Recenzie: “Marele Gatsby” de F. Scott Fitzgerald

ISBN: 978-973-46-3295-4
ANUL APARITIEI: 2013
NUMAR PAGINI: 240
FORMAT: 106×180

Comanda

Roman in curs de ecranizare, avindu-i in rolurile principale pe Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan si Joel Edgerton.

Un tinar fascinat de visul american, proaspat venit la New York si doritor de succes, Nick Carraway, impartaseste povestea transformarii lui James Gatz in Jay Gatsby. Pe fundalul unei Americi prospere, dar haotice, Gatz, minat de mirajul iubirii fata de Daisy Buchanan, isi schimba viata, devenind din student la Oxford gangster, traficant de bauturi alcoolice si apoi milionar. Iubirea sa pentru Daisy nu se implineste insa; ramine povestea donquijotesca a Marelui Gatsby, desfasurata odata cu un iluzoriu, nesfirsit American dream.

Sincera sa fiu, pana acum ceva timp nu eram extrem de incantata de ideea acestei carti si nu planuiam sa o citesc. Dar cand am fost in Romania si mi-am vizitat draga mea librarie, m-am trezit cautand-o. Am vazut-o pe raft si am zis sa-I dau o sansa. Pana la urma, in afara de vreo 18 lei, ce-aveam de pierdut? Poate doar de castigat, dar de pierdut in niciun caz! Asa ca am cumparat-o, si saptamana trecuta, dintr-un impuls, am inceput sa o citesc.

Inceputul a fost greoi, foarte greoi.  M-am plictisit foarte tare si tot asteptam sa intre Gatsby in scena. Simteam ca, la un momentdat, nu va mai aparea niciodata, lucru care m-a enervat enorm. Fara Gatsby, cartea asta nu are niciun farmec. Mi s-a parut ca a intrat mult prea tarziu in scena, avand in vedere ca e personajul principal din cartea scrisa de F. Scott Fitzgerald.

Insa, atunci cand si-a facut aparitia, in sfarsit, in scena, am avut parte de putina dezamagire. Nu mi se parea deloc “mare” si nicidecum impresionant. Era doar tacut, si putin arogant. Ma asteptam la ceva mai “great”. Ma asteptam la un personaj pentru care, intr-adevar, sa se faca un film. Am inceput, insa, sa vad adevaratul caracter, cel pentru care isi merita numele de ‘The Great Gatsby’, in momentul in care a intalnit-o, din nou, pe Daisy. In momentul ala, Gatsby a inceput, intr-adevar, sa fie “Marele Gatsby” si pot spune ca a devenit un personaj cu totul interesant.

Desi mi-a placut enorm de mult cartea asta, nu o pot numi drept o carte exceptionala. As categoriza-o, mai mult, ca pe o carte care isi merita premiile din cauza personajului si a povestii de dragoste. Nu m-a impresionat deloc cartea, ci mai mult Gatsby, si vorbele lui. Daca e sa judecam strict cartea, i-as da numai 2.5 stele.

Povestea, desi frumoasa, mi s-a parut povestita haotic. Intr-un moment Nick iti povestea de copilaria lui, iar in momentul urmator, fara nici o legatura cu ce iti povestea inainte, citeai povestea unui vecin. Mi s-a parut ca sunt mult prea multe detalii neimportante, care m-au plictisit. La un momentdat, recunosc ca am sarit cateva pagini. Era o parte in care el insira niste nume a unor oameni care veneau la petrecerile lui Gatsby. Erau numai nume. Ce rost avea partea aia? Nu ne era prezentata nicio istorie, nimic, ci erau doar insiruite niste nume acolo. Povestea mi s-a parut, de asemenea, un pic neclara. Sunt unele detalii, foarte importante pentru poveste, care au fos trecute cu vederea. Unele chestii m-au bagat in ceata si m-au facut sa exclam “Ok, care e, de fapt, ideea?!”. Mi-ar fi placut sa fie un pic mai la obiect, iar folozofiile sa fie lasate la o parte.

Cel mai mare mister al cartii asteia, il reprezinta, inca de la inceput, Gatsby. Nu poti sa nu te intrebi, in continuu, ce e atat de interesant la omul asta si cu ce se ocupa. Gatsby e un personaj foarte bine conturat, in jurul caruia pluteste un aer de misteriozitate in continuu. Ce e cel mai interesant la Gatsby? Faptul ca a fost sarac lipit Pamantului si a ajuns, la o varsta foarte frageda, sa fie atat de bogat incat sa poata face petreceri in fiecare zi, cu oameni necunoscuti, si ca a facut tot ce a facut in numele iubirii. Ca nu s-a lasat pana nu si-a intalnit, din nou, iubirea vietii. Desi autorul ne da detalii despre Gatsby inca dinainte de a intra el in scena, cele mai importante raspunsuri ne sunt date la sfarsitul cartii.

Daisy este un personaj important in cartea asta, dar nu mi-a placut deloc de ea. Nu stie sa isi argumenteze cauza, nu are niciun dialog sau vreo actiunea impresionanta si nici nu se remarca inteligenta sau intelepciune. Desi autorul a ‘scos-o’ in fata ca pe un personaj important, ea nu dovedeste asta. Am urat-o pentru ca nu a fost atat de curajoasa incat sa isi infrunte sotul si pentru faptul ca s-a jucat, intr-un fel, cu Gatsby.

Totusi, povestea de dragoste dintre Gatsby si Daisy este trista, dar frumoasa. Cred ca meritau sa aiba o sansa la viata impreuna, dar Daisy a fost mult prea slaba pentru Gatsby.

Actiunea este atat intriganta, cat si plictisitoare, dar are o atmosfera aparte. Petrecerile lui Gatsby te fac, parca, sa te transpui intr-un secol in care iPhone-urile nu existau si orchestrele le gaseai si la petreceri. Intriga se invarte in jurul lui Gatsby. Atat el, cat si povestea lui, te vor castiga si te vor captiva pana la sfarsitul cartii.

La sfarsit, am avut un soc. Am fost extrem de trista cand, o anumita scena s-a petrecut. Eram socata si trista, si mi se parea nedrept tot ce s-a intamplat.

Romanul “Marele Gatsby” e presarata de momente amuzante si de personaje caraghioase. Am ras de cateva ori pe parcursul cartii, pentru ca dialogurile dintre anumite personaje si absurditatile lor erau mult prea amuzante ca sa nu razi.

Jordan este, fara doar si poate, un personaj minunat. Mi-ar fi placut, totusi, sa fie mai prezenta in carte si sa ramane pana la sfarsit si dupa, daca intelegeti ce vreau sa zic. 😉

Naratorul nu pune mare accent pe el si pe personajul lui, dar totusi mi-a placut de el. Are un stil de-a nara foarte interesant si captivant. J

Nu dau 5 stele cartii asteia, ci lui Gatsby, un personaj cu adevarat maret. Are o personalitate aparte, iar actiunile si motivele lui te vor castiga de partea lui cu siguranta.