Recenzie: “Thirteen Reasons why” de Jay Asher

2813153 (1)

Clay Jensen returns home from school to find a mysterious box with his name on it lying on his porch. Inside he discovers thirteen cassette tapes recorded by Hannah Baker, his classmate and crush who committed suicide two weeks earlier.

On tape, Hannah explains that there are thirteen reasons why she decided to end her life. Clay is one of them. If he listens, he’ll find out how he made the list.

Through Hannah and Clay’s dual narratives, debut author Jay Asher weaves an intricate and heartrending story of confusion and desperation that will deeply affect teen readers.

O puteti cumpara in romana de aici, iar in engleza de aici.

“Thirteen reasons why” se numara printre cartile pe care am vrut sa le citesc inca dinainte de a se lansa in romana. Dupa cum probabil stiti, ador cartile cu o poveste mai dramatica. Prefer cartile reale, cele care abordeaza un subiect mai delicat, unul care chiar ma intereseaza. Imi place sa primesc un mesaj de la fiecare carte pe care o citesc. ‘Cele treisprezece motive’ mi s-a parut exact o carte de genul asta.

De-a lungul timpului am citit multe recenzii despre ‘Thirteen reasons why’. Deobicei, nu citesc foarte multe recenzii despre o carte. Imi ajunge una ca sa hotarasc daca vreau sau nu sa citesc respectiva carte, dar in cazul asta, parerile erau impartite si trebuia sa citesc mai multe recenzii ca sa vad mai multe pareri. Foarte multa lume spune ca cele 13 motive a le lui Hannah nu sunt destul de bune pentru a se sinucide. Exista si foarte multi oameni pe care cartea asta i-a impresionat pana la lacrimi si le-a schimbat un pic, viata.

Nu ma aflu in nici una dintre categoriile de mai sus. Da, mi-a placut foarte mult romanul si ma bucur ca l-am citit. Are multe parti bune, dar nu mi se pare un roman de 5 stele.

Mai toate recenziile favorabile pe care le-am citit spun ca ‘Thirteen Reasons why’ este un roman impresionant, care te va uimi. Ei bine, pentru mine nu a fost asa. Nu m-am putut conecte foarte bine cu Hannah, nu m-a impresionat povestea ei si nici nu m-a emotionat. Poate din cauza ca, uneori, mi s-a parut usor copilaroasa, iar actiunile ei ma faceau sa vreau sa tip la ea.

Insa nu cred ca motivele ei nu sunt destul de bune pentru a se sinucide. Nu spun ca suport decizia ei, dar nici nu mi se pare o decizie proasta.

Daca citim printre randuri, e foarte clar ca Hannah nu e o persoana puternica si nici viata pe care o duce nu o ajuta sa fie puternica. Nu cred ca decizia ei e bazata doar pe cele 13 motive, ci e ceva mult mai mare. Cred ca Hannah a trecut prin multe traume, iar cele 13 motive i-au pus capac. Mi-ar fi placut ca autorul sa incerce sa ne arate, intr-un mod subtil, toate motivele pentru care Hannah a ajuns in punctul de a se sinucide. Cred ca in felul asta, cartea ar fi fost mult mai impresionanta.

Pentru cineva care nu a trecut prin macar 10%  prin ce a trecut Hannah, e foarte greu sa inteleaga cat de mult te poate afecta liceul sau scoala si colegii rautaciosi. Povestea lui Hannah este foarte intalnita si in viata reala. Adolescentii trec de multe ori prin perioade de astea, dar in timp ce unii reusesc sa treaca peste, altii nu o pot face. Altii, ca si Hannah.

Hannah este o persoana slaba, care s-a lasat acaparata de toate probleme si de toate rautatile pe care le-a avut in cei 17 ani de viata si nu a putut trece peste. Nu cred ca este de condamnat.

Am incercat sa intru in pielea ei. Am trecut si eu prin cam 10% din ce a trecut ea si stiu ca nu e usor. Diferenta e ca eu am reusit sa trec peste si am devenit mai puternica.

Cele 13 motive ale Hannaei pot parea destul de superficiale. Si mie mi s-a parut asa, dar la un momentdat am inteles ca trebuie sa le privesc ca un intreg, si sa nu iau fiecare motiv separat. Nu un singur motiv a facut-o pe Hannah sa vrea sa se sinucida, ci toate cele 13, care s-au adunat, pana cand nu a mai fost loc de altceva.

Daca de Hannah nu mi-a placut foarte mult, l-am adorat pe Clay. Mi s-a parut genul de tip care nu e perfect, dar totusi nu poti sa nu-l placi. Povestea lui mi s-a parut mult mai emotionanta decat cea a Hannahei. Felul in care ii sunt descrise emotiile m-a facut sa il simpatizez si sa imi para rau pentru el. Mi-a parut rau ca s-a indragostit de o fata ca si Hannah.

Relatia dintre Clay si Hannah este relatia tipica: amandoi se plac reciproc, dar niciunul nu are curajul sa o spuna, asa ca ambii sunt nefericiti si nu vor ajunge niciodata sa fie bine.

Daca stau sa ma gandesc bine, ‘Th1rteen r3asons why’ e o carte construita pe clisee, dar Jay a facut-o intr-un mod inteligent, subtil, si asta nu deranjeaza. A folosit multe situatii des intalnite in viata reala pentru ca construi o poveste plina de mesaje si de subintelesuri.

Desi multa lume a fost nemultumita de modul in care e spusa povestea si formatul cartii, mie mi-a placut foarte mult. Trecerea de la punctul de vedere a Hannaei, la punctul de vedere a lui Clay m-a ajutat sa inteleg mai bine personajele, povestea si mi-a oferit doua pareri diferite despre anumite situatii si persoane. M-a ajutat, de asemenea, sa vad ca, de multe ori, Hannah exagera si situatia nu era chiar atat de grava, dar, la fel de bine, am inteles ca unele situatii erau mult mai grave decat cred ceilalti.

Realismul cartii asteia este uimitor. Autorul nu incearca, nici pentru o secunda, sa impresioneze printr-o intriga nemaipomenita sau prin  situatii nemaintalnite. Totul este normal, simplu si real la cartea asta, lucru ce, de multe ori, este mult mai impresionant decat o poveste foarte captivanta.

Nu va asteptati la o intriga nemaipomenita sau la o actiune care sa te lase cu inima la gura. Nu. ‘Cele treisprezece motive’ urmareste viata Hannei Backer din momentul in care se muta in oras si incep sa apara probleme. Si, desi asta nu este tocmai definitia mea de ‘carte captivanta’, am citit cartea pe nerasuflate, daca tinem cont ca eram intr-o perioada cu repetitii si concerte aproape in fiecare zi.

Sentimentele lui Clay pentru Hannah m-au emotionat. Desi nu am sa inteleg niciodata de ce, in momentul in care iti place de cineva, tii in tine, povestea lor mi s-a parut frumoasa, romantica si trista. Mi-a parut rau ca nu au ajuns impreuna.

Cartea asta m-a facut sa inteleg ca orice vorba, actiune sau gest poate influneta sau marca o persoana. M-a facut sa fiu atenta la ce spun, la cum o spun si cand o spun. Am inteles, inca o data, ca persoanele sunt diferite si ca vorbele tale pot fi interpretate altfel decat ai vrea. Dar am inteles si cum moarte cuiva poate afecta vietile celor din jur.

Relatiile dintre personaje mi s-au parut firesti si reale, dar actiunile unora m-au facut sa vreau sa tip la ei sa si sa le bag mintile in cap!

“Thirteen reasons why” este o poveste reala, despre viata, care transmite mesaje si ne poate trezi, si mai mult, la realitate. O poveste simpla si usoara, dar patrunzatoare, care te va face sa vrei sa citesti in continuu, pana aflii care sunt toate cele 13 motive. Recomandat cartea asta, in special, adolescentilor, ca sa inteleaga ca actiunile pe care ei le considera “cool” afecteaza foarte mult alte persoane. Dar, la fel de bine, si bunicii nostrii se pot bucura de povestea Hannei Backer.

Rate: 4 stele din 5

3 thoughts on “Recenzie: “Thirteen Reasons why” de Jay Asher