Recenzie: “Unravel me” de Tahereh Mafi ( ‘Shatter me’ #2)

tick
it’s almost
time for war.

Juliette has escaped to Omega Point. It is a place for people like her—people with gifts—and it is also the headquarters of the rebel resistance.

She’s finally free from The Reestablishment, free from their plan to use her as a weapon, and free to love Adam. But Juliette will never be free from her lethal touch.

Or from Warner, who wants Juliette more than she ever thought possible.

In this exhilarating sequel to Shatter Me, Juliette has to make life-changing decisions between what she wants and what she thinks is right. Decisions that might involve choosing between her heart—and Adam’s life.

Anul trecut, prin aprilie, am citit si eu, dupa luni de amanare, prima carte din seria ‘Shatter me’, adica… ‘Shatter me’. Si am adorat-o. A fost una dintre cartile mele preferate. Desi mi-am promis ca pana la sfarsitul verii voi citi toata seria (sau cartile care erau aparute atunci), am citit continuarea cartii, ‘Destroy me’, de-abia acum doua saptamani. Adica dupa 8 luni de la momentul cand am pus ‘Shatter me’ pe raftul electronic cu carti citite.

Daca nuvela ‘Destroy me’ mi-a placut la nebunie si am citit-o intr-o rasuflare, cartea “Unravel me”, care intr-adevar continua aventurile lui Juliette, mi-a placut de 10 ori mai mult.

Sunt in timpul tezelor si a examenelor si, cu toate astea, am terminat “Unravel me” in… 4 zile. Desi am zis ca nu voi citi cartile foarte repede, cu teze cu tot, nu m-am putut abtine si am citit-o in doar 4 zile. Nu m-am putut abtine sa nu pun mainile pe Kindle si sa incep sa citesc, oricat de mult as fi incercat.

“Unravel me”este o continuare perfecta. Va spun sincer ca, oricat de mult as fi incercat sa citesc cartea cu un ochi critic si sa analizez detaliile tehnice, nu am putut. Am fost atat de vrajita de frumusetea cartii asteia si de carte in sine, incat nu am putut citi in felul in care citesc deobicei cand planuiesc o recenzie. De data asta, m-am lasat prada cartii si am fost luata de… ‘carte’ (si de val!) si de, pur si simplu, frumusetea ei.

Asta e genul de carte care nu iti da pace. Te obsedeaza, simti ca iti pierzi mintile, nu o poti lasa din mana, nu stii cum sa citesti mai repede si totusi mai rar, si te invaluie cu totul. Iti ocupa toata mintea, toate viata, si nu te poti gandi la nimic altceva in afara de carte. E, pur si simplu, senzationala! Nu puteam sa cer o continuare mai buna!

Cand am inceput cartea, am fost constienta ca voi fi uimita si probabil traumatizata, extrem de geloasa si extrem de surprinsa si de ‘speechles’. Nu mi-e usor sa scriu recenzia asta – nu imi gasesc cuvintele, nu stiu ce sa zic, am multe de zis si totusi mult prea putine. Simt multe pentru cartea asta, dar extrem de greu de povestit. Am in minte idei si in inima multe sentimente pentru cartea asta si vreau sa povestesc toate trairile pe care le-am avut in timp ce citeam ‘Unravel me’, dar imi este imposibil. Nu stiu cat de coerenta va fi recenzia asta si nu stiu cat de buna. Sunt sigura ca o voi uri, pentru ca nu va reprezenta nici 1% din tot ce am eu in minte si in suflet pentru cartea si pentru seria asta.

“Unravel me” m-a lasat cu un sentiment de gelozie, de nostalgie, de trauma, intr-un fel. Sunt uimita, sunt fericita si totusi trista, sunt complesita si as vrea sa uit tot ce am citit si sa citesc din nou As vrea sa pot descoperi cartile astea din nou si din nou, uitand totul dupa cateva saptamani. Din pacate, asta nu se poate, iar eu raman aici, complet uimita si… awestruck.

Povestea lui Juliette devine din ce in ce mai intensa pe masura ce citesti. Este o atmosfera incarcata, trista, dramatica, o atmosfera care mie, personal, imi da impresia de razboi. E o atmosfera atat de bine conturata si scoasa in relief, incat poti, practic, sa auzi bombele, sa mirosi praful produs de exploziile acestora si sa simti teroarea pe care au simtit-o protagonistii pe campul de lupta.E exact ca si cum ai trai tot ce traieste Juliette. Tahereh Mafi a reusit imposibilul – a reusit sa creeze o atmosfera si o poveste atat de speciale si are un mod de a te face sa te atasezi de protagonista si de poveste, incat simti totul pe pielea ta. Tahereh Mafi m-a luat din lumea mea si m-a adus in lumea ei. Nu m-am simtit niciodata atat de implicata intr-o poveste. Am trait totul pe pielea mea – fiecare traire a lui Juliette, fiecare sentiment, fiecare gand.. totul.  Am stat cu sufletul la gura, in asteptarea verdictului (sau a verdictelor), am luptat cu protagonistii pe campul de razboi, l-am confruntat pe Warner si l-am privit in ochi pe James. Totul a fost extrem de real pentru mine. Ador cartile care reusesc sa ma transpuna in lumea lor!

In volumul 2 al seriei ‘Shatter me’ , ne sunt dezvaluite multe secrete si ne sunt date raspunsurile la multe intrebari pe care le-am avut citind primul volum. Dar sunt si foarte multe surprize si multe intorsaturi de situatie, la care chiar nu ma asteptam! Tahereh Mafi ne-a pregatit foarte multe surprize, la care sunt sigura ca nu s-a asteptat nimeni. Eu, cel putin, nu m-am asteptat nici la jumatate din toate lucrurile care s-au intamplat in ‘Unravel me’. Adica, bun, eram sigura ca vor fi multe intorsaturi de situatie, dar nu chiar atat de multe, si nici chiar atat de drastice! Dar nu ma plang!

Toate aceste intrigi, secrete si intorsaturi de situatie, fac din cartea asta un roman extrem de captivant si de intrigant. Adrenalina a fost la cote maxime, iar respiratia mi-a fost taiata de multe ori. Dar asta nu numai din cauza intorsaturilor de situatie, ci si din cauza actiunii! Exista extreeeeem de multa actiune in cartea asta. Si cand zic actiune, ma refer la genul de actiune pe care o vezi in filmele cu razboi. Well, tehnic, cam e un razboi in cartea asta…

Stilul lui Tahereh nu a lipsit nici de data asta. Scrisul ei e la fel de magic, de captivant, de nebunesc, frumos, liric, si hipnotic ca oricand. Metoforele pe care le foloseste sunt geniale! GE-NI-ALE! Sunt atat de geloasa pe talentul ei si pe abilitatile ei de autor! Mi-ar placea sa pot scrie si eu asa, sa am si eu nebunia asta naturala. Cateodata, stilul ei, in combinatie cu metaforele pe care le foloseste, sunt atat de frumoase incat e de necrezut. E greu sa crezi ca din capul unei femei,a unui om, poate iesi asa ceva. Tahereh Mafi a fost nascuta pentru asta si o stie. E clar ca stie cum sa scrie si cum sa isi fermece cititorii.

Sa nu uitam, totusi, de citatele extrem de frumoase si de adevarate pe care le-am gasit in “Unravel me”. Sunt atat de…de… nu gasesc cuvintele potrivite! Mai bine vi le arat maine, ca sa va convingeti singuri. Cateodata, am citit pasaje si citate de mai mult de doua ori. Simteam ca trebuie sa le retin si sa le pun la pastrat in minte, sa le am cu mine toata viata.

Am fost impresionata de cum s-a mulat Tahereh pe fiecare personaj. Talentul lui Mafi se poate vedea din felul in care foloseste un stil de scriere diferit pentru fiecare personaj. As putea ghici extrem de usor cine vorbeste, doar din stilul pe care il foloseste. Genial lucru!

Cat despre personaje si evolutia lor… ei bine, la partea asta am avut cateva nemultumiri.

Juliette. Haideti sa incepem cu ea.

In prima parte a cartii, Juliette m-a calcat pe nervi! Se purta imatur, copilareste si nu putea intelege ca tot ce I se intampla este spre binele ei. Mi se parea ca isi bate joc de munca de ani intregi a zeci de oameni. Daca in ‘Shatter me’, nebunia ei mi-a placut, in ‘Unravel me’ m-a obosit un pic. In special in prima parte a cartii. Asteptam sa se intample ceva cu ea – sa isi revina si sa termine cu prostiile. Din fericire, dupa jumatatea cartii, si-a revenit. A inceput sa vorbeasca, sa actioneze si sa gandeasca.

Adam. Ei bine, Adam nu m-a impresionat. Nu a avut nici replici geniale, nici actiuni care sa me dea pe spate, nici un spirit care sa fie iesit din comun. A fost de-a dreptul banal, spre ;deosebire de ‘Shatter me’, unde m-a cucerit din doua cuvinte. Acum… nu. Ar fi trebuit sa lupte mai mult pentru Juliette.

Kenji. Desi in ‘Shatter me’ a fost un personaj vessel, putin imatur, jucaus si glumet, in ‘Unravel me’, ne-a demonstrat ca poate fi matur,un prieten bun, ca poate gandi, lua decizii si ca poate sa fie un lider. M-a impresionat, sincer! Nu credeam ca Kenji poate fi un personaj atat de puternic, atat de complex. S-a dezvoltat enorm de mult ca personaj si va spun sincer ca e unul dintre personajele mele preferate din carte.

Warner… ei, aici e alta poveste! Warner e cu totul alt om fata de ‘Shatter me’. In ‘Unravel me’, ne e dezvaluita o alta fata a lui. Warner nu e un monstru. Citind cartea asta, am inceput sa inteleg ce se intampla cu Warner si de ce s-a comportat cum s-a compartat. Si nu e un monstru. Personal, il consider un geniu. Mi-a placut extreme de mult grija lui fata de Juliette, si felul in care vorbeste si gandeste. A spus cateva lucruri care m-au dat pe spate! Da, pot spune cu mana pe inima ca sunt Team Warner! He rocks!

Scenele dinte Juliette si Warner au fost preferatele mele. Pur si simplu simti atractia si chimia dintre ei, si nu ai cum sa nu ii placi!

Da, cu siguranta, ‘Unravel me’ este o continuare care merita citita. Da, ‘Shatter me’ e seria mea preferata. Este perfecta, chiar si atunci cand, tehnic , nu e. La seria asta am gasit tot ce am cautat vreodata la o carte: actiune, drama, romance, sci-fi, poveste spectaculoasa, personaje geniale, stil de scriere care sa ma compleseasca si o atmosfera pe cat de tensionata, pe atat de geniala!

Daca ati citit “Shatter me” si nu sunteti hotarati daca vreti sa cititi “Unravel me” sau nu, va zic eu. Cititi-o, cititi-o, cititi-o! Merita! Daca nu ati citit inca ‘Shatter me’ ,nu stiu ce naiba mai asteptati. N-aveti nici cea mai mica idée ce pierdeti.

Oh, Warner, de-abia astept sa ne reintalnim in ‘Ignite me’ (de care deja m-am apucat!)!! J

Una dintre cele mai bune continuari ever!

2 thoughts on “Recenzie: “Unravel me” de Tahereh Mafi ( ‘Shatter me’ #2)

1. Eu am citit acum o luna prima carte si mi-a placut enorm , iar sfarsitul a fost genial.Din cate am auzit , e posibil sa apara si al doilea volum , in Romania ,anul acesta. Si daca nu apare cred ca ma voi apuca sa citesc cartea pe net, in engleza.
    Frumoasa recenzie! 🙂