Recenzie: “Jumatatea Rea” de Sally Green (“Half Bad”)


18621194Descriere in engleza:

Half Bad by Sally Green is a breathtaking debut novel about one boy’s struggle for survival in a hidden society of witches.

You can’t read, can’t write, but you heal fast, even for a witch.

You get sick if you stay indoors after dark.

You hate White Witches but love Annalise, who is one.

You’ve been kept in a cage since you were fourteen.

All you’ve got to do is escape and find Mercury, the Black Witch who eats boys. And do that before your seventeenth birthday.

Easy.

Recenzie:

Daca imi urmariti blogul, probabil ca stiti ca in ultima vreme nu am mai citit fantasy. Nu sunt o mare fana a vrajitoarelor sau a cartilor fantasy, dar ceva m-a atras la “Half Bad”. Nu stiu daca coperta geniala sau descrierea intriganta, ar, imediat ce am vazut-o, am stiut ca vreau sa o citesc. In momentul in care am vazut-o la librarie, am stiut ca trebuie sa mi-o iau.

Ce alegere buna! Ma bucur extrem de mult ca am cumparat-o si ca am citit-o.

“Haf Bad” a fost una dintre cele mai bune carti fantasy pe care le-am citit vreodata si unul dintre cele mai ciudate romane pe care le-am citit de ceva vreme. Dar, OMG, cat de buna a fost!

Nu sunt sigura ce face “Jumatatea Rea” o carte atat de buna. Un lucru stiu sigur: romanul de debut a lui Sally Green este urmatorul hit.

Desi exista o multime de carti bune cu vrajitoare, nimic din ce am citit pana acum nu m-a captivat la fel de mult ca si “Half Bad”. Totul este diferit la cartea asta, chiar daca, la inceput, iti poate da un sentiment de deja-vu. Oricum ar fi, “Half Bd” este o carte unia si adunca, incet incet, un fanbase numeros.

Am terminat-o acum cateva zile si deja mi-e dor de atmosfera ciudatica si de Nathan, doua aspecte ale cartii pe care le-am adorat.

Atmosfera cartii a fost, inca de la inceput, ciudata. Magica. Exact atmosfera pe care am cautat-o, intotdeauna, la o carte cu vrajitoare. Este ciudata, intunecata, terifianta. Lumea lui Nathan si stilul aparte al autoarei te invaluiesc si te fac sa uiti de tot ce e in jurul tau.

Nathan e unul dintre cele mai fascinante personaje despre care am citit in ultima vreme. Nu e genul de super oreo cu o mie si una de puteri, dar cu siguranta este un pusti interesant. Si un pic ciudatel, dar hei! Face parte din farmecul cartii. Evolutia lui pe parcursul cartii m-a uimit. La inceput cartii este doar un copil incapatanat, uneori rautacios, impulsiv, dezinteresat de tot ce inseamna viata si viitor.

Pana la sfarsitul cartii, Nathan se transforma foarte mult. Devine mai calculat, mai puternic, mai experimentat, iar dorinta de a trai il face sa faca lucruri pe care Nathan, copilul de 10 ani, nu le-ar fi facut niciodata. M-a impresionat loialitatea lui fata de Marcus si indarjirea lui sa-si salveze tatal.

Oricat de dificil ar fi caracterul lui uneori, Nathan e un personaj usor de placut. Nu ai cum sa nu ii adori inteligenta si intelepciunea (atunci cand si le foloseste), sarcasmul, loialitatea fata de persoanele dragi. Mi-a fost extrem e mila de el si, o data ce am aflat prin ce trece, nu l-am putut judeca. Nuthan a fost haituit si batjocorit toata viata lui, iar faptul ca parintii nu ii sunt alaturi nu e deloc un lucru benefic. Un lucru fantastic mi s-a parut faptul ca autoarea a reusit sa faca cititorul sa inteleaga faptul ca Nathan nu e de vina pentru comportamentul lui, ci cei din jurul lui si mediul in care creste. Faptul ca vreo cateva capitole sunt povestite din copilaria lui, ajuta foarte mult. E important sa citesti si sa intelegi toata istoria lui Nathan, iar toate caracteristicile negative, iesirile si mofturile se explica.

Sally a reusit sa scrie o poveste in care toate caracteristicile de baza ale unei povesti cu vrajitoare pe care le stim noi sunt pe dos. Raul nu e chiar rau; binele (a.k.a. conducerea) nu e bine; inamicul nu e foarte clar. Deci, originalitatea e la cote maxime. Bravo, Sally!

Ca sa nu mai vorbim de faptul ca dragostea nu e in prim plan. Povestea dintre Nathan si Annalise se dezvolta incet, intr-un ritm normal. Annalise e mereu acolo, in mintea lui Nathan, dar nu era prioritatea lui.  Ca sa nu mai vorbim de faptul ca nu exista niciun triunghi amoros!

Cartea are un ritm alert inca de la inceput si nu ai cum sa nu fii captivat. Primele capitole sunt extrem de captivante si te fac sa vrei sa te pui intr-un loc linistit si sa o citesti dintr-un foc. Cartea e plina de actiune, intriga, pericol, situatii ciudate, lalimita, scene tulburatoare, dar nici un moment de plictiseala. Fiecare cuvant, fiecare pagina este exploatata la maxim.

Si chiar daca “Jumatatea rea” este un YA fantasy exista multe scene de o cruzime tulburatoare. Autoarea nu are bariere si nu se sfieste sa arate ca lumea in care traim e o lume nebuna. Cred ca Sally si romanul ei ies in evidenta tocmai prin lucrul asta: “Jumatatea Rea” nu e un roman tipic YA.

Faptul ca, de multe ori, autoarea foloseste persoana a II-a, nu te lasa sa ramai indiferent povestii. La un momentdat, simti ca tu esti cel din actiune, ca tu esti, de fapt, personajul principal, ca pe tine te tine cineva captiv. Asta te ajuta foarte mult sa te implici in poveste si da, la un momentdat, uiti de tine.

Actiunea se precipita spre sfarsit, iar finalul te lasa cu un cliffhanger de toata frumusetea.  Ceea ce imi aduce aminte… Martie 2015?! Cum ar trebui sa astept atatea luni pentru continuare, huh?

Asa cum am mai spus si probabil stiti deja, “Half Bad” este un roman fantasy. Dar mi se pare gresit sa il cataloghezi doar ca pe un roman fantasy, cu vrajitoare.

Sally Green abordeaza teme mult mai importante decat lupta dintre bine si rau. In spatele tuturor aparentelor de roman fantasy, se ascund multe mesaje si lectii de viata.

In primul rand, cred ca cel mai important lucru este faptul ca sangele apa nu se face. Loialitatea lui Nathan pentru Marcus mi-a demonstrat, inca o data, ca parintii nostrii vor fi intotdeauna ai nostrii.

Apoi, chinurile si batjocora prin care trece Nathan ca si copil, dar si ca adolescent, arata doua lucruri. Primul ar fi  influenta pe care bullying-ul o are asupra oamenilor, dar in special asupra copiilor, iar al doilea, ca societatea in care traim este nebuna. Judecam fara sa stim. Judecam si categorizam oamenii dupa trecutul lor (la care, de multe ori, nu au avut niciun cuvant de spus), dupa infatisarea lor si dupa lucrurile pe care le auzim despre ei, fie ca sunt adevarate sau nu.

Un alt lucru important este amprenta pe care si-o lasa lipsa unui parinti (sau a parintilor) asupra unui copil. Oricat de mult ar incerca altcineva sa-i inlocuiasca, copiii au nevoie de parintii lor. Asta se vede clar din comportamentul lui Nathan.

Dragilor, nu-mi mai ramane nimic de spus decat…

Cititi-o!! Merita fiecare minut! “Half bad” nu este numai un roman fantasy, ci e mult mai mult. Sunt siura ca in scurt timp vom vedea un film dupa cartea de debut a lui Sally Green.

Astept cu mare nerabdare continuarea, dar intre timp, sper ca v-am convins sa o cititi.

“Half Bad” este o carte magica, despre magie, scrisa intr-un mod magic. De neuitat!

Rate: 5 stele din 5

Nu uitati ca “Half bad” a aparut si la Editura Trei, sub titlul “Jumatatea Rea”. Coperta si descrierea in romana le puteti vedea, respectiv citi, mai jos.

2631_d2c282df

Jumătatea Rea este primul volum dintr-o trilogie.

E pe jumătate Vrăjitor Alb… pe jumătate Vrăjitor Negru. Mama lui a fost vindecătoare… tatăl lui e un ucigaş. Nimeni nu-l vrea… Toţi îl vânează.

Noul hit mondial după Jocurile foamei, Harry Potter, seria Amurg.

Periculos de captivantă! — Time Magazine

În Anglia zilelor noastre, vrăjitorii trăiesc la un loc cu oamenii: Vrăjitorii Albi, care sunt buni; Vrăjitorii Negri, care sunt răi; şi Nathan, în vârstă de şaisprezece ani, fiul unei Vrăjitoare Albe şi al celui mai temut Vrăjitor Negru.
Ţinut captiv într-o cuşcă, Nathan trebuie să scape înainte să împlinească şaptesprezece ani, când va primi trei daruri de la tatăl său şi va deveni el însuşi vrăjitor — iar dacă va greşi, va muri.
Încercarea lui Nathan de a-şi găsi tatăl devine o luptă crâncenă pentru supravieţuire, cu provocări la tot pasul şi în care binele şi răul se dovedesc mult mai complicate decât şi-ar fi imaginat.

Sally Green surprinde cu măiestrie frământările unui individ captiv între cele două jumătăţi ostile ale propriei identităţi. — Publishers Weekly

Sally Green locuieşte în nord-vestul Angliei. A avut diverse slujbe (plăcute şi mai puţin plăcute), apoi a deţinut chiar o funcţie importantă într-o companie. Însă viaţa ei s-a schimbat când şi-a descoperit bucuria de a scrie şi a început să pună pe hârtie poveştile la care a visat dintotdeauna. E o cititoare pasionată şi adoră plimbările în natură. În fiecare dimineaţă îşi propune… să bea mai puţină cafea. Jumătatea Rea este primul ei roman.
Drepturile de publicare au fost vândute în 50 de ţări. Fox 2000 a achiziţionat drepturile de ecranizare.

O puteti comanda in romana de pe site-ul editurii Trei si in engleza de pe Bookdepository.

2 thoughts on “Recenzie: “Jumatatea Rea” de Sally Green (“Half Bad”)

  1. Îmi plac cărţile cu vrăjitoare/vrăjitori foarte mult, dar de “Harry Potter” şi până acum nu am mai găsit ceva care să-mi placă. Adică vreau să citesc tipul acela clasic de vrăjitoare cu baghetă şi matură sau măcar un déjà-vu, acela de care spuneai tu mai devreme în recenzie. Şi da! L-am simţit când ţi-am citit recenzia.
    Mă bucur nespus că ai vorbit de o carte cu vrăjitoare/vrăjitori care tratează mai multe cazuri pe care le întâlnim în zilele noastre.Cartea pare mai mult un punct unde se întâlneşte fantezia, misterul şi drama, iar pe alocuri puţină dragoste care nu este în exces ceea ce este foarte bine, vorba ta fără triunghi amoros sau dragoste obsesivă pentru o anumită fiinţă.
    Mi-a plăcut recenzia ta, simplă şi fără spoilers. De la un timp le urăsc deaorece am primit cel mai mare spoiler posibil la “Vampirii din Morganville” de Rachel Caine.
    Mulţumim pentru recenzie şi sper să fac rost de carte cât de curând^^

    Like

    1. Multumesc mult pentru complimente, ma bucur ca iti place recenzia!
      Insa sa stii ca “Haf Bad” nu e genul de carte cu vrajitori care sa semene cu Harry Potter. Nu sunt baghete si maturi, dar potiuni si vraji (mai mult ca niste puteri), da. Eu zic a o itesti, s-ar putea sa iti placa foarte mult!

      Like

Leave a Reply

