Recenzie: “Jurnalul unei iubiri” de Nicholas Sparks

Categoria: Literatura Universala

Editura: RAO

Format: 13×20 cm

Nr. pagini: 192

Traducator: Madalina Gavrila

Comdana de pe Libris.

Acest roman incearca sa ne demonstreze ca miracolele inca mai sunt posibile, ca viata inca mai poate fi traita sub semnul iubirii.  El este un maestru al cuvintelor si un mare iubitor al naturii, iar ea, o pictorita celebra in stare sa vada frumusetea acolo unde altii nu o vad. Povestea lor tulburatoare ii va fermeca pe cei care s-au indragostit de stilul lui Nicholas Sparks.

“The Notebook”, sau “Jurnalul unei iubiri”, este o carte pe care mai toti am citit-o o data in viata. Este un fel de carte de referinta pentru romantici si pentru fanii genului romantic. Aceasta carte se numara printre cartile favorite a milioane de oameni, iar de film dai cu ochii oriunde te-ai duce. Este o carte care, desi a fost publicata in 2004, este inca pe buzele multor cititori si o carte, parca, nemuritoare. “Jurnalul unei iubiri” este o legenda in lumea literara.

Binenteles ca, cititor inrait fiind, nu poti sa fii imun la toata valva si la toate recomandarile facute de prietenii tai. Unde mai pui ca te uiti si la film si filmul iti place atat de mult, incat ai fi in stare sa iti dai ultimii bani din casa pe o carte pe care vrei sa o citesti dintr-o suflare. Asa mi s-a intamplat mie. Am vazut filmul prin 2010/2011, dar am citit cartea de-abia in 2014. Desi eram foarte curioasa de ea, intotdeauna alte carti au avut prioritate. Trebuie sa intelegeti ca nu sunt cea mai mare fana romance – prefer, intotdeauna,o carte a carei poveste de dragoste sa fie pusa in plan secund.

Mi-am cumparat-o joi, si, pentru ca in aceeasi zi am terminat cartea pe care o citeam in momentul respectiv, n-am putut rezista tentatiei de a citi “The Notebook”. Am inceput-o Vineri, si am terminat-o Sambata. E o carte scurta si usor de citit, dar, daca e sa ne luam dupa altii, impresionanta. Daca e sa ne luam dupa mine, nu foarte impresionanta.

“Jurnalul unei iubiri” are un aer de carte clasica. Actiunea se petrece in anii de dupa al Doilea Razboi Mondial. Mi-a placut extrem de mult mult atmosfera asta. Totul are un aer de natural, de vechi si de clasic, iar felul in care descrie Sparks ‘doamnele in rochii’, ‘masinile vechi’, ‘drumurile nu foarte populate’, iti ofera o imagine foarte clara a periodei in care e situata actiunea cartii.

Desi atmosfera si personajele au fost foarte placute si m-au castigat de la inceput, cartea nu m-a impresionat decat la sfarsit. Inceputul a fost un pric greoi si plictisitor, dar am citit si am incercat sa trec de partea cu plictiseala pentru ca vroiam sa aflu mai multe despre Noah si vroiam sa vad ce se intampla cu Allie. Inceputul mi-a dat impresia de o continuare a unei carti, nicidecum de un roman stand alone. Mi s-ar fi parut mult mai bine si cumva necesar sa mai fie un volum, precedent romanului de fata, care sa ne arate intamplarile din vara petrecuta de Noah si de Allie impreuna.

Nu ma intelegeti gresit. Povestea de dragoste dintre Noah si Allie mi s-a parut extrem de frumoasa si romantica. Cat de romantic e sa iti reintalnesti iubirea vietii tale dupa 14 ani in care credeai ca nu ai s-o mai vezi? Si cat de romantic e sa petreci o vara perfecta cu cineva de care esti complet indragostit/a? Da, e frumoasa si romantica, dar nu m-a atins, si nici nu am simtit tristetea sfasietoare de care vorbesc multi in recenziile lor. Mi-a facut placere sa citesc o carte ca asta, dar nu m-a lasat fara cuvinte, asa cum ma asteptam.

Nu as caractiza-o drept o carte trista. Exista parti triste, parti care iti sterg zambetul de pe fata. Dar exista si multe parti care te fac sa zambesti si care iti redau buna dispozitie. Scenele dintre Allie si Noah sunt foarte frumoase, in cea mai mare parte a cartii. Scene romantice, triste, cu subinteles si substrat si scene amuzante.

Un lucru la care Nicholas Sparks exceleaza? Sa-ti transmita sentimentele personajelor . Iubirea dintre Allie si Noah era evidenta, iar chimia dintre ei putea fi taiata cu un cutit. Era evident ca Noah si Allie au fost dintotdeauna si vor fi mereu suflete pereche. Mi-a placut extrem de mult lucrul asta.

Cea mai buna parte? Ultima, in care Noah si Allie imbatranise. De o sensibilitate si de o frumusete aparte, partea asta aproape ca m-a facut sa plang. Mi s-a parut extrem de trist, iar sfarsitul m-a impresionat profund, ca si atunci cand am vazut filmul.

Pentru gustul meu, stilul de scriere a autorului e frumos, dar un pic cam prea siropos. Nu m-am dat in vant dupa metaforele pe care le-a folosit Sparks pentru a descriere, de exemplu, frumusetea lui Allie, sau scena de dragoste dintre ei.  Probabil ca inraitilor de romance le vor placea aceste metafore, dar eu una as fi preferat sa fie mai putine metafore. J

Noah este un personaj plin de charm, iar Allie este o adevarata doamna. Cartea nu are prea multe personaje, iar actiunea este povestita din perspectiva lui Noah. De asemenea, fiecare scena ii are in prim plan pe Noah si pe Allie, sau pe Noah sau Allie, separat.

La un momentdat (acea scena, inainte de a se termina jurnalul), am fost extrem de dezamagita de Allie si foarte trista. Din fericire, am fost dezamagita degeaba.

“Jurnalul unei iubiri” de Nicholas Sparks este o carte frumoasa, cu o oveste de dragoste romantica si trista. Va veti indragosti de charm-ul lui Noah si veti astepta finalul cu sufletul la gura. Daca sunteti fani al acestui gen literar sau nu, tot va recomand sa cititi “The Notebook”. Sunt sigura ca veti gasi ceva care sa va faca sa exclamati “Da! Imi place!”.

Rate: 3.5 stele din 5