Recenzie: “It’s kind of a funny story” de Ned Vizzini

248704

A humorous account of a New York City teenager’s battle with depression and his time spent in a psychiatric hospital…

The book was inspired by Vizzini’s own brief hospitalization for depression in November 2004.

“It’s kind of a funny story” m-a atras inca de cand am vazut coperta, pentru ca este extrem de interesanta si diferita. Imi place foarte mult ideea copertii, si acum, dupa ce am citit catea, pot spune ca se potriveste perfect cu povestea si cu personajul principal. In afara de coperta, filmul mi s-a parut excelent si am trecut imediat catea pe lista cu cati pe care vreau sa le citesc.

Am citit-o, in sfarsit, in drum spre Romania deci, in aproape 2 zile. Am citit aproape nonstop, pentru ca…

Mi-a placut la nebunie! Este o carte care te captiveaza complet prin poveste, prin personajul principal si prin stilul de scriere a autorului. Dar, sincera sa fiu, nu mi s-a parut o carte de 5 stele. M-a dezamagit un pic; ma asteptam, totusi, la mai mult. Ceva a lipsit, dar nu stiu ce.

“It’s kind of a funny story” m-a captivat inca de la inceput. Am fost atrasa, in principal, de poveste. Este diferita, cu accente dramatice, dar totusi extrem de amuzanta, asa cum spune si titlul. Si chiar daca abordeaza un subiect trist, delicat, are elemente care te fac sa razi si care iti aduc un zambet pe fata. Am gasit mai tot ce cautam in povestea lui Craig: drama, probleme adolescentine, romance, comedie si, uneori, intriga. Chiar si actiune, dar nu genul de actiune pe care o gasesti in thrillere, ci genul de actiune din care inveti si care te captiveaza.

Povestea lui Craig este, la inceput, trista. Craig ste un adolescent care sufera de despresie. El vede lumea in alb si negru, iar presiunea pe care o simte din cauza scolii il face, la un momentdat, sa vrea sa se sinucida. In schimb, Craig actioneaza cu desteptaciune si se interneaza intr-un spital pentru probleme mentale. Acolo intalneste multa lume cu probleme, inclusiv o fata cu taieturi pe fata, Noelle. Craig invata multe lucruri de la Humble si Bobby si de la toti oamenii din Six North (parca asa ii spune spitalului), iar cele 6 zile petrecute in acest spital ii vor schimba viata lui Craig.

Am gasit scene de tot felul in cartea asta: scene care m-au intristat, scene care m-au facut sa rad, scene la care am oftat si, in principal, scene din care am invatat ceva. “It’s kind of a funny story” este o carte plina de lectii de viata si citate care iti pot arata multe despre viata. Cand am inchis cartea (sau mai bine spus, Kindle-ul), mi-am dat seama ca am invatat ceva din ea: ca viata merge inainte si ca mereu exista ceva care te poate schimba. Ca viata e frumoasa si ca intotdeauna exista ceva sau cineva care o poate face si mai frumoasa. Mi-a prins bine sa citesc o carte ca asta, pentru ca mi-am dat seama ca intotdeauna exista o salvare, chiar si atunci cand crezi ca nu mai poti fi salvat.

Dialogurile din aceasta carte sunt… WOW! Extrem de amuzante, dar totusi pline de intelepciune si de inteligenta. Din dialogurile dintre personaje mi-a fost usor sa vad ca personajele nu sunt tocmai normale si ca au trait multe la viata lor. De asemenea, autorul vorbea si ne transmitea lucruri prin dialogurile pe care le-a creat. Am adorat scenele si dialogurile dintre Craig si Noelle, pentru ca sunt flirty, amuzante, dar totusi destepte.

Ca veni vorba de Noelle… mi-a placut extrem de mult de ea. Mi-a placut felul in care reactiona in situatii dificile, felul in care vorbea despre boala ei si despre trecutul ei si felul in care se purta cu Craig. Este un personaj puternic, de care nu poti sa nu te atasezi. M-a impresionat povestea ei. Totusi, mi-ar fi placut sa fie un pic mai prezenta in carte, pentru ca e un personaj important, dar nu a aparut in extrem de multe scene. La fel si cu Bobby. Mi s-a parut ca nu a fost destul de prezent, desi filmul m-a facut sa cred ca e unul dintre cele mai importante personaje din toata povestea. Si mi-ar fi placut sa il “intalnesc” de mai multe ori, pentru ca e un personaj destept si amuzant.

Am urat-o pe Nia! UGH! Atat de plina de aere! Nu mi-a placut deloc cum s-a jucat cu Aaron si cu Craig!

De-abia dupa ce am citit cartea am aflat ca e inspirata din intamplari reale, traite chiar de autorul cartii, Ned Vizzini. In timp ce citeam cartea, am fost uimita de cat de bine a reusit autorul sa ne descrie sentimentele lui Craig si gandurile lui negre. De asemenea, m-a surprins, intr-un mod placut, realismul si credibilitatea povestii. Ned Vizzini a reusit ce nu multi autori pot sa reuseasca: si-a relatat povestea de viata prin fantezie, dar cu un realism extraordinar.

Toate personajele create de Vizzini sunt speciale; extrem de bine conturate, pacientii de la Six North te vor cuceri si te vor face sa ii indragesti cu desteptaciunea, nebunia, amuzamentul si povestile lor. Mi-a placut fiecare personaj si m-am atasat, intr-o masura mai mare sau mai mica, de prietenii lui Craig de la clinica.

Oh, dar tocmai mi-am dat seama ca nu v-am vorbit despre Craig! Ei bine, Craig e, cu siguranta, special! E foarte vorbaret, extrem de destept, amuzant si are un spirit care te cucereste si care atrage lumea in jurul lui. M-a impresionat cu talentul lui de a creea harti mai speciale. Finalul m-a incantat si m-a facut sa zambesc. Mi-ar fi placut o continuare in care sa ni se vorbeasca despre Craig, dar, din pacate, asta nu mai este posibil, de vreme ce autorul s-a sinucis intr-un mod neasteptat si trist. L

Stilul de-a scriere al autorului este fascinant si mi-a placut la nebunie. E simplu, fara prea multe metafore, dar complet captivant! Ned Vizzini e un autor cum rar intalnesti, iar imaginatia lui nu are sfarsit.

Asa cum am zis, actiunea m-a intrigat si m-a captivat. Eram mereu curioasa sa aflu mai multe despre Craig si sa vad prin ce peripetii va mai trece, lucru care m-a facut sa schmb paginiile cu o rapiditate care m-a uimit si pe mine. Ok, e si o lectura usoara, din cauza dialogurilor, care sunt multe si captivante.

Hm… despre cat de captivanta e povestea am vorbit. Despre personajele geniale v-am spus, despre autor v-am zis, ce m-a nemultumit v-am zis, despre actiune am vorbit… deci v-am zis tot ce aveam e zis.

Cu siguranta recomand “It’s kind of a funny story”. ‘Este un fel de poveste amuzanta’ cu multe elemente ce fac cartea si povestea complexa. Mi-a facut placere sa citesc o carte amuzanta ca asta, cu niste personaje atat de speciale ca si astea. Cu siguranta o voi reciti cand voi mai creste. Si va recomand si voua sa o cititi, pentru ca aveti ce invata si, mai mult ca sigur va veti distra cu Craig si a lui poveste.

Rate: 4 stele din 5

2 thoughts on “Recenzie: “It’s kind of a funny story” de Ned Vizzini