Cum am citit eu ‘Sub aceeasi stea’ pentru a doua oara


Astazi vreau sa va spun o povestioara despre cum am citit eu ‘Sub aceeasi stea’ pentru a doua oara.

Am citit ‘Sub aceeasi stea’ de John Green, pentru prima data, in Octombrie. Am devorat-o in numai 3 zile, parca, si am iubit-o inca de la primul capitol. ‘The fault in our stars’ a devenit, rapid, cartea mea favorita. Am adorat povestea, personajele, vocea autorului, citatele, subtraturile,  coperta, cartea in sine. Nu vreau sa ma repet, asa ca daca nu stiti parerea mea despre aceasta carte, puteti citi recenzia mea aici.

Din Octombrie si pana acum am citit o multime de carti. Bestseller-uri sau indie. Unele mai bune decat altele. Dar ‘Sub aceeasi stea’ a ramas, in continuare, cartea mea de suflet. Am mai asfoit-o din cand in cand, i-am dat-o mamei a o citeasca, bunicii, si ambele au adorat-o, la randul lor. Am recomandat-o peste tot (chiar si profesoarei mele de greaca), am citit recenzii, am urmarit pagini pe Facebook dedicate ei sau ecranizarii ce urmeaza sa fie lansata pe 6 Iunie. In mi putine cuvinte, nu m-am ‘desprins’ niciodata, cu adevarat, de ea.

Dupa ce am urmarit trailer-ul filmului, prin Ianuarie, am tot vrut sa citesc cartea din nou. Nu am avut timp si nu m-am indurat sa ‘pierd’ timp cu o carte pe care am mai citit-o o data. Asa ca am amanat momentul asta. Pana acum o saptamana, cand, dintr-o impulsie, am luat cartea de pe raft si am inceput sa o citesc din nou.

Va spun sincer, nu regret ca mi-am petrecut o saptamana cu o carte pe care am mai citit-o o data. Uitasem extrem de multe detalii din ea si, uneori, aveam impresia ca e prima data cand o citesc.

Nu sunt persoana care sa citeasca de doua ori o carte. Am o lista interminabila de carti de citit, si nu ma indur sa citesc o carte pe care am mai citit-o, in locul uneia pe care nu am mai citit-o niciodata. Dar exista cazuri, extrem de rare, cand iubesc o carte atat de mult incat trebuie sa o recitesc. De exemplu, cand eram mica, am citit de 3 ori ‘ Twilight’. Acum, nu as mai citi-o.

Sau, anul asta planuiesc sa citesc ‘Divergent’ (pentru ca am uitat mai tot din ea, si nu stiu de ce, de vreme ce mi-a placut enorm!) si ‘Shatter me’, din acelasi motiv pentru care voi citi ‘Divergent’. Dar nu cred ca voi mai reciti si alte carti. Poate ‘Mare Tranquillitatis’, pentru ca e cartea mea preferata, dupa ‘Sub aceeasi stea’.

Sper ca ati inteles cat de mult iubesc ‘Su aceeasi stea’, din faptul ca am citit-o pentru a doua oara, in mai putin de un an.

Si nu, nu si-a pierdut farmecul.

Ba dimpotriva.

Fata de prima data cand am citit-o, acum am putut citi cu mai mula liniste, cu mai multa rabdare. Pentru ca stiam ce avea sa se intample, am putut-o citi cu mai multa atentie si am putut da atentie la fiecare detaliu. Am intors pe toate partile fiecare vorba spusa de Augustus, si probabil de-asta mi-a luat o saptamana sa citesc.

Am descoperit multe chestii noi, pe care nu reusisem sa le descoper prima data. Am avut rabdarea necessara sa citesc anumit eparti de mai multe ori, pentru a le pricepe mai bine.

Si de-abia acum mi-am dat seama cat de rau am facut ca am citit cartea asta asa de grabita prima data. Eram atat de curioasa de poveste, incat nu am mai dat atentie celorlalti parti. Substraturilor, de exemplu.

Odata cu a doua lectura a cartii asteia, am gasit niste substraturi uimitoare. Am gasit o carte inteligent scrisa, o carte cu multe intelesuri, personaje intelepte si multe dintre gandurile reale ale autorului. Pareri despre lumea asta, despre boli, despre adolescenti si despre dragoste ale autorului.

Sincera sa fiu, nu cred ca  gresit sa citim o carte pe care am iubit-o enorm pentru a doua oara. In felul asta, putem intelege cartea mai bine si ne putem da seama, intr-adevar, de cat de buna e. Ne reintalnim cu personajele principale, traim amintiri, zambim din nou, radem si citim o carte care este, intr-adevar buna.

Cand citim o carte buna, ne dam seama de la primul capitol cat ne va placea. In cazul meu, am fost extrem de curioasa de poveste cad am citit-o prima data, asa ca am sarit peste alte aspecte, nu le-am dat atentie, si am avut grija, in primul rand, sa citesc povestea. Nu am citit cartea, am citit povestea. Nu intelegeti ca am citit-o superficial, ca nu am facut-o. Am fost cucerita de poveste, de scrisul lui John Green si de personaje, si am uitat de orice altceva.

Consider ca e important sa citim o carte preferata de doua ori. In primul rand, sunt sigura ca, la un momentdat, tuturor ni s-a facut dor de un anumit personaj. Exista destui oameni reali de care sa ne fie dor, asa ca de ce nu citim o carte in momentul in care ne e dor de un personaj? Nu e neaparat sa o citim, in principal,pe asta. O putem citi in paralel cu altceva.

Va asigur ca nu isi va pierde din farmec. O carte buna nu isi poate pierde farmecul. E imposibil. Farmecul ramane acolo pe veci. A, ca stim noi detalii din carte? Asta e altceva.  Nu e vorba de farmec, ci de noi.

Am ras, am zambit si am intors paginile cartii cu aceeasi nerabdare ca la inceput. Nimic nu si-a pierdut din farmec. Augustus a ramas la fel de charmant, Hazel la fel de desteapta, iar Isaac la fel de amuzant. Cartea a fost mai amuzanta si mai frumoasa ca niciodata.

Chiar daca stiam ce avea sa se intample, am fost extrem de trista, iar dupa e am termiinat cartea, mi-am facut curat in camera. Ceea ce eu nu fac, decat daca e nevoie. Mama se ocupa cu asta. Dar duminica? A trebuit sa fac ceva sa imi iau mintea de la carte si sa ma dezatasez de ea. Vedeti ce face carte buna din tine? 🙂

Acum sunt convinsa ca a reciti o carte preferata nu e o pierdere de timp. Altfel o citesti cand ai rabdare sa citesti tot.

Si da, sunt sigura ca voi mai citi ‘Sub aceeasi stea’ in viata mea. Poate dupa ce voi vedea filmul. Ca veni vorba de film, sunt disperata sa il vad.

‘Sub aceeasi stea’ a ramas, chiar si la a doua lectura, cea mai buna carte pe care am citit-o. Nu s-a schimbat absolut nimic, decat faptul ca am descoperit-o mai bin. Sunt convinsa ca e o carte buna din cauza faptului ca si-a pastrat farmecul. 🙂

Voi ce parere aveti? Merita sa recitim cartile preferate sau nu? 🙂

3 thoughts on “Cum am citit eu ‘Sub aceeasi stea’ pentru a doua oara

Leave a Reply

