eBook vs. Paperback – eterna batalie


Eterna batalie dintre eBooks si paperbacks e mai apriga ca oricand pe internet. Cititori din intreaga lume isi exprima parerile si isi apara favorita- cartea in eBook sau cartea in stare fizica. Discutiile sunt mai aprige si mai dese decat oricand. Imi aduc aminte ca am mai vorbit despre asta si eu, scurt, dar intre timp am mai prins experienta si mi s-a mai schimbat parerea.

Acum cativa ani, cand au aparut cartile in format eBook sau eReaderele, eram inversunata impotriva lor. Imi aduc aminte si-acum. Eram la masa cu familia, iar cei de la Protv dadeau o stire despre mai noile eReadere si despre cat de multa lume le foloseste. Mama mi-a astras atentia si m-am enervat pe loc. Cum adica sa inlocuiesti sfintele carti cu niste eReadere? Cum sa nu le rasfoiesti, sa nu le mirosi sau sa la atingi paginile fine, atat de frumoase? E inacceptabil!

Asta se intampla acum cativa ani. Intre timp, am avut sansa sa citesc si muuuulte eBooks, dar si foarte multe paperbacks, asa ca mi-am putut forma o parere persoanala.

In Septembrie 2012 am avut norocul de a primi un Kindle. In vara acelui an am avut mare dor de carti – nu imi puteam cumpara si nici nu prea mai avem ce citesc. Deodata, eBook-urile pareau foarte pretioase. Vroiam sa citesc. Nu ma mai interesa cum. Pur si simplu vroiam sa citesc si sa citesc ce vreau. Avem carti, dar erau pentru recenzii si, la un momentdat, m-am plictisit de citit pentru altii. Asa ca vroiam un Kindle.

De ce?

Cartile in format eBook sunt mult mai accesibile, din 3 motive. Nu, daca stau bine sa ma gandesc, din 4 motive.

1. Ebook-urile sunt multe mai ieftine. Ei, asta daca nu dai de vreo editura care are un contabil destul de prost si incearca sa te jecmaneasca. 😀 Majoritatea eBook-urilor nu depasesc suma de 5 dolari/euro. 5 euro pe o carte nu cred ca e mult, nu? Asta daca, binenteles, nu transformi euro in lei in mintea ta.

2. Nu trebuie sa astepti sa iti vina cartea. Alegi ce roman vrei sa citesti, il platesti si in cateva minute il gasesti pe eReader, asteptandu-te cuminte sa il deschizi si sa il citesti. Nu-i asa ca cel mai mare chin este sa astepti o carte cateva saptamani?!
3. Un eBook poate ocupa cam… 2-3 MB. Pana acum, pe Kindle-ul meu am cam 1.500 de carti. In biblioteca am cam 200.
Avantajul eBook-urilor e ca nu ocupa niciun spatiu fizic. Totul e virtual. Intr-un eReader poti avea cate carti incap in memorie. In momentul in care ti se termina memoria, poti depozita toate eBook-urile in Cloud si ai rezolvat problema! Pe cand cartile paperback nu le poti depozita in niciun Cloud. Asta daca nu ai vreo magazie imensa. In cazul asta, nu ai nici o problema. Dar tot cred ca e mai usor cu un eReader. Poti avea oricate carti vrei tu, fara sa se ia maica-ta de tine ca ocupi tot locul din casa si ca se impiedica prin casa de cartile tale, pe care le lasi peste tot.

4. In caz ca ai parinti care se uita urat la tine de fiecare data cand iti iei carti (nu cazul meu, din fericire), e foarte usor sa iti faci un card propriu, de pe care sa cumperi toate eBook-urile. In felul asta iti poti cumpara orice carte vrei, fara ca ai tai sa se planga de obsesia ta. 😉 Spuneti daca nu e un avantaj si asta!

Nu stiu daca e un avantaj, dar poate fi benefic. Nu toate cartile pe care le citim de plac. Amazon-ul are o modalitate de a returna banii unui cititor daca acesta este nemultumit de carte. Desi nu mi se pare corect procedeul, este posibil sa inapoiezi un eBook daca nu ti-a placut si iti poti cumpara altul.

Ca sa nu mai vorbim de faptul ca Amazonul are sute de carti gratis zilnic. Sunt sigura ca cei care sunt disperati sa citeasca vor gasi multe carti valoroase si acolo.
Avantajele eReaderelor sunt multe. Unul dintre ele ar fi faptul ca poti cara o intreaga biblioteca cu tine, oriunde te-ai duce. Un dispozitiv de citit este foarte mic si subtire si incape in orice geanta sau buzunar. Nu trebuie sa iti faci griji cand te duci pe autobuz, la facultate, ca nu iti incape cartea sau ca geanta e prea grea. Cu un simplu eReader poti avea la dispozitie orice carte vrei, 24 de ore din 24. Lucrul asta imi place la nebunie si de-asta imi car Kindle-ul oriunde ma duc.

Un alt avantaj ar fi ca e mult mai usor de tinut decat o carte. Fiecare cititor stie chinul de a tine o carte imensa in mana, sa tii si paginile la loc, sa mai si mananci/bei ceva si sa iti mai si dai parul din ochi. Orice eReader e foarte usor de tinut, pentru ca il poti tine cu o singura mana.

Sa nu mai vorbim de faptul ca poti citi si noaptea. Daca ai norocul sa prinzi o oferta generoasa, eReader-ul iti vine la pachet cu o lampita de citit noaptea, pe care o poti atasa foarte simplu la Kindle si care da o lumina numai buna de citit pe ascuns! Am incercat sa folosesc lampita mea si la paperbacks, dar mi-e foarte greu, aproape imposibil.

In ciuda a ceea ce crede 90% din populatia de pe Terra, eReaderele nu dauneaza ochilor. Televizoarele si telefoanele da. Dar eReaderele nu. Kindle/Nook si orice alt eReader folosesc sistemul e-Ink, care reda cerneala adevarata. In timp ce citesti poti uita ca nu citesti de pe o carte adevarata. Paginile eBook-urilor seamana cu paginile reale si ochii nu iti sunt afectati, atat timp cat nu ai lumina la eReader. Eu am observat ca daca citesc de pe tableta (care are lumina) am un anumit discomfort si nu pot citi prea mult. In schimb, cu Kindle-ul pot citi oricat vreau.

Bateria unui eReader bun poate dura pana la 3 saptamani. Daca pleci in vacanta nu trebuie sa te ingrijorezi ca ti se termina bateria pe plaja. Asta nu inseamna ca trebuie sa iti lasi incarcatorul acasa.

Sa recunoastem. eReaderele si eBook-urile sunt foarte folositoare pentru cititorii impatimiti. Sunt foarte usor de solosit si foarte folositoare!

Binenteles, au si dezavantajele lor.

eReaderele nu iti vor oferi niciodata ocazia de a mirosi o carte. Haideti sa recunoastem. Primul lucru pe care il facem cand cumparam o noua carte e sa o mirosim. In afara cazului in care iti cumperi un parfum cu miros de carti, nu vei putea mirosi un eBook.

In al doilea rand, nu poti rasfoi un eBook. eReaderele nu iti ofera posibilitatea asta. Nu poti citi pasaje din carte. Nu o poti rasfoi si nici nu poti simti paginile. Cunoasteti toti procesul de dupa ce cumparam o carte, nu?
1. Ne uitam la coperta si analizam fiecare detaliu.
2. O bagam in punga. Asta in cazul in care suntem in autobuz/pe strada.
3. O scoatem din punga si ne apucam sa o mirosim, in timp ce lumea se uita ciudat la noi.
4. O rasfoim si incercam sa nu citim spoilere.
5. Ajungem acasa si o punem pe masa.
6. Repetam procedeul de cateva ori.
7. O punem in biblioteca si ne uitam cu jind la ea pana reusim sa o citim.

Cu un eBook nu vom putea avea parte de acest procedeu niciodata. Cartea in format electronic o cumperi si o lasi in Kindle. Cel mult o notezi pe carnetel, sa nu uiti de ea.

A cumpara un paperback inseamna, intr-un fel, a avea cartea respectiva mai aproape. Oricand de mult mi-ar placea sa nu recunosc, un eBook nu va fi niciodata la fel de “aproape” de mine ca si o carte. Nu pot vedea cartea, nu o poti tine pe masa. Si nici nu pot citi prea usor pasaje mai vechi.

In momentul in care ai un paperback, lumea si personajele din carte se simt de parca ar fi reale. Nu imi explic asta, dar asa se intampla. eBook-urile nu par reale. Ele raman in amintirea noastra, pe cand paperbacks-urile raman acolo, in biblioteca, ca si o dovada ca da, am citit-o si pe aia.

V-ati intrebat vreodata de ce tinem sa cumparam o anumita carte dupa ce am citit-o in eBook? Ne-a placut atat de mult incat o vrem si in stare fizica. Vrem sa o tinem in maini, sa o rasfoim, sa o mirosim si sa o citim din nou, de data asta  “pe bune”. Asta e din cauza faptului ca paperback-urile ne vor aduce, intotdeauna, mai aproape de personaje, de poveste, de autor. Eu intotdeauna am impresia ca autorul a pus mana pe acea copie a cartii si ma face sa zambesc, chiar daca stiu ca nu e asa. Dar ideea ca acea copie, pe care eu o tin in mana, a fost editata si tiparita la o editura de departe si a calatorit atat de mult ma face sa cumpar numai paperbacks.

Haideti sa recunoastem. Nimic nu se va compara cu o biblioteca reala. Atunci cand intrii in casa si dai cu ochii de “copilasii tai” si iti vezi averea iti creste inima. Mie, personal, imi vine sa imi rasfoiesc mereu biblioteca si probabil ca imi petrec o zi pe saptamana uitandu-ma si rasfoind cartile pe care le-am cumparat anul asta.

Nu va pot recomanda un anumit format. Imi plac si eReaderele, dar si cartile normale. Ambele sunt favoritele mele. Cred ca cel mai bine pentru un cititor este sa aiba si un eReader, dar si o biblioteca de carti fizice vasta. In asa fel va fi multumit total.

Dar, sincera sa fiu, deja nu ma mai intereseaza cum citesc. Cred ca important e sa citesti. Nu conteaza cum sau in ce limba sau in ce format. Important e sa citesti. Asa ca, fie daca cititi carti normale sau eBook, cititi cititi cititi! Asta e cel mai important! Sa vreti sa cititi si sa o faceti!

4 thoughts on “eBook vs. Paperback – eterna batalie

  1. Sincer, mie toata treaba asta mi se pare un mare bullshit. Chiar nu inteleg de ce oamenii pierd atat de mult timp dezbatand un subiect atat de idiot ca asta. Cui naiba ii pasa daca e ebook sau paperback? Cumperi cartea ca sa o citesti sau ca sa te lauzi cu ea? Nu cumva informatia de dinautru e unicul lucru care conteaza? “Lupta” asta nu mi se pare deloc diferita fata de cea cu “nu judeca o carte dupa coperta”. Nu pot pricepe cum oamenii invatati, care citesc si au o asa zisa cultura se cearta pe treaba asta. Ori cei care intradevar se plictisesc si isi cumpara carti din orgoliul sunt de-alde Dorel. Sincer ma depaseste situatia. Si care e problema daca citesc ebook? Mi se pare o varianta mult mai ieftina, mai ales daca traiesti in Romania si nu ai bani nici sa iesi pana la colt, apai sa mai dai 40 de lei pe o carte. Prostia aia cu “mirosul” si “tangenta fizica” mi se pare un bullshit si mai mare. Eu cred ca ar trebui sa fim recunoscatori ca avem DE UNDE sa alegem, si nu sa pierdem timp inutil discutand aberatii. Mi-e sila de oamenii care chiar se bat cu pumnul in piept ca varianta aia e mai buna domnle’! Ce stii tu…
    Daca mi-asi permite, in sensul ca as avea spatiu de depozitare si bani in prostie ca sa imi pot satisface aceasta pofta, sigur ca mi-as lua un paperback, de ce nu. Dar nu am, iar setea mea de lectura e prea mare ca sa imi mai pun problema invelisului unei carti.
    Consider ca persoana ce pretuieste starea materiala a cartii in profida scopului educativ, nu se poate numi cititor.

    Like

    1. Cred ca e mai mult vorba despre preferinte. Oricat de mult am incerca si chiar daca nu e corect, toti avem preferintele noastre. La fel cum alegem sa citim o anumita carte si preferam un anumit gen, asa preferam si forma in care o citim. Sunt absolut de acord cu ce ai spus tu si, cum am spus si in post, nu cred ca e important daca citesti eBook sau paperback. Dar exista multa lume de “scoala veche” care nu vor accepta eBook-urile (la fel cum nu vor accepta modernizarile, in general) ideea de eBook.

      Like

      1. Asa e, dar odata ce iti consideri preferinta ca fiind deasupra celorlalte e firesc sa inceapa certuri. Daca lumea ar avea bun simt si s-ar rezuma la patratica sa alta ar fi treaba. Dar oricum, desi fenomenul e general valabil privind selectiile, ma deranjeaza ca s-a ajuns pana la carti. Ar fi vrut sa aiba bunicii si parintii nostrii norocul de a alege.
        Asa e, cunosc treaba, si bunicii mei de la tara erau la fel, dar nu ca nu le-ar fi trebuit aceasta doza de modernizare, ci pentru ca le era strain si le provoca un sentiment de teama, de schimbare mult prea radicala.

        Like

  2. Mie imi plac sa citesc in ambele variante. Trec la ebook-uri daca nu gasesc cartea si vreau enorm de mult s-o citesc. Insa da, sunt de acord cu tine, primul lucru pe care il fac cand iau o carte in mana e sa o miros. You know, e ca un drog. Apoi o rasucesc in toate partile de vreo doua ori, o rasfoiesc, ma uit daca are cuprins and so on :)) Un avantaj al cartilor electronice e faptul ca pot sa mananc/beau in timp ce citesc fara sa ma ingrijorez ca voi pata paginile 😀

    Like

Leave a Reply

