Experienta ‘Let’s Do It Greece’ 2014


Azi am avut parte de o experienta foarte interesanta la scoala si vreau sa o impartasesc cu voi.

Dar sa o luam cu inceputul.

Luni, 31/03/2014. Ultima ora. Matematica. Toti eram pe jumatate adormiti, pe jumatate nerabdatori sa iesim de acolo. Auzim o bataie in usa, care ne trezeste pe toti. Intra unul dintre directorii adjuncti, si ne cere atentia penru 5  minute. Ne anunta ca miercuri facem numai 5 ore, iar ultimele doua ore le petrecem…

Curatand clasa!

Toata lumea a fost entuziasmata si s-au facut imediat planuri pentru ziua de Miercuri. Fiecare a spus ce aduce si, desi nu ma asteptam, toata clasa a fost entuziasmata.

Ziua de Miercuri a venit repede, si ora a sasea a venit si mai repede. La inceputul orelor, toata lumea a aratat ce a adus. M-a uimit faptul ca aproape toata lumea a adus solutii scumpe de curatat, hartie, bureti, maturi si flori. Toata lumea era determinata sa faca clasa mai frumoasa si sa o curete cat mai bine.

A cincea ora s-a terminat la 12:35. Am avut o pauza de 5 minute si, la 12:40, cand ni s-a deschis clasa (toate clasele se inchid pe durata pauzelor, iar elevii trebuie sa iasa toti afara), am navalit toti si ne-am apucat de treaba.

Ce am vazut?

Determinare, harnicie, spirit de echipa, entuziasm.

M-au uimit de data asta.

Aproape toti.

M-au uimit prin faptul ca majoritatea dintre colegii mei au stiut cum sa dea cu o matura, cum sa stearga un geam. M-au uimit prin faptul ca nu s-au certat. Am fost o echipa. Am impartit toate produsele de curatare si ne-am urcat si pe mese, ca sa facem clasa mai frumoasa.

Au fost si lenesi, intr-adevar, dar au fost putini. Vreo 3. Din 26.

Toti ne-am sters bancile. Daca era dupa mine, ne-ar mai fi trebuit o ora sa curatam si scaunele de scris. Am sters geamurile, dulapurile, am maturat, am dus gunoiul, am curatat usa, masa profesorului, orice. Am luat clasa aia si am facut-o de la alfa la omega. Am curatat pana si ramele de la geamuri, unde am gasit tarna. Si asta mi-a adus un nou sentiment.

Soc.

Am fost socata de murdaria ‘ascunsa’ pe care am gasit-o. Doamna Tasula, ce faceti toata ziua? Stati cu mainile in san si va plimbati?

Ce mama naibi face femeia noastra de serviciu? Inteleg ca nu poate face o curatenie amanuntita, dar am gasit gunoaie sub dulapuri, care era clar ca erau date acolo ca sa nu se vada. Am gasit tarna la geamuri. Pentru asta e o femeie de servisiu, nu? Sa curete! Dar ce face femeia noastra de serviciu? Face pe directoare, mananca si se plimba prin scoala.

De-abia azi am realizat in ce mizerie traim in clasa. Cat praf inhalam in 7 ore. Si cred ca toti am realizat asta, ceea ce e un lucru bun. Poate in felul asta vom pastra si vom inceta sa ne mai scriem bancile sau peretii. Poate vom mai lua o matura, din cand in cand, si vom da cu matura. Poate nu mai lipim gumele de scaune. Poate, poate, poate.

‘Let’s doi it Greece’ e un program extraordinar. Ne invata sa lucram in echipa, sa curatam si sa pastram si, cel mai important, sa comunicam intre noi.

Sincera sa fiu, m-am distrat enorm. Nu imi place sa fac curatenie, dar de data asta, a fost genial. Mi-a placut sa ii vad pe toti organizati, ca o clasa adevarata. Mi-a placut sa ii vad curatand, sa ii vad cum sa straduiesc sa curete. Au fost determinati. Am putut vedea determinarea pe fata lor. Stiti ce lucru mare e sa vezi asta, determinare pe fata unor pusti de 14 ani care au numai sex si iubiti in cap?

Un moment extrem de amuzant a fost momentul in care Anastasia s-a apucat sa dea cu matura. Si a dat, a tot dat, pana cand nu mai puteam respira de praf ce era.  Panica de pe fetele lor a fost priceless!!

Un alt moment de soc a fost momentul in care am deschis unul dintre dulapioarele din spatele slasei. In spatele clasei avem vreo 20 de dulapioare mici, in care ne putem pune carti si materiale de lucru, dar nu prea se folosesc. Eu le-am curatat astazi si, pe la  penultimul dulapior, cand l-am deschis, am ramas cu gura cascata. Era PLIN de hartii si de gunoaie. Doamna Tasula, le deschideti vreodata?!

In schimb, nu cred ca problema principala e ca nu facem curatenie. Problema e ca nu pastram.  Sunt tare curioasa cine si cum va pastra. Si cat timp.

Un alt lucru care m-a uimit a fost felul in care mancau colegele mele seminte, in curte, si cojile le aruncau pe jos, fara sa se gandeasca. Cu cateva ore inainte sa trebuiasca sa faca curatenie. Mai fratilor, cum sa mananci seminte si sa le arunci pe jos ca un taran?! Unde-i educatia? Si le mancau asa in gasca! Jesus!

Trebuie, in primul rand, sa ne schimbam mentalitatea si obiceiurile. Trebuie sa invatam sa fim mai educati, sa nu mai aruncam pe jos si trebuie sa realizam riscurile la care ne expunem in momentul in care aruncam pe jos. Trebuie sa incetam sa mai spunem “Dar daca reciclez, ce se-ntampla?” sau “Ei, dar si celalalta arunca, nu numai eu!”.

Trebuie sa incepem cu noi.

Si proiectul “Let’s do it Greece” incepe sa faca asta. Ne invata sa curatam noi si ne indeamna sa pastram.

Un alt proiect frumos care se desfasoara la noi la scoala, este ‘infrumusetarea cladirii’. Sa va explic.

Acum cateva luni s-au facut vreo cateva echipe cu cativa copiii care au vrut sa se inscrie in programul asta. Fiecare echipa a trebuit sa faca un desen original, pe care, apoi, sa il picteze pe…

Un perete al scolii.

Peretii scolii noastre sunt, acum, mult mai frumosi, mai veseli si mai originali. Am sa va arat poze, cand voi putea face. Imi pare rau ca nu am apucat sa ma inscriu si eu, pentru ca sigur as fi desenat un nor pe care sa scrie ‘Okay.’ pe peretele scolii. :))

Vineri plantam flori. Sa vedem cu ce ne mai confruntam si atunci.

Leave a Reply

