Recenzie: “Divergent” de Veronica Roth

1451481_827377543971929_300617572_n

In Beatrice Prior’s dystopian Chicago world, society is divided into five factions, each dedicated to the cultivation of a particular virtue–Candor (the honest), Abnegation (the selfless), Dauntless (the brave), Amity (the peaceful), and Erudite (the intelligent). On an appointed day of every year, all sixteen-year-olds must select the faction to which they will devote the rest of their lives. For Beatrice, the decision is between staying with her family and being who she really is–she can’t have both. So she makes a choice that surprises everyone, including herself.

During the highly competitive initiation that follows, Beatrice renames herself Tris and struggles alongside her fellow initiates to live out the choice they have made. Together they must undergo extreme physical tests of endurance and intense psychological simulations, some with devastating consequences. As initiation transforms them all, Tris must determine who her friends really are–and where, exactly, a romance with a sometimes fascinating, sometimes exasperating boy fits into the life she’s chosen. But Tris also has a secret, one she’s kept hidden from everyone because she’s been warned it can mean death. And as she discovers unrest and growing conflict that threaten to unravel her seemingly perfect society, Tris also learns that her secret might help her save the ones she loves . . . or it might destroy her.

Am citit ‘Divergent’ pentru prima data acum un an, in romana. Dupa ce am vazut filmul, mi-am dat seama ca imi amintesc doar foarte putine lucruri din carte, asa ca, a doua zi, am dat fuguta la librarie si mi-am cumparat editia tie-in al cartii. Am pus-o pe raft, pentru ca vroiam sa am toate volumele inainte de a ma apuca de una. Intr-un final, am strans toata seria si m-am apucat de ‘Divergent’.

Un singur lucru imi aminteam clar de prima data de cand am citit cartea: e uimitoare. Te lasa cu gura cascata la final si te intrebi ce naiba s-a intamplat cu viata ta.

Asta mi s-a intamplat si acum. M-as fi asteptat sa nu mai aiba acelasi efect pe mine, dupa ce am citit-o deja o data, dar m-am inselat. In momentul in care am inchis cartea am fost poate si mai socata si uimita de carte decat prima data.

Iubesc seria asta cu fiecare celula din corpul meu. Nu exista parte care sa imi displaca. Exista personaje care imi displac, desigur, dar si acelea contribuie la poveste, asa ca nu am cum sa le urasc.

Dupa ce termini ‘Divergent’ e ca si cum te-ai trezi dupa un somn de o zi. Te uiti in jurul tau si parca nu stii ce s-a intamplat cu tine. Nu-ti dai seama cand a trecut timpul, cum ai ajuns in locul unde stai, cand ai terminat cartea. Te uiti in jur si te intrebi ‘Si acum ce?’. Te intrebi ce se intampla acum ca ai terminat cartea. Pentru mine, raspunsul a fost destul de usor. Ma mai uit o data la film si apoi citesc ‘Insurgent’. Dar ma gandesc… cum voi reactiona cand voi termina ‘Allegiant’? Avand in vedere ca stiu ce se intampla, nu cred ca foarte bine.

‘Divergent’ e una dintre cartile care iti transforma viata. Pentru cateva zile uiti de tine, uiti de probleme, de examene, de scoala, de concerte, de tot. Esti tu si cartea, intr-un glob de sticla care se sparge abia cand termini cartea. Tot ce e important e sa citesti cartea. ‘Divergent’ te ia din lumea ta si simti ca ai fi in lumea creeata de Veronica Roth.

Avand in vedere ca asta e prima carte a autoarei, sunt socata si uimita de ce a putut scrie. Veronica e una dintre persoanele care s-au nascut pentru a scrie. Nimic nu e fortat. Scrisul ei e simplu, natural, dar totusi isi lasa o anumita amprenta asupra ta. Am fost si sunt geloasa pe talentul ei, pe felul in care scrie si pe imaginatia ei. Veronica a ajuns sa fie unul dintre idolii mei. In afara faptului ca o ador ca si persoana, consider ca Veronica e un exemplu pentru toti cei care vor sa ajunga undeva. Veronica a demonstrat ca daca vrei si muncesti, se poate.

Lumea creata de ea si personajele ei ma vor bantui pentru mult timp. Sunt sigura ca dupa ce voi termina Allegiant imi va fi greu sa ma despart de ele. Tris si Four sunt fenul de personaje de care te indragostesti de la prima pagina si de care nu vrei sa te desparti niciodata. Tris e personajul de la care, la inceput, nu te astepti sa faca nici un sfert din lucrurile pe care le face pe parcursul cartii. E curajoasa, desteapta, sarcastica, nu se lasa calcata in picioare, ii pasa de ceilalti si, mai presus de toate, e Divergent. Tris trece prin orice doar pentru a-si proteja familia si prietenii. Four este exact ca ea, doar ca mai misterios. M-am indragostit de tipul asta, zau. Impreuna, fac o pereche periculoasa, dar sunt extremi de potriviti unul pentru celalalt.

“Divergent” m-a tinut ‘lipita’ de ea pana la sfarsit. Am fost captivata de Tris, de Four, de relatia dintre ei dar, in special de actiune.

Cartea asta are actiune. Nu de putine dati mi-am dat seama ca eram cu gura cascata sau ca imi batea inima mai repede la vreo scena mai.. hai sa spunem, speciala. Toate “aventurile” prin care trece Tris si toate experientele ei le-am simtit pe piele. Am stat cu sufletul la gura pentru ea, pentru Four, pentru Christina si Will, si nu de multe ori tipam in perna de frustare, de curioasa ce eram si de nervoasa pe mine, din cauza nu puteam sa citesc mai repede.

‘Divergent’ te face sa vrei sa poti citi mai repede. E o carte care iti lasa intrebari cu fiecare pagina pe care o citesti si, in momentul in care primesti raspunsurile pe care le vroiai, ramai socat. Ramai socat de ce a putut sa faca Veronica, de lumea ei, de imaginatia ei si de carte in sine. Nu te astepti sa se intample nici jumatate din lucrurile pe care Veronica ni le-a pregatit in ‘Divergent’, iar asta e un lucru bun. Toti iubim cartile imprevizibile, nu? Actiunea e alerta si nu te lasa in pace. Trebuie sa citesti si sa citesti si sa nu te opresti pana la sfarsit.

Mi-a placut atat de mult incat nu mi-a pasat de micile imperfectiuni pe care le-am gasit in poveste. Asta e efectul pe care Divergent il are asupra ta. Te vrajeste si te face sa uiti de orice altceva. Tot ce vrei sa faci e sa citesti si sa stai cat mai mult timp cu personajele.

As spune ca personajele sunt reale, dar as minti. Nu numai personajele sunt reale. Absolut totul la cartea asta e real. E ca si cum ar fi o lume reala, in care noi chiar traim. E un viitor care ma va bantui pentru multa vreme. E un pic de necrezut ca asta e cartea de debut al Veronicai. Nu-mi pot imagina cum va scrie la viitoarele carti.

James Dashner a avut dreptate. ‘Divergent’ e o carte captivanta, fascinanta, complexa, care te tine in suspans si care e plina de surprize, placute sau nu. Ma voi gandi pentru multa vreme la cartea asta, chiar si dupa ce voi termina ‘Allegiant’. E una dintre seriile alea care te bantuie.

Cred ca toti ne putem regasi, mai mult sau mai putin, cu temerile lui Tris. Ca si adolescenti, niciodata nu stim ce sa facem. Viata e inca un mister pentru noi si multe lucruri ne sperie dar, ca si Tris, trebuie sa luam viata in piept si sa ne gandim, in primul rand, la noi. Veronica exploreaza un subiect pe care nu multi autori il pot aborda: mintea umana si cele mai adanci frici. Mi-a placut faptul ca ‘Divergent’ mi-a aratat ca imi pot invinge fricile si m-a facut sa incerc sa le depasesc. Mi-a aratat ca intotdeauna curajul exista in noi, doar ca trebuie sa il gasim.

Lumea creata de Veronica Roth a cucerit milioane de oameni si o va mai face de acum in colo. ‘Divergent’ e o carte unica, ce trebuie citita si pretuita de toata lumea. Scrisa inr-un mod simplu, dar profund, cu personaje ce nu par personaje, ci mai degraba persoane reale si cu o actiune captivanta si  situatii periculoase,  ‘Divergent’ va va captiva si va va face sa uitati de voi. Sunt sigura ca multe dintre voi sunt indragostite deja de Four, iar daca nu ati citit inca ‘Divergent’, e timpul sa o faceti! Puteti gasi cartea voastra preferata.

Rate: 6 stele din 5.

Iar acum citesc…

10153961_851787581530925_6433154582321360768_n