Recenzie: “Before I go to sleep” (‘Inainte sa adorm’) de SJ Watson

And the one person you trust may only be telling you half the story.

Welcome to Christine’s life.

Desciere in romana:

Cel mai vândut debut britanic, după seria Harry Potter a lui J.K. Rowling

Ne definim prin amintirile noastre. Dar dacă ne-am trezi brusc fără ele?
Dacă am uita dintr-odată cum ne cheamă, cine suntem, de unde venim, pe cine iubim

Are 47 de ani şi e scriitoare. Se trezeşte în fiecare dimineaţă neştiind unde se află. O formă rară de amnezie o împiedică să reţină informaţii mai mult de 24 de ore. Crede că are cu 20 de ani puţin, că este singură şi că are întreaga viaţă înainte. Dar descoperă că locuieşte cu soţul ei, Ben şi că majoritatea deciziilor importante din viaţa sa au fost deja luate. Doctorul ei o sfătuieşte să ţină un jurnal care o ajută să-şi recompună amintirile de la o zi la alta. Dar într-o zi deschide jurnalul şi citeşte: “Să nu ai niciodată încredere în Ben”.
Oare ce tip de accident a adus-o în această stare?
În cine să aibă încredere?
De ce ar minţi-o Ben?
O cheamă Christine. Jurnalul vieţii ei se numeşte Înainte să adorm.
Ai intrat deja în viaţa ei.

O carte vândută în peste 40 de ţări, care a devenit bestseller încă de la apariţie în SUA, Marea Britanie, Canada, Franţa, Germania, Bulgaria, Olanda şi Belgia.
Drepturile de ecranizare au fost vândute, la începtul acestui an, casei de producţie a celebrului regizor Ridley Scott. Rowan Joffe, scenaristul thriller-ului 28 Weeks Later şi al dramei The American, va adapta cartea pentru marele ecran.

În 2008, S.J. Watson era un ORL-ist de 30 şi ceva de ani, care lucra cu copiii surzi. El s-a înscris la un curs de şase luni organizat de Faber Academy destinat celor care doresc să înveţe să scrie romane. Trei ani mai târziu, Watson face senzaţie pe scena literară internaţională, având contracte în 40 de ţări, un proiect cinematografic la Holywood şi un thriller psihologic aclamat deopotrivă de public şi de critici – Înainte să adorm.
Watson a început şi a abandonat, rând pe rând, alte 20 de romane înainte de a găsi ideea acestui roman.

„Pur şi simplu, cel mai bun roman de debut pe care l-am citit vreodată.” (Tess Gerritsen)

„Acest fermecător roman de debut este în egală măsură un portret al profundului impact pe care boala îl are asupra personajului principal, şi un thriller care te ţine cu sufletul la gură, fără să-i poţi anticipa vreo clipă finalul.” (Booklist)

“Un roman desăvârşit. Structura lui e atât de ameţitoare, încât te face aproape să nu mai fii atent la stilul minunat în care e scris.” (Guardian)

O puteti comanda in engleza de pe Bookdepository, iar in romana de la libraria online Libris sau de pe site-ul editurii Trei.

De multe ori incep a scrie o recenzie prin a spune ca respectiva carte a fost geniala. Dar de data asta nu pot. Nu pentru ca nu mi-ar fi placut, ci pentru ca nu mi se pare potrivit sa numesti o carte ca si “Before I go to sleep” geniala. E greu sa descrii asa o carte, dar am sa incerc si sper sa reusesc sa va fac o idee despre ce inseamna romanul “Inainte sa adorm”.

Da, pot spune convinsa ca “Before I go to sleep” este un roman. Daca unele carti le numesc ‘romane’, dar nu sunt convinsa de ce spun, de data asta sunt sigura ca “Before I go to sleep” is merita numele de ‘roman’.

Daca nu era sa vad trailer-ul ecranizarii care urmeaza sa apara, probabil ca ma astepta si acum, cuminte si necitita, pe raft. Dar trailer-ul a fost atat de bun incat a trebuit sa citesc cartea imediat!

“Before I go to sleep” m-a cucerit de la primul cuvant. Si de data asta chiar vorbesc serios. Inca de cand am deschis cartea am vrut sa citesc cat mai mult posibil, sa aflu ce se intampla cu Christine si ce e, de fapt, cu Ben. Aveam o idee despre povestea Christinei din alte recenzii, dar trebuia sa aflu eu, pe ‘pielea’ mea. Nu sti exact ce m-a facut sa citesc cartea atat de repede, dar rar mi se intampla asa ceva. In mintea mea se ducea un razboi in continuu: vroiam sa citesc cat mai repede si cat mai mult, dar nici nu vroiam sa o termin foarte repede. Vroiam sa “absord” fiecare cuvant in minte si sa il tiparesc acolo.

Nu sunt genul de persoana care sa citeasca mult thriller, dar imi place sa citesc un thriller bun din cand in cand. Deci nu am multa experienta cu genul asta. Un lucru stiu sigur: “Before I go to sleep” este cel mai bun thriller pe care l-am citit si cu siguranta una dintre cele ma bune carti de anul asta. Ma bucur enorm ca am citit-o, iar daca voi nu ati facut-o pana acum, va spun sincer, nu stiti ce pierdeti.

Povesea Christinei m-a tinut cu inima la gura inca de la inceput. Mi s-a parut fascinant si in acelasi timp infricosator sa citesc o astfel de poveste. Intotdeauna m-am intrebat ce e in capul persoanelor care sufera de amnezie si uite ca am reusit sa “intru”, pentru 300 si ceva de pagini, in mintea unui amnezic. M-a fascinant felul in care autorul ne-a introdus atat de bine in povestea, in mintea si in viata Christinei. Nu de multe ori mi se intampla sa citesc o carte atat de buna care sa ma faca sa uit intr-adevar de mine, sa uit ca trebuie sa fac orice altceva in afara de a citi. Ce mi s-a parut si mai interesant e felul in care descoperi povestea tu, ca si cititor, in acelasi timp cu personajul principal. Suspansul e si mai mare!

Asta ma duce la un alt as al cartii: originalitatea.

Poate ca mai exista carti cu amnezici sau cu persoane care nu isi amintesc de persoanele iubite ( de ex. “The notebook”), dar nici una nu mi s-a parut la fel de originala si de bine scrisa ca si “Before I go to sleep”. Imaginati-va ca personajul principal, Christine, uita tot ce si-a adus aminte pe parcursul zilei in momentul in care doarme adanc. Ea nu isi stie trecutul, nu stie cine e barbatul langa care se trezeste in fiecare dimineata, iar uneori se trezeste si are impresia ca este un copil. Acum spuneti-mi, cate carti care sa abordeze amnesia in felul asta ati citit? Nu foarte multe.

Si nu e vorba numai de faptul ca povestea e originala, ci si de felul in care e povestita. Asa cum am spus, cititorul descopera povestea in acelasi timp cu personajul principal, iar asta aduce o doza de suspans si de mister uriasa! In afara de asta, am adorat vocea Christinei! Chiar daca citeam cartea, mi-o putem imagina citindu-mi-o, cu o voce placuta, blanda, calda.
Christine are un stil atat de frumos si de elegant, iar disperarea, frustrarea, frica si usoara batranete din vocea ei e evidenta prin felul in care isi povesteste viata.

Dar nu cred ca e devina Christin, cat mai mult autorul.

Asta e un roman de debut, vorbiti serios? Nu as fi spus. SJ Watson scrie cu o maturitate exceptionala, iar din povestea lui – plina de imaginatie si de suspans – as fi spus ca are mult mai multa experienta. Dar cred ca asta inseamna a fi un autor bun, nu? Watson are un stil de scris simplu, dar patrunzator, elegant si frumos. Te face sa te simti apropiata de personaje si sa le indragesti, chiar si pe cele secundare, pe care nu le tii prea bine. E usor de citit o poveste scrisa de SJ, pentru ca textul curge de la sine, fluent, iar cititorul da pagina dupa pagina fara sa isi dea seama.

Mi-a placut si faptul ca, in ciuda faptului ca au existat unele repetari, autorul a reusit sa sustina suspansul si, personal, aceste repetari nu m-au enervat. Mi s-au parut interesante, pentru ca, in fiecare zi, Christine face fata unui nou soc (nou din punctul ei de vedere) intr-un alt fel.

Starile emotionale ale Christinei sunt extrem de usor de simtit si de inteles. Disperarea ei mi s-a parut perfect normala, la fel ca si frica. Sentimentele ei sunt reale si naturale. Si al naibii de bine exprimate. Pur si simplu simti frica ei atunci cand se trezeste, disperarea cand nu isi aduce aminte nimic si tristetea interioara cand isi aduce aminte de cate o intamplare nu tocmai placuta. Asta e un alt punct forte al cartii, dupa parerea mea: felul in care autorul reuseste sa redea emotiile Christinei, asa incat se le simta si cititorul.

Christine este un personaj bine conturat, chiar daca ea nu stie cine este. E o fire tare placuta si am simpatizat-o foarte mult. Imi doream sa o fi putut ajuta, pentru ca imi era tare mila de ea, chiar daca e un personaj dintr-o carte. Dar, pentru mine, “Before I go to sleep” nu s-a simtit ca si o carte. A fost o lume intreaga. Cand am inchis cartea, m-am uitat in jur, nedumerita. Trecuse mult timp de cand o deschisesem si nu stiam cand se intunecase. Cand termini o carte ca si ‘Inainte sa adorm’ simti ca ai trait o viata de om.
Daca pana aproape de sfarsit cartea are un ritm mai incet, la sfarsit lucrurile se precipita. Din ce in ce mai multe secrete sunt dezvaluite, actiunea si suspansul sunt la cote maxime, iar tu ti-ai primit raspunsul la intrebarea pentru care ai sarit atatea mese: “Cine e Ben?”.

Pe Ben l-am suspectat de la inceput. Chiar daca parea baiatul bun, ceva mi se parea ciudat la el. Aveam cateva scenarii in cap, dar mi-am dat seama de cine e cu cateva pagini inainte de a admite el cine e cu adevarat. Iar cand am citit afirmatia lui, tot am ramas socata. Nu ai cum sa nu fii socat/a cand citesti o astfel de poveste. Aproape o viata de om a fost consumata din cauza unei dorinte nebunesti ale unui psihopat.

O alta intrebare pe care ne-am pus-o a fost… Amintirile ne pot schimba personalitatea? Am ajuns la concluzia ca da, faptul ca ne amintim anumite lucruri ne poate schimba personalitatea. Amintirile se impart in doua categorii: cele bune si cele rele. Fiecare amintire provine dintr-un eveniment, care la randul lui e placut sau mai putin placut. O greseala sau nu. Fiecare eveniment, fiecare amintire din viata noastra ne invata un lucru, iar durerea, la randul ei, ne schimba. Consider ca da, amintirile sunt importante si ne pot schimba personalitatea.

Un roman special, care sunt sigura ca imi va ramane in minte multa vreme de acum incolo, “Before I go to sleep” te face sa faci scenarii, sa traiesti si sa descoperi povestea Christinei cu sufletul la gura si, mai ales, sa aflii ce inseamna un thriller psihologic. Dupa ce am terminat cartea, a trebuit sa citesc cateva pagini dintr-o alta carte inainte de a adormi, pentru ca ma bantuia cartea. Imi era frica ca ma voi trezi si nu imi voi aduce aminte cine sunt. Dar asta e efectul pe care “Before I go to sleep” il are pe cititorii ei. E o poveste in care te implici, fara sa vrei si o carte pe care nu o poti lasa din mana – la propriu. Cu siguranta merita citita de toata lumea! Un must-read!

P.S.: Mi-a luat cam 5 zile sa scriu recenzia asta si tot nu sunt multumita.

2393

4 thoughts on “Recenzie: “Before I go to sleep” (‘Inainte sa adorm’) de SJ Watson