Recenzie: “Ignite me” de Tahereh Mafi ( “Shatter me” #3)

13188676Descriere:

Juliette now knows she may be the only one who can stop the Reestablishment. But to take them down, she’ll need the help of the one person she never thought she could trust: Warner. And as they work together, Juliette will discover that everything she thought she knew – about Warner, her abilities, and even Adam – was wrong.

Am terminat Ignite me acum aproximativ o ora. Dar, mai intai, lasati-ma sa va povestesc ceva.

Mai 5 2013. Am terminat “Shatter me” si am scris o recenzie pe care o urasc. La un momentdat, in recenzie am scris ca voi citi “Unravel me” si tot restul seriei cat mai repede.  Mi-am facut o promisiune mie ca peste vara voi parcurge toata seria (ei, bine, toate cartile care erau aparute atunci) pana la sfarsitul verii. Ei bine, lunile au trecut si “Destroy me” si “Unravel me” ma asteptam cumintele pe Kindle.

Februarie 18 2014. Am citit, dimineata, inainte sa plec la scoala, recenzia lui Rox la “Ignite me”, recenzie ce m-a dat gata. Am luat o hotarare pe loc, fara sa ma gandesc daca se poate produce sau nu. A’m hotarat sa citesc toata seria pana la sfarsitul lui Martie, cu toate tezele, examenele si studiile pe care le am in Martie.

Februarie 18 2014. Am inceput “Destroy me”.

Februarie 20 2014. Am terminat “Destroy me”, desi eu si mintea mea trebuia sa fim impartite in cel putin 7 locuri. M-am indragostit iremediabil de Warner.

Februarie 20. “Unravel me” a aparut pe raftul meu de “Currently reading” pe GoodReads, desi de carte m-am apucat Sambata, Februarie 22.

Februarie 27. Am terminat “Unravel me” si am ramas absolut socata de tot ce s-a intamplat in carte.

Februarie 27. Am inceput si am terminat, in aceeasi zi, “Fracture me”, nuvela spusa de Adam. N-am fost impresionata de narator, dar tot mi-a placut nuvela in sine.

Februarie 28. Am inceput, in autobuz, ultima carte din seria asta. Am citit-o cu o inima grea, inspaimantata de momentul cand o voi termina.

3 Martie, ora 9:20 pm. Am terminat, cu un ranjet trist pe fata, cartea “Ignite me” si, totodata, seria “Shatter me”.

Dragilor, mi-a luat doua saptamani sa citesc 2 carti si 2 nuvele. Aproape o serie intreaga. In timpul tezelor si a examenelor. Stiti cat de nebunesc e asta? Desi sunt un cititor rapid, nu mi s-a mai intamplat niciodata sa “mananc” o serie pe paine, atat de repede.

Dar, daca stam sa ne gandim, nu mi s-a mai intamplat niciodata sa  ma atasez atat de mult de o serie, sa iubesc cateva personaje ca si cum mi-ar fi cei mai buni prieteni, sa urasc alte personaje cu o ura arzatoare si nici sa fiu atat de trist la finalul unei serii nu mi s-a mai intamplat. Nu mi s-a mai intampalt sa iubesc o serie atat de mult ca pe asta. Da, mai exista o singura carte care m-a adus in starea asta la final: “Mare Tranquillitatis”. Diferenta e ca aceea a fost o carte, nu o serie. Deobicei, nu pot iubi seriile. Daca iubesc  o carte, urmatoarea imi va placea mai putin. Dar stiti ce? La “Shatter me”, am iubit fiecare carte, cu imperfectiuni cu tot, ca si cum ar fi fost cele mai pretioase carti din lume. Le-am iubit, le-am pretuit, le-am citit si mi-am luat din timpul de invatat pentru ele. Mi-am ignorat blogul, prietenii, familia, scoala, aproape tot, pentru o serie. Si uite cum am scris mai mult de o pagina de Word doar pe introductie.

Sa fiu al naibii daca asta nu e cea mai buna incheiere pe care am citit-o vreodata. Imi vine sa rad, am un nod in gat, nu stiu ce sa va spun, nu stiu de unde sa incep, cum sa incep,n-am cuvinte si totusi mintea imi zbarnaie. Sunt atat de multe cuvinte care asteapta sa fie insirate pe hartia asta, cuvinte ce nu descriu nici pe jumatate cat de geniala a fost seria asta, cartea asta, si ce a insemnat pentru mine.

Cu riscul de a ma repeta dar… sa fiu al naibii daca astea nu au fost unul dintre cele mai frumoase saptamani din viata mea. Stiti ce inseamna sa iubesti o serie atat de mult, incat sa simti ca devine reala? Sa simti ca trebuie sa citesti, pentru ca altfel nu poti adormi? Stiti cum e, sa nu ai chef de nimic altceva decat sa citesti? Stiti cum e sa termini o carte si sa vrei sa te apuci de urmatoarea, dar sa nu poti, din cauza ca esti inca atat de emotional si psihic legata de cartea pe care tocmai ai incheiat-o.

Asta, dragilor, nu e o recenzie doar la ‘Ignite me’. Ci e o recenzie la toata seria ‘Shatter me’. Nu e coerenta, nu voi vorbi despre chestii tehnice, nu ma voi abtine de la nimic.

Totul e atat de final acum. Nu imi vine sa cred ca asta a fost tot. Nu ma simt pregatita sa imi iau ramas bun de la Juliette, de la Warner, de la Kenji, James, Castle, de la lumea lui Tahereh. Ma simt mandra si bucuroasa. Si daca ma simt bucuroasa, de ce am nodul asta in gat? De ce ma simt ca si cum tocmai mi-am lasat la gara prietenul cel mai bun, intr-un tren care nu se va mai intoarce niciodata? De ce sunt geloasa pe toti cei care nu au citit inca seria asta, atat de geniala?

“Shatter me” va ramane cu mine pentru totdeauna. Si oricate carti as citi, oricate carti si serii preferate voi avea, stiu ca ma voi minti pe mine. Stiu ca  nicio serie nu va mai avea semnificatia asta si ca nu ma va mai putea face sa simt atat de multe lucruri pentru o carte. Goddamn it, e o carte, o serie! N-ar trebui sa ma simt atat de legata de o serie?

Am inceput “Ignite me” vineri. Poate nu trebuia sa o fac. Poate nu trebuia sa ma repezesc asa. Poate trebuia sa imi iau timp, sa aman momentul asta si sa mai raman un pic cu personajele. Poate ca trebuie sa citesc finalul dupa luni intregi. Dar n-am facut-o. Si uite-ma acum, la 3 zile dupa ce am inceput cartea, cu un nod in gat, cu mintea un amalgam de ganduri, incercand sa scriu o recenzie buna, incercand sa nu va plictisesc si totusi sa va fac sa intelegeti cat de mult am iubit, iubesc si voi iubi seria asta.

“Shatter me” va ramane in inima mea pentru totdeauna. E seria mea de suflet, seria care mi-a aratat ca da, se poate sa scrii ca un geniu, se poate sa nu scrii cea mai buna carte, dar lumea sa o perceapa asa, se poate sa invingi si se poate sa fii diferit. Seria asta va ramane mereu in mintea mea, dar cel mai important, va ramane in sufletul meu.

Am inceput “Ignite me” cu inima grea. Stiam ca, in numai cateva zile, o voi termina. Si ma simteam pregatita. Am inceput-o, totusi, pentru ca eram mult prea curioasa sa vad ce se intampla cu Juliette si cu Warner ca sa aman. Pe tot parcursul lecturii mele, am urat gandul ca se termina, ca ma apropii de sfarsit. La sfarsitul cartii? Am zambit, dar eram trista. Eram si sunt atat de trista!

“Ignite me” e cea mai buna incheiere pe care a putut sa o scrie Tahereh! E atat de geniala, atat de complexa, atat de OMG 3 2 pagini scrise deja! Revenind. “Ignite me” e tot ce si-ar putea dori un cititor de la o incheiere, de la o carte. Si stiti ce? Nu e cea mai buna carte ever. Are cateva imperfectiuni. Dar nu le pot baga in seama. De data asta, nu pot face altceva decat sa ma las purtata de val si sa scriu o recenzie exact asa cum simt eu caa trebuie sa o scriu.

S-au intamplat atat de multe in ‘Ignite me’ incat, gandidu-ma la inceputul cartii, ma simt de parca m-as gandi la o cu totul alta carte. Cartea asta e plina de schimbari de situatie, de revelatii, de schimbari, de sentimente, de actiune, de intriga, de momente frumoase si de citate frumoase.

Comparand prima carte cu ultima, Tahereh Mafi a facut un salt extraordinar. Atat ea, cat si seria ei, au devenit din ce in ce mai bune cu fiecare volum. Situatia din ‘Ignite me’ e atat de diferita fata de situatia din ‘Shatter me’! Totul e diferit in ‘Ignite me’, comparand-o cu ‘Shatter me’: Juliette (OMG si ce diferenta!), Warner (din nou, ce diferenta!), Adam (ma repet: ce diferenta!), Kenji, James… tot!

Juliette s-a dezvoltat ca si personaj. As vrea sa recitesc prima carte din serie, ca sa constientizez mai bine cat de mult s-a schimbat, dar mi-e frica ca voi citi din nou seria, si chiar nu as vrea sa fac asta, pentru ca sunt sigura ca voi continua sa o citesc pana la adanci batraneti. Guys, nu va pot spune cat de mult s-a schimbat Juliette. A devenit o adevarata eroina, neinfricata, care lupta si care stie sa conduca si sa se impuna. Sunt atat de fericita pentru progresele ei si pentru tot ce a facut! Ma simt mandra de ea, mandra de faptul ca a putut sa recunoasca ceea ce era evident pentru noi, dar atat de greu de inteles pentru ea. Sunt mandra ca a reusit sa invete atat de multe despre puterea ei, ca a reusit sa isi invinga demonii interiori si ca a reusit sa se impuna si sa lupte. Nu va puteti inchipui cat de geniala e Juliette in acest volum! Replicile ei, atitudinea, actiunile ei… e atat de diferita de Juliette, cea din primul volum! E atat de..de… de… geniala!

Warner. OH, Warner. E personajul meu preferat. E genial. Stie ce se zica, stie sa se faca inteles, stie sa se impuna, sa lupte pentru ce vrea, e sexy, destept si amuzant. Huh, v-as spune mai multe, dar voi ruina cartea pentru voi. Doar atat va spun: Warner nu e cine credeti voi ca e. M-a surprins, m-a facut sa ma indragostesc de el si mi-a castigat increderea. Da, sunt team Warner!

Adam, in schimb, a fost o mare dezamagire. A fost atat de enervant in acest volum! Serios, imi venea sa il bat de toti peretii! Unde era mandria lui? De ce nu putea sa o inteleaga pe Juliette? De ce era atat de arogant, atat de incapatanat, atat de… plangaret? De ce a jignit-o atat de tare pe Juliette? A fost atat de imatur si de nepoliticos! In unele dati, nu imi venea sa cred ca el e Adam. A devenit un personaj putin…. nu neaparat neimportant, ci nu la fel de bagat in seama. Sunt trista si intr-un fel neimpacata, gandindu-ma la el. Vreau sa aflu ce s-a intamplat cu el, neaparat!

Finalul a fost atat de brusc! Nu ma asteptam sa se termine acolo! Mai vreau! Jee, cat as mai vrea sa existe o continuare! Vreau sa aflu ce s-a inamplat cu Juliette, cum e lumea noastra, ce fac Warner, Adam, Kenji, James, toata gasca. Vreau sa aflu tot ce s-a intamplat dupa momentul in care s-a incheiat “Ignite me”. Uite-ma iarasi, vorbind despre o carte ca si cum e ceva real. Ei bine, pentru mine este. Pentru mine, seria si cartea asta este reala.

Au fost atat de multe scene frumoase in cartea asta! OMG stilul de scriere atat de frumos! Si totusi nu e la fel ca si in “Ignite me” si “Unravel me”, si asta e din cauza ca Juliette s-a schimbat atat de mult. Am adorat atmosfera! Am adorat scenele dintre Juliette si Warner, care sunt atat de frumoase! Atat de frumoase, de triste si totusi atat de… romantice, daca imi permiteti sa le spun asa. Nu va puteti inchipui frumusetea acestui roman, al acestei echipe (Warner si Juliette) si a acestei serii. Cititi-o toti! Cititi-o, pentru ca daca nu o faceti, pierdeti una dintre cele mai frumoase experiente din viata voastra.

Actiunea acestui roman – oMG, actiunea! Atat de multe intamplari surprinzatoare, atat suspans, atata intriga! Tahereh ne-a pregatit atat de multe surprize geniale!! O.M.G.!

A spune ca “Ignite me” e geniala ar fi o subestimare. “Ignite me” merita toate cuvintele frumaose, de lauda, din lumea asta. E o carte complexa, care iti va acapara inima, mintea si viata. Inca ma simt prinsa de ea, si a trecut deja o zi de cand am terminat-o (da, am inceput recenzia aseara si o termin astazi). Inca am un sentiment ciudat, si tot ce vreau e sa citesc seria din nou. Vreau sa ma intorc la Juliette, sa mai petrec timp cu Warner si cu Kenji si sa recitesc frumoasele citate care m-au facut sa zambesc.

Cartea asta m-a facut sa rad, sa zambesc, sa oftez, sa fiu fericita, trista, nostalgica. E o carte care iti da atat de multe emotii, incat e coplesitor.

Nu mai am ce sa va zic. Tind sa ma repet. Ideea e urmatoarea: “Shatter me” e seria mea preferata, pentru ca am gasit tot ce imi place si caut intr-o serie: actiune, paranormal, romance, actiune, intriga, suspans, emotii intense, scene frumoase, stil de scriere genial, autoare cu talent. “Ignite me” este o carte brilianta! Cititi-o, guys, cititi-o! E un must!!

Uf… goodbye, Juliette, Warner, Kenji, Castle, James, Adam & the rest of the group! I will miss you terribly and I wish I could see you again.

Rate: Ar fi o jignire sa dau stele acestei carti. Seria asta si cartea asta nu merita cateva stele, ci intregi constelatii.

4 thoughts on “Recenzie: “Ignite me” de Tahereh Mafi ( “Shatter me” #3)

1. Ah, I feel sooo good! 😀 😀 Am simtit exact ce ai scris si tu aici, m-am regasit in tot! 🙂 Ai reusit sa iesi din starea aia de amorteala de dupa?

1. Probabil esti singura persoana care mi-a inteles recenzia cum trebuie. E foarte haotica, stiu, dar la fel erau si gandurile si sentimentele mele.
      Da, am iesit din amorteala de dupa, dar tot nu m-a apucat de ‘Looking for Alaska’, pe care am pus-o de ceva zile pe GoodReads, la ‘Currently reading…’ :))

1. :)) Exact la fel mi se pare ca am scris si eu recenzia. Haotica, fara cap si fara coada si parca tot nu am reusit sa scriu tot ce vroiam de fapt 😀
        Sunt curioasa cat o sa te tina starea asta… Eu daca nu aveam termene fixe pt cateva recenzii, cred ca cel putin o saptamana nu as mai fi citit nimic. Si daca as fi putut, cred ca nici nu as fi facut nimic :)) Eram asa de nervoasa luni ca trebuia sa revin la viata normala! 😀

2. :)) Exact!!! Nu imi place deloc recenzia asta, desi am sters-o si am scris-o de vreo 3 ori. :))
        M-am apucat azi, intr-o pauza de studiu, de Looking for Alaska. Gata, nu mai suport sa nu citesc! :))