Recenzie: “Looking for Alaska” de John Green

1779197_731007380252545_242067012_n

Before. Miles “Pudge” Halter’s whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the “Great Perhaps” (François Rabelais, poet) even more. He heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.

“Looking for Alaska” e una dintre cartile pe care le-am citit, in mare parte, din cauza autorului. John Green e unul dintre autorii mei preferati si o persoana pe care o apreciez si o respect enorm de mult. Desi am inceput sa il urmaresc de prin august 2013, ca si autor l-am ‘cunoscut’ odata cu ‘Sub aceeasi Stea’, pe care am citit-o prin octombrie si care, dupa doar cateva capitole, a devenit cartea mea preferata.

In momentul in care am pus mana pe Kindle, pe 4 martie, am fost entuziasmata si nerabdatoare sa vad ce ne-a pregatit John, dar si putin sceptica. Am auzit ca pe unii i-a dezamagit, si nu vroiam sa fie si cazul meu.

Din fericire, n-a fost. Am adorat ‘Looking for Alaska’. Am adorat fiecare pagina, fiecare cuvint si fiecare moment petrecut ‘alaturi’ de cartea asta. E o carte briliant, care-si merita toate laudele.

Mi se pare complet gresit sa comparam ‘Looking for Alaska’ cu ‘The Fault in our Stars’. Da, sunt scrise de acelasi autor si ambele au un event tragic in le. Dar, personal, consider ca sunt 2 carti total diferite. In timp ce ‘The Fault in Our Stars’ se axeaza un pic mai mult pe povestea de dragoste dintre doi adolescenti care s-au nascut sunt o stea gresita, ‘Looking for Alaska’ este o carte cu si despre adolescenti, despre un pusti timid, care incepe sa descopere viata o data cu plecarea lui la un liceu departe de casa. Cred ca toti ne putem regasi in Pudge sau in carte, pentru ca toti am trecut sau trecem prin jenantele etape ale adolescentei. ‘Looking for Alaska’ ne arata transformarea unui pusti timid, pasionat de ultimele cuvinte a personalitatilor, intr-un adolescent  cu viata inainte, indragostit si mai experimentat dinainte.

Personal, iubesc cartile de genul asta. Mi se pare ceva fascinant in atmosfera cartilor astea, dar imi place, mai ales, felul in care se transforma personajele. Imi place sa citesc despre aventurile lor si, de multe ori,dupa ce termin cartea,  imi place sa citesc primul capitol si ultimul, ca sa imi dau seama mai bine de schimbare. Sa fiu sincera, dintotdeauna mi-am dorit sa locuiesc, pe timpul facultatii, intr-un internat, sa am o colega de camera cu care sa ma inteleg foarte bine si sa traiesc toata experienta asta. Ei, am trait-o, intr-un fel, citind ‘Looking for Alaska’.

Cartea asta iti arata tot ce se intampla in scoala, te face sa traiesti toata experienta asta de liceu. Te face, practic, sa traiesti, fiorii primei dragoste, gustul primului fum de tigara, sentimentul primei betii. Am adorat sentimentul asta de entuziasm si de nerabdare pe care mi l-a adus cartea asta. Eram  mereu curioasa sa vad prin ce mai trec personajele, ce mai spune Alaska si Colonelul. Am adorat felul in care m-am ‘transpus’, intr-un fel, in carte, cum uitam de mine si de lumea din jurul meu si, pentru cateva ore, eram alaturi de Pudge si de Colonel, ascultand-o pe Alaska si incercand sa o deslusesc. E o carte care se simte foarte… reala. John Green are un fel special de a-si aduce cartile si personajele la realitate, de a le face sa para reale. Green stie cum sa faca lumea din jurul tau sa dispara si toata atentia ta sa se concentreze la carte.

Trebuie sa recunsc ca, desi eram foarte nerabdatoare sa parcurg cartea asta, la inceput mi-a fost putin greu sa ma atasez de personaje si de carte. Nu stiu daca era din cauza cartii sau din cauza mea, din cauza ca eram prea speriata sa fiu trista pentru zile intregi din cauza unei carti. Am facut si o pauza de cateva zile, ca sa citesc altceva, dar imediat ce am citit respectiva carte, am revenit la ‘Looking for Alaska’. O lasasem la 15%, dar imediat ce m-am apucat din nou de citit, am fost extrem de prinsa de actiune si de personaje.

Stiti, e un pic greu de crezut ca asta e prima carte a lui John Green. Adica, vocea lui are o nota de siguranta in ea si e atat de frumoasa si de… sincera, incat e un pic greu de crezut ca asta e prima carte a unui autor. Am gasit in ‘Looking for Alaska’, tot  ce il reprezinta pe John Green: umor, sarcasm, citate inteligente, lectii de viata, drama, personaje extrem de destepte si o tragedie.

Pudge este un pusti timid, penibil uneori si extrem de neexperimentat. Nu stie cum sa sarute o fata, nu stie cum sa fumeze, cum sa bea, cum sa se furiseze. Dar, este extrem de destept si de simpatic. Mi-a placut extrem de mult de el, pentru ca mereu avea ceva destept de spus si mereu avea cate o remarca interesanta. Pana la sfarsitul cartii, Pudge se transforma extrem de mult. Devine mult mai activ social, invata cum sa trateze o fata (ei, cat de cat!), fumeaza, mai si injura, dar ramane la fel de destept si poate mult mai interesant. Am citit multe recenzii in care Pudge era descris ca un personaj plictisitor. Personal, cred ca el esste unul dintre cele mai interesante personaje despre care am citit vreodata. Are o personalitate foarte interesanta si spune niste lucruri care trebuie notate in jurnal.

Cat despre Alaska… nu citesti despre o fata ca ea in fiecare zi. Desi este extrem de misterioasa, mi-a placut de ea de la inceput. E ceva fervmecator la ea, ceva ce te face sa citesti in continuu, in dorinta de a o cunoaste mai bine. Alaska e un mister, unul extrem de greu de deslusit. Este frumoasa, desteapta, ironica, dramatica, si face tot ce un adolescent cu inima franta ar face.

Cartea este extrem de bine scrisa si cred ca toti adolescentii ar trebui sa o citeasca. Transmite un mesaj important: niciodata nu e prea tarziu pentru un nou inceput. Intotdeauna putem trece mai departe. Viata merge inainte. Intotdeauna exista o salvare.

Desi cartea asta este pentru adolescenti, nu cred ca adultii nu ar putea sa o citeasca. Dimpotriva. Sunt sigura ca mamei mele i-ar placea de Pudge si de Alaska la fel de mult cat i-a placut de Hazel si de Gus.

Nu e o carte usor de descris. Va spun sincer, nu pot descrie ce inseamna ‘Looking for Alaska’, sau cat de frumos e scrisul, sau cat de frumoase sunt citatele. E o carte pe care trebuie sa o citesti, sa o experimentezi si sa o simti pe piele singur. Toti trebuie sa o citim. Sunt sigura ca ne poate ajuta pe toti, ca ne poate invata cate ceva.

Am fost extrem de intrigata de titlurile capitolelor. Cartea e impartita in doua parti: inainte, si dupa. Titlurile capitolelor arata ceva de genul: “zece zile inainte” (in prima parte) si “zece zile dupa” (in a doua parte). In prima parte, eram extrem de curioasa sa vad ce se va intampla si, desi incercam sa ghicesc ce va urma, nu am ghicit. Ei, am ghicit doar o parte din Intamplare.  Dar Intamplarea, asa cum am numit eu tragedia, am asteptat-o. Eram sigura ca se va intampla ceva de genul asta, dar tot m-a luat pe nepregatite, tot a durut ca un pumn in stomac.

Sentimentele personajelor, de dupa Intamplare, sunt extrem de bine creeate si redate. Simteam, practic, tristetea din aer si sentimentele de durere ale lui Pudge. Aproape ca mi-a venit sa plang, deci va sfatuiesc sa va pregatiti de asta daca vreti sa citit cartea.

Personajele sunt extrem de bine conturate, specifice lui John Green. Sunt interesante, tragice, amuzante, destepte. Te atasezi repede de ei si te simti foarte apropiat/a de toti imediat. Lara. Am adorat-o pe Lara. Mi s-a parut extrem de interesant faptul ca John a ales sa creeze un personaj roman, iar toate referirile la Romania m-au facut sa zambesc.

Am adorat totul la ‘Looking for Alaska’, de la coperta, pana la ultimul personaj. Actiunea e extrem de captivanta, plina de momente amuzante, de scene profunde si de tragedie. Sunt sigura ca toti veti fi captivati de aventurile lui Pudge si de incercarea lor de a descoperi ce e cu Alaska si ce s-a intamplat cu ea.

Recomand “Looking for Alaska” pentru frumusetea ei, pentru lectiile pe care toti le putem invata, pentru personajele interesante si pentru… ei bine, pentru John Green. Daca va place vocea lui, atunci sunt sigura ca ‘Looking for Alaska’ este o carte care va va placea. As putea descrie cartea asta ca pe o carte brilianta, pentru ca  este. Cred ca asta este un must-read, pentru ca sunt atat de multe lectii de viata, incat e greu sa nu spui ca nu ai ramas cu nimic din ea, oricat de putin ti-ar fi placut.

“Looking for Alaska” spune povestea captivanta a unei gasti de adolescenti si ne arata toate dramele prin care unii pot trece. O carte din care putem invata si in care ne putem regasi. Cu siguranta, o recomand!