Recenzie: ‘Bully’ de Penelope Douglas

18090508

My name is Tate. He doesn’t call me that, though. He would never refer to me so informally, if he referred to me at all.

We’re neighbors, and once, we were best friends. But then, one summer, he turned on me and has made it his mission to screw up my life at every opportunity. I’ve been humiliated, shut out, and gossiped about all through high school. His pranks and rumors got more sadistic as time wore on, and I made myself sick trying to hide from him. I worried about what was around every corner and behind every door.

So I left.

I spent a year studying abroad and bathed in the freedom of life without Jared. Now I’m back to finish up high school and get the hell out of here forever. I’m hoping that after a year of breathing room, he’s moved on and forgotten all about me.

But even if he hasn’t changed, I have. I’m not interested in avoiding him or turning the other cheek anymore. We’re going to go head to head, because neither of us wants to back down.

‘Bully’ este o carte despre care am auzit multe lucruri. E una dintre cartile alea care se lanseaza, au un moment mort in care nimeni nu le citeste, apoi un blogger influent si faimos o citeste si o adora, o recomanda, si toata lumea o citeste, iar cartea are un succes rasunator.

Am avut noroc si am prins cartea gratis o zi, pe Amazon. Am cumparat-o cu mult entuziasm, pentru ca vroiam foarte mult sa o citesc.

Mi-a luat ceva sa ma apuc sa o citesc, dar am reusit, in sfarsit, intr-o zi de toamna, sa ma apuc de ea. Eram in drum spre conservator, ma plictiseam, si mi-am deschis Kindle-ul de pe telefon. Aveam de ales din 1.000 si ceva de carti, dar am ales ‘Bully’, pentru ca in momentul ala m-a atras cel mai tare.

Ei bine, imediat dupa ce m-am apucat de citit, m-am indragostit de carte. Am stiut de la inceput ca va fi o carte buna, care imi va placea. Dar nu am avut dreptate. ‘Bully’ nu a fost numai o carte buna. ‘Bully’ a fost o cartea geniala. Si nu, nu mi-a placut. Am adorat-o. ‘Bully’ s-a clasat pe locul 9 in topul meu cu cele mai bune carti citite in 2013. J

Chiar daca am citit cartea asta in cam… doua luni, nu e pentru ca nu mi-a placut. Dimpotriva. Mi-a placut atat de mult, dar din pacate aveam alte carti pe care trebuia sa le citesc. Iar o parte din creierul meu era probabil constienta de faptul ca asta e o carte pe care trebuie sa o citesc in mult timp, sa o savurez cu adevarat si sa nu o citesc in doar 2 zile, cum fac deobicei. Asa ca da, am citit-o in cam doua luni.

Am devorat, adorat si iarasi devorat fiecare cuvintel din ‘Bully’. E una dintre cartile alea geniale la care nu le poti gasi nicio greseala, niciun lucru care sa nu iti placa. E o carte, dupa parerea mea, perfecta. Sincera sa fiu, mi-a placut tot la ea. Nu am avut nicio nemultumire de data asta. Si sa stiti, sunt foarte greu de multumit in ultima vreme. Caut carti care sa fie scrise bine, sa nu fie grabite, sa fie captivante, cu eroine destepte si descurcarete, cu un protagonist care sa nu fie un idiot manipulativ si o poveste originala. Am cam descris ‘Bully’.

‘Bully’ vine cu o poveste extrem de originala: doi adolescenti, care odata au fost cei mai buni prieteni, acum se urasc si nu stiu cum sa isi faca viata mai amara. Numai ca aceasta carte nu e numai asta: o poveste buna. ‘Bully’ e o lectie de viata, e o lectie despre cum sa iubesti neconditionat, despre cum sa faci fata cu propriile sentimente si despre cum sa tii piept celor mai urate situatii.

Am gasit in ‘Bully’ eroina mea preferata. Tate are numai 18 ani, dar e un adevarat badass, care stie sa se impuna, e desteapta, descurcareata si imfipta. Nu accepta sa isi bata altii joc de ea si stie sa se apere.Tate este, fara doar si poate, una dintre eroinele mele preferate.Tipa e desteapta, infipta, nu e ipocrita, spune exact ce trebuie, cand trebuie, nu accepta sa isi bata lumea joc de ea si stie sa se impuna. Ah, au fost unele scene cand pur si simplu vroiam sa o imbratisez! Am adorat felul in care se impunea si felul in care ii facea fata lui Jared. Cred ca e prima casa in care personajul principal nu se sfieste sa spuna ce trebuie, chiar daca ii raneste pe cei din jur. Dar nu cred ca pot sa o descriu pe Tate. Trebuie sa cititi si sa o cunoasteti personal. J

La inceput, Jared mi s-a parut un nenorocit. Si chiara sa era. Un nenorocit sexy, ce-i drept, dar tot un nenorocit. Dar odata ce incepi sa vezi farame din sufletul lui si autoarea iti dezvaluie parti din povestea lui, incepi sa intelegi de ce e un asa nenorocit. Si da, intr-un final am inteles de unde vine ‘ura’ lui fata de Tate. Si am inteles si cat de mult o iubeste.  La final, ajungi sa inchizi cartea si sa iti dai seama ca Jared e, de fapt, un tip de nota 10, dar pe care viata l-a distrus si l-a facut sa fie dur. Da, mi-a placut de el. Mult. Foarte mult.

La fel de mult mi-a palcut si de Madoc. Extrem de amuzant! Sunt extrem de bucuroasa ca autoarea ne-a pregatit o continuare cu el si abia astept sa o citesc! J

In schimb, am displacut-o profund pe K.C., care e o tradatoare, o falsa si o ‘prietena’ extrem de proasta. Bine, nici nu as putea-o numi prietena, pentru ca nu e. Nu imi dau seama de ce a iertat-o Tate, pentru ca eu nu as fi facut-o.

In mai putine cuvinte, personajele sunt foarte bine conturate si extrem de complexe. Penelope exceleaza la capitolul personaje. E foarte usor sa te atasezi de Tate si de Jared si ajungi sa ii iubesti ca si cuplu. Bravo, Penelope, pentru aceste personaje extrem de bine creeate!

Ritmul cartii e genial. Nu au existat momente de plictiseala, dar cartea nu mi-a dat nici un sentiment ca ar fi grabita. A avut un ritm numai bun sa te tina in suspans. Un alt lucru pe care l-am adorat. ‘Bully’ m-a tinut mereu treaza, mereu in suspans, fara sa ma plictisesc niciun pic.

In timp ce citeam ‘Bully’, aveam impresia ca ma uit la un film. Penelope are un stil extrem de placut de a te face sa iti formezi o imagine clara a scenelor in cap, iar la un momentdat vei avea impresia ca te uiti la un film. O chestie pe care rar o intalnesti si pe care putini autori reusesc sa o faca. Ei bine, Penelope a reusit.

Si asta m-a facut sa imi dau seama ca daca ‘Bully’ ar fi ecranizata, ar iesi un film de milioane. Are subiectul potrivit, povestea care o face originala, personajele care fac un film numai bun de trec la ‘preferate’, si o atmosfera matura, dramatica, dar totusi amuzanta.

Un alt aspect al cartii care mi-a placut a fost relatia dintre Tate si tatal ei. Nu multe carti adopta subiectul asta si dau atata importanta parintilor, dar Penelope a avut grija si de asta.

‘Bully’ are un pic de orice gen posibil: romance, drama, comedie, thriller si new adult. Si totusi, reuseste sa pastreze o inocenta care te va face sa zambesti. Da, intre Tate si Jared e o tensiune sexuala pe care o poti taia cu un cutit. Cu toate astea, nu as descrie ‘Bully’ ca pe o carte erotica.

Chiar daca autoarea s-a folosit de cateva clichee si scene clicheice, nu e o carte comuna. Penelope a stiut cum sa le foloseasca in asa fel incat sa nu iti dea senzatia de carte banala. Genial lucru.

Penelope Douglas este e autoare extrem de talentata. Imi pare rau ca mi-a luat atat de mult timp sa citesc cartea, dar sunt bucuroasa ca am facut-o intr-un final. Stilul ei de a scrie mi s-a parut genial.Elegant, linistit, dar totusi nebunesc, captivant si foarte cursiv. Da, cu siguranta voi citi si alte carti de-ale lui Penelope.

In concluzie, ‘Bully’ e o carte geniala. O recomand tuturor fanilor YA si NA. Nu, de fapt, o recomand tuturor, fie ca sunteti fani YA sau fantasy. Veti gasi o poveste extrem de captivanta si de originala si o poveste de dragoste care va va face sa zambiti, dar si sa plangeti daca sunteti mai sensibili. Eu nu am plans, dar cred ca cineva care e mai sensibil decat mine ar putea sa planga la cartea asta fara probleme.

‘Bully’ = una dintre cartile mele favorite din 2013. Bully = must read!

Rate: 6 stars out of 5

4 thoughts on “Recenzie: ‘Bully’ de Penelope Douglas

1. Nu stiu daca-mi vine sa te iau in brate sau sa arunc cu ceva dupa tine :)) Stiu ca vazusem mai de mult cartea (am impresia ca tot pe blogul tau) si mi-am luat-o si eu, dar nu m-am apucat chiar atunci de ea. Si totusi, ieri cand am citit recenzia ta, m-am pus imediat pe citit si n-am mai putut sa dorm toata noaptea. Serios am stat pana la 6:30 dimineata (si chiar si-atunci nu voiam sa ma culc, dar trebuia sa ma ascund de tata :)) ), iar apoi primul lucru pe care l-am facut imediat cum m-a trezit a fost sa revin la carte. Ai dreptate, chiar te prinde in aciune si e foarte greu sa o lasi din mana. Mereu ziceam “hai inca putin, pana ajung la o scena care sa nu ma lase cu dorinta de a sti ce se intampla mai departe”, dar desigur ca n-am dat de asa ceva.
    Si mie mi-a placut de Tate foarte mult. Bine, dupa ce a venit din Franta. Dar chiar si inainte sa plece, pumnul ala a fost genial. Chiar si atunci cand i-a adresat niste cuvinte mai grele lui Jared, ma gandeam “bine, fato! sa sufere si el”. Jared chiar m-a dezamagit la inceput. Ma asteptam sa vad acolo o urma de remuscare, dar nu era nimic. Bine, am inteles in cele din urma cum stateau lucrurile si nu pot decat sa o ridic in slavi pe autoare, pentru ca-i geniala. Iti impartasesc total sentimentele legate de K.C, chiar voiam sa intru in carte si sa-i dau una de nu se vede.
    Intr-adevar este o carte cum rar gasesti si chiar nu stiu ce ar fi de displacut la ea. Eu sincer as recomanda-o tuturor. Bine, tuturor fanilor genului.

1. Mai, chiar daca arunci cu ceva dupa mine sau ma imbratisez, eu sunt bucuroasa ca ai citit-o si ca mi-ai comfirmat, din nou, ca e o carte foarte buna! Ma bucur extrem de mult ca ti-a placut cartea si ca ai citit-o atat de repede. Sa stii ca ma simt flatata ca ai citit-o dupa ce ai citit recenzia mea. Si ma mai bucur ca nu am fost eu singura care a vrut sa o bata pe K.C.! :))
      Sa citesti si volumul 1.5, da? Din ce am inteles, e povestita de Jared.

1. Am vazut si eu acum pe Goodreads ca este si un 1.5, dar nu o voi citi in zilele ce urmeaza :)) (chiar vreau sa trec si eu de prima mea sesiune cu bine), dar imediat ce-mi eliberez programul o sa o citesc. Chiar vreau sa aflu ce gandea Jared cand ii facea toate lucrurile alea si sa aflu mai multe despre cum s-a simtit el, in urma aceea ce a patit.