O carte de 5 stele inseamna…


Inca de cand am inceput blogul asta, am scris recenzii pe el. Am citit mult de pe 3 Deembrie 2010, mai mult de cat mi-as fi putut imagina. Unele bune, de 5 stele, altele mi putin bune. Am citit ce am vrut si le-am notat cu cat am crezut eu ca e bine. Pe unele le-am notat cu mai mult de 5 stele, iar altele nu au meritat nici o stea. Majoritatea cartilor pe care le-am citit, au primit 4 sau 5 stele. Dar nu v-am explicat niciodata pe ce critiriu notez o carte cu 5 stele, asa ca astazi asta vreau sa fac.

Ce inseamna, pentru mine, o carte de 5 stele?

O carte complexa. 

Imi place distopia. Ador romance-ul de calitate, ala care nu e siropos. Ador thrillerele. Ador mystery. YA. NA. Imi place pana si erotica. Dar, cel mai mult si mai mult,  apreciez cartile care imi ofera putin din fiecare. Ador cartile care sunt captivante, dar care te fac sa oftezi din cauza unei povesti de iubire extrem de frumoase. Vreau sa am parte de mistere, dar si de povesti de dragoste. Atentie, nu vorbesc de povestile acelea extrem de cliseice si de siropoase. Spre exemplu, nu sunt mare fana Nicholas Sparks. Prefer, oricand, sa o citesc pe Colleen Hoover sau pe J.A. Redmerski. SA nu uitam de Tahereh Mafi, care a gasit combinatia perfecta.

O carte care sa ma tina treaza noaptea. 

O carte care reuseste sa ne tina trezi noapte, este clar o carte buna. Deci, o carte captivanta. E o carte in care gasim ce caut si de care ne este greu sa ne despartim. Toti am patiti asta macar o data in viata,  nu? Eu am patit-o cam de doua ori. Sa stau treaza pana la 4 dimineata sa citesc, vreau sa zic. Ca sa vreau sa stau toata noaptea treaza sa citesc o patesc de fiecare data cand citesc ceva ce-mi place foarte mult sau ceva care ma tine.

O carte care te tine toata noaptea treaza, este automat o carte buna, o carte potrivita pentru tine. O carte captivanta.

O carte cu o poveste solida.

Am citit o gama extrem de variata. De la indie pana la bestseller, am citit aproape tot ce mi-a trecut prin mana. Am citit povesti idioate, am citit povesti extraordinare.  Cel mai mult m-au impresionat povestile solide, cele gandite si cele detaliate. Stiti, povestile alea care iti intra in minte si te bantuie, alea care sunt atat de puternice si de reale incat iti ocupa toata mintea.  Iubesc cartile de genul asta si, de cele mai multe ori, isi ‘castiga’ 5 stele de la mine. De ce? Pentru ca, daca sunt bine construite, sunt automat si captivante, si originale, si puternice.

O carte amuzanta.

Iubesc drama, ok? As citi numai carti de drama, daca ar fi posibil. Iubesc sa citesc despre o tragedie si iubesc sa fiu trista din cauza unei carti. Cat de ciudata e chestia asta, nu? Dar e adevarata.

Cat de mult as iubi drama si cartile dramatice, la fel de mult iubesc si cartile care ma fac sa rad. Nu ma intelegeti gresit. Nu sunt o fana inraita a comediilor. Dar ma dau in vant dupa cartile cu dialoguri sarcastice, cu personaje care sunt mereu sarcastice si ironice, care au o sclipire de genialitate in ele. Iubesc combinatiile dintre drama si sarcasm.

O carte cu personaje reale.

Sau bine construite.

Tot aia e.

Exista multe carti care au povesti bune, dar personaje slabe, care nu au nimic special. Dar exista si cartile acelea, de cele mai multe ori bestseller-uri, care au si povesti bune, si personaje extrem de reale si de bine create. Toti ne-am indragostit de cate un personaj masculin perfect, nu? Sunt sigura ca toti am simtit ne-am gasit cei mai buni prieteni intr-o carte. Eu ador personajele care ma bantuie, care ma obsedeaza si de la care am invata ceva. Asta denota atentie si talent din partea autorului.

O carte cu o eroina cu o atitudine de ‘badass’.

O ador pe Katniss. Pe Juliette. Pe Tris.

Iubesc cel mai mult cartile cu o eroina care e curajoasa, care lupta si care nu se lasa, care e ironica si sarcastica toti timpul, care e sexy si care schimba ceva in lume.

Nu-mi plac acele tipe care sunt slabe si care accepta orice idiotenii de la barbati.

Asa ca o carte care are o nota de 5 stele de la mine, automat are si o eroina cu atitudine.

O carte fara prea multe clisee.

Sunt rare cartile care nu au macar un cliseu, dar exista. Ei bine, le iubesc.

Urasc cliseele in carti, pentru ca inseamna ca nu e o poveste originala.

O carte de 5 stele inseamna, pentru mine, o carte care nu are foarte multe clisee. Sunt constienta ca orice carte foloseste macar un cliseu, dar uneori, autorii exagereaza si “imprumuta” prea multe detalii de la altii.

Exista si autori care stiu sa ‘mascheze’, intr-un fel, cliseele pe care le folosesc. Apreciez enorm lucrul asta, desi nu il intalnesc prea des. Din nou, arata ca autorul are talent, originalitate si creier.

O carte a carei lume este construita bine.

In cazul asta, vorbim de fantasy si sci-fi si de cartile in care lumea e extrem de bine creata.

Un autor care isi creaza lumea in detalii, care o gandeste si caare o explica bine, e un autor talentat si destept. Pentru mine, e important sa inteleg despre ce lume citesc si sa gasesc destule detalii despre asta.

Drama.

Iubesc drama!

Relatiile firesti intre personaje.

Sunt atat de indragostita de cartile care imi ofera o ‘privire’ in lumea de colegiu. De ce am adus vorba de colegii? Pentru ca, de cele mai multe ori, daca actiunea e plasata in colegiu sau liceu, inseamna ca se vor inchega prietenii intre anumite personaje si ca voi putea afla mai bine ce inseamna prietenie. Iubesc cartile care vorbesc despre prietenie.

Citate frumoase. 

Sunt pasionata de citate. Mi-as petrece zile intregi cautandu-le si notandu-le undeva, unde sa le pot citi oricand. O carte care imi ofer multe citate este o carte buna. In ultima vreme am citit numai carti de genul asta, asa ca sunt fericita. 🙂

O atmosfera speciala.

Pentru a putea sa ma indragostesc de o carte, trebuie sa aiba o atmosfera speciala.  V-am mai povestit despre atmosferele din carti, nu? 🙂

Cam asta este definita (ce-i drept, cam lunga) a unei carti de 5 stele. Am citit multe carti de 5 stele in ultima vreme, deci ma declar o cititoare fericita. Dar mai am atat de mult de citit, si atat de putin timp!

Pentru voi, care e definitia unei carti de 5 stele? 🙂

2 thoughts on “O carte de 5 stele inseamna…

  1. Nu cred ca exista definitia unei carti ”de 5 stele”, sau cel putin nu pentru mine. E pur si simplu cartea aceea care te prinde, care are acel ceva pe care nu il poti descrie in cuvinte. Nu tine nici de personaje, nici de actiune, nici de complexitate, pentru ca e acea carte care te tine atat de captivat in paginile sale incat totul pare perfect echilibrat, nimic nu sare in evidenta, nimic nu trece limita, si esti purtat de-alungul povestii fara sa-ti dai seama dar in acelasi, timp, traiesti actiunea la intensitate maxima si la sfarsit ramasi fara suflare. Adevarat, nici eu nu am dat peste multe carti de 5 stele, si cu siguranta o carte de 5 stele nu este neaparat si o carte favorita. Asta e un subiect cu totul aparte, pentru ca sunt atat de multe moduri de a eticheta o carte ce iti intrece asteptarile si iti ajunge la inima! 🙂

    Like

Leave a Reply

