nu in fiecare zi dai peste o carte care sa te surprinda chiar dupa ce ai vazut filmul.

Asta e o carte care te face sa razi, dar si sa te intristezi. Patrick si umorul lui m-au facut uneori sa rad cu lacrimi. Intamplarile si gandurile lui Charlie m-au intristat, dar neindemanarea lui cand vine vorba de fete si socializare m-a facut sa rad.E o carte care te prinde, fara a fi grabita sau pretentioasa. E una dintre cartile alea pe care nu vrei sa le termini. Si totusi, cand o faci, esti trist/a si vesel/a in acelasi timp. Trist/a pentru ca simti ca ti-ai luat la revedere de la un prieten, iar vesel/a pentru ca ai mai citit o carte buna. Ai mai citit o carte care ti-a schimbat, catusi de putin, viata.

Am putea considera ca ‘The Perks of Being a Wallflower’ are si putina poveste de dragoste in ea. De fapt, un pic mai multa. Da, exista si putin romance. Nu am sa va zic intre cine si cine, dar e o poveste frumoasa. Mai ales felul in care e povestita. 😉

‘The Perks of Being A Wallflower’ intra la categoria cartilor ‘must-read’. Pentru ca e o poveste speciala, cu un protagonist genial pe care nu il intalnim prea des in alte carti. E o carte care abordeaza problemele adolescentilor. Cred ca toti ne putem regasi in cartea asta- toti am fost, la un momentdat, niste adolescenti rusinosi si timizi, care nu stiu multe despre viata. Poate ca unii dintre noi inca mai suntem intr-o masura mai mica sau mai mare. Cred ca asta e un lucru foarte apreciat la cartea asta: faptul ca nu sunt intamplari ireale. Sunt chestii pe care toti le-am trait, sentimente pe care toti le-am avut. Si da, cred ca ne putem regasi si in Charlie.

Cu siguranta recomand ‘The Perks of Being A Wallflower’.  Trebuie sa o cititi neaparat, chiar daca va va placea sau nu. E una dintre cartile alea pe care toti trebuie sa le citim la un mometdat.

Rate: infinite 🙂

O puteti comanda de pe BookDepository in engleza sau de aici  in romana. 🙂

2 thoughts on “Recenzie: “The Perks of Being A Wallflower” de Stephen Chbosky

1. Eu am gasit aceasta cartea pe net, dar vreau neaparat sa fac rost de ea caci nu prea imi place sa o citesc in format virtual. By the way, mereu am crezut ca acele scrisori ne sunt trimise noua,cititorilor. Noi suntem acel prieten care il asculta ( citeste scrisorile) si nu il judeca pe Charlie.