Movie Review: “12 Years a Slave” (2013)


MV5BMjExMTEzODkyN15BMl5BanBnXkFtZTcwNTU4NTc4OQ@@._V1_SX640_SY720_

Cast:

Chiwetel Ejiofor Chiwetel Ejiofor
Dwight Henry Dwight Henry
Dickie Gravois Dickie Gravois
Overseer
Bryan Batt Bryan Batt
Ashley Dyke Ashley Dyke
Kelsey Scott Kelsey Scott
Quvenzhané Wallis Quvenzhané Wallis
Cameron Zeigler Cameron Zeigler
Tony Bentley Tony Bentley
Scoot McNairy Scoot McNairy
Brown
Taran Killam Taran Killam
Christopher Berry Christopher Berry
Bill Camp Bill Camp
Radburn
Mister Mackey Jr. Mister Mackey Jr.
Randall
Chris Chalk Chris Chalk
Craig Tate Craig Tate
John
Adepero Oduye Adepero Oduye
Storm Reid Storm Reid
Tom Proctor Tom Proctor
Marc Macaulay Marc Macaulay
Vivian Fleming-Alvarez Vivian Fleming-Alvarez
Michael K. Williams Michael K. Williams
Robert (as Michael Kenneth Williams)
Douglas M. Griffin Douglas M. Griffin
Sailor
John McConnell John McConnell
Jonus Ray
Marcus Lyle Brown Marcus Lyle Brown
Richard Holden Richard Holden
Fitzgerald
Rob Steinberg Rob Steinberg
Paul Giamatti Paul Giamatti
Anwan Glover Anwan Glover
Benedict Cumberbatch Benedict Cumberbatch
James C. Victor James C. Victor
Buyer (as J.C. Victor)
Liza J. Bennett Liza J. Bennett
Nicole Collins Nicole Collins
Rachel
J.D. Evermore J.D. Evermore
Chapin (as JD Evermore)
Paul Dano Paul Dano
Michael Fassbender Michael Fassbender
Sarah Paulson Sarah Paulson
Lupita Nyong'o Lupita Nyong’o
Andy Dylan Andy Dylan
Deneen Tyler Deneen Tyler
Mustafa Harris Mustafa Harris
Gregory Bright Gregory Bright
Edward
Austin Purnell Austin Purnell
Thomas Francis Murphy Thomas Francis Murphy
Patroller
Andre De'Sean Shanks Andre De’Sean Shanks
Victim 1 (as Andre Shanks)
Kelvin Harrison Kelvin Harrison
Victim 2
Scott Michael Jefferson Scott Michael Jefferson
Master Shaw (as Scott M. Jefferson)
Alfre Woodard Alfre Woodard
Isaiah Jackson Isaiah Jackson
Zachary
Garret Dillahunt Garret Dillahunt
Topsy Chapman Topsy Chapman
Slave Spiritual Singer 1
Devin Maurice Evans Devin Maurice Evans
Slave Spiritual Singer 2
Brad Pitt Brad Pitt
Jay Huguley Jay Huguley
Devyn A. Tyler Devyn A. Tyler
Willo Jean-Baptiste Willo Jean-Baptiste
Margaret’s Husband

Trailer:

Recenzie:

“  12 ani de sclavie” este un film de care am auzit peste tot in ultimul timp. Este un film foarte laudat si, desi nu e chiar genul meu, ieri m-am hotarat sa il vad.

Personal, cred ca “12 years a slave” este un film de Oscar. Binenteles, filmele nu sunt specialitatea mea, asa ca nu vorbesc din punct de vedere tehnic, ci strict de ce mi-a transmis mie si de parerea mea. Si da, cred ca merita un Oscar.

In primul rand, ca sa poti viziona un film ca asta, trebuie sa ai putere. Nu e un film usor de vazut, din cauza scenelor de-a dreptul socante pe care le vezi. Sunt scene cu impact emotional asupra ta, pentru ca stii ca acele lucruri chiar s-au intamplat si ca oameni chiar au fost chinuiti in felurile alea. E tulburator sa te gandesti cum sclavi care nu aveau nicio vina erau chinuiti in felul ala: batuti si infometati. Dar e si mai tulburator sa vezi cu ochii tai, chiar daca intr-un film, toate cele ce li se faceau unor oameni complet inocenti si nevinovati.

Cred ca asta e cel mai bun lucru despre “12 years a slave”. Iti dezvaluie adevarul, fara bariere sau menajari.  Filmul asta pur si simplu iti arata cum traiau negrii in secolul al 19-lea, cat de chinuiti erau si ce viata oribila aveau. Nu te poti uita la filmul acesta daca esti slab de Inger, pentru ca e mult prea socant.

Povestea lui Solomon este tragica si socanta. Cruzimea prin care a trecut omul asta si faptul ca el a ramas inca intreg, pe picioarele lui, te fac sa ii porti un respect imens. Nu pt sa descriu exact actiunea filmului, pentru ca v-as spune tot filmul si sunt sigura ca nu asta vreti.  Solomon m-a impresionat prin puterea si prin desteptaciunea lui.

Sincera sa fiu, imi este greu sa vorbesc despre filmul asta. Sunt inca foarte socata de ce am vazut si nu imi vine sa cred ca lucrurile alea chiar se intamplau. Nu inteleg cum de unii oameni puteau trata in halul asta niste oameni cu o culoare a pielii diferite, dar complet inocenti. “12 years a slave” mi-a deschis ochii si mi-a aratat, din nou, ca nu conteaza culoarea pielii: monstrii se afla si in cei mai draguti oameni. De asemenea, ecranizarea aceasta mi-a aratat si cruzimea de care pot da dovada unii oamenii. In schimb, mi-a demonstrat ca nu trebuie sa imi pierd niciodata sperenta; ca intotdeauna poate veni salvarea de unde nu te astepti si ca un om iti poate salva viata. “12 years a slave” nu este doar o poveste de viata, si o un film plin de invataminte si de mesaje.

Actorii.. wow! Nu cred ca m-a impresinat vreodata vreun actor asa de mult ca si Chiwetel Ejiofor. Chiwetel e un actor genial si foarte talentat. A reusit sa imi  transmita emotii pe care nu credeam ca le voi simti vreodata uitandu-ma la un film. O interpretare extraordinara a rolului lui! Jos palaria, Chiwetel! Acelasi lucru pot spune despre Lupita Nyong’o, care m-a impresionat si ea, la randul ei. In general, toti actorii si-au interpretat rolurile intr-un mod impresionant si au transmis exact emotiile care trebuiau.

Actiunea e extrem de captivanta. Nu ai cum sa nu te atasezi de Solomon si sa nu te intrebi ce se va intampla mai departe. E pur si simplu imposibil sa nu fi captivat/a de un film ca “12 years a Slave”. Nici macar nu am simtit cand au trecut cele 2 ore pe langa mine. Cand s-a terminat filmul, mintea mea era inca la Solomon si la tot ce a patit.

A fost o scena la care nu m-am putut uita. Scena in care Solomon si-a spart vioara. Mi-a fost pur si simplu imposibil sa ma uit la asa ceva.

Desi nu sunt fana filmelor istorice, mi-a placut extrem de mult filmul asta. Desi e un film socant, mi s-a parut un film bine facut, cu actori brilianti si o poveste exceptionala. Vreau neaparat sa citesc cartea, pentru ca sunt sigura ca imi va arata mai multe si ma va face sa inteleg mai bine ce era in mintea lui Solomon atunci. Da, recomand filmul . Dar pregatiti-va inainte, pentru ca sigur veti fi socati.

Un film de nota 100, care isi merita toate laudele.

Rate: 5 stele din 5.

Leave a Reply

