Depresia nu e o gluma


Moartea lui Robin Williams a venit ca un soc pentru noi toti. Un soc mai mic pentru mine, pentru ca nu am fost mare fana. Nu pentru ca nu l-as fi apreciat, ci pentru ca pur si simplu nu am stat sa ma uit la filmele lui. Nu e nimic personal, doar ca, pana acum, nu am avut cand sa il vad “in actiune”. Dar totusi un soc. Am vazut cateva interviuri cu el la stiri astazi si parea un om tare vesel. Si asa mi-am dat seama ca e adevarat ce se spune – de cele mai multe ori, oamenii cei mai veseli sunt cei care plang pana adorm.

Astazi m-am decis sa vorbesc despre un lucru care ma apasa de mult timp si despre care simt nevoia sa imi spun parerea.

Una dintre cele mai mari probleme ale generatiei noastre si ale secolului 21 este depresia. Din ce in ce mai multi oameni sufera de boala asta necrutatoare, iar de cele mai multe ori boala invinge. Nu as numi-o atat boala, cat demon.

O alta problema grava a  secolului 21 este faptul ca lumea nu intelege depresia si nu o respecta. Spre uimirea unora, depresia e o boala recunoscuta de medici, o boala reala, cu simptome la fel de reale ca si simptomele unei raceli obisnuite. Depresia poate fi recunoscuta si tratata la timp, dar daca e lasata sa se agraveze, are acelasi rezultat ca si al cancerului. Adica moartea.

Multi oameni spun ca depresia este o prostie; o banalitate. Sau o pasa proasta din care poti sa iesi daca te recompui. Get your shit together, mai pe scurt. Ei bine, go figure it, nu e asa. O pasa proasta tine cateva zile, maxim doua – trei saptamani. Depresia poate tine o viata intreaga, pana cand te aduce la punctul cand nu mai poti. Si chiar si atunci cand esti mai bine, cand spui ca ai invins-o, depresia e tot acolo, asteptand sa iti lasi garda in jos si sa isi reia tronul.

Stiu toate astea pentru ca am crescut cu cateva persoane de genul asta in jurul meu. Persoane care, din fericire, au avut rude care sa ii sustina si pe care le apreciez enorm de mult.

Depresia nu e o joaca; e o boala necrutatoare. E trist cum luam in serios cancerul, iar de depresie ne batem joc de cele mai multe ori. Mare greseala.

Ca sa ajungi sa fii depresiv trebuie sa fi trecut prin multe. Prin atat de multe incat te trezesti dimineata degeaba; nu mai e soare pentru tine, ci numai nori; ploaie. La depresie ajungi de multe ori fara voia ta, daca nu stii sa recunosti semnele si sa incerci sa cauti ajutor.

Nu esti depresiv pentru ca asa se poarta; esti depresiv pentru ca viata ta nu e ceea ce vroiai tu sa fie. Sau pentru ca, de multe ori, asa te nasti. Cu o rotita putin deplasata, care nu-ti da pace. Depresia iti “mananca” creierul incetul cu incetul, fara sa intelegi.

Trebuie sa intelegeti ca mintea unui bolnav de depresie nu e la fel ca mintea unui om sanatos. Depresia iti schimba viata, modul de a judeca, perceptiile asupra vietii, culorile pe care le vezi dimineata. Personalitatea. Pentru un depresiv nu mai exista culori – ci doar alb si negru. De multe ori, numai gri.

In momentul in care auzim de cineva ca s-a sinucis, ne intristam si injuram depresia. Dar nu ne oprim nici o secunda din treburile noastre atat de importante. Doar sa ne oprim si sa ne uitam in jur; sa observam lumea, sa ne observam pe noi. Sa stam putin si sa gandim.

Ma numar printre persoanele care considera ca suicidul nu e o rezolvare. Intotdeauna exista o sansa, chiar si cand nu o vezi. Asta e pericolul depresiei – nu mai vezi ce se afla chiar in fata ta; de multe ori, o salvare.

Chiar si asa, nu judec niciodata persoanele care se sinucid.

Cand ajungi la punctul in care te sinucizi, e clar ca ai avut de-ajuns. Ai ajuns in punctul in care paharul s-a varsat. Nu mai e nimic pentru tine pe lume. Prea multe tragedii ti s-au intamplat si prea putine miracole. Inteleg, zau de nu.

Fiecare om are propriile lui sentimente si ganduri, pe care nimeni nu le poate sti. Moartea lui Robin Williams (daca intr-adevar s-a sinucis) ne poate arata asta. Chiar si cel mai zambitor om poate ascunde un iad intreg in mintea lui. Eu insumi am zile in care ma intreb ce naiba fac. Traiesc sau doar exist? Am perioade in care am stari proaste, dar trec peste.

Ideea mea este ca nimeni nu poate sti ce se asunde in spatele cortinei. Credeti ca stiti ce se intampla cu prietenii/parintii/copiii vostrii, dar nu e asa. De cele mai multe ori, persoanele depresive incearca sa ascunda simptomele si adevaratele lor stari, pentru a nu deranja sau ingrijora lumea din jurul lor. Mare greseala.

Trebuie sa incetam sa mai judecam si sa ascultam mai mult. Nu puteti sti ce e in capul cuiva care s-a sinucis, pentru ca nu sunteti in corpul lor. Ei stiu de ce au luat decizia asta si cel mai bine ar fi sa incercam sa prevenim si alte cazuri de genul asta.

Dar nu o vom face, nu-i asa? Suntem mult prea aroganti ca sa acceptam faptul ca, de fapt, nu evoluam. Tehnologia poate ca da, evolueaza, dar noi nu. Noi ramanem la acelasi stadiu la care stramosii nostrii au fost. Evoluam prea incet, iar lumea ne lasa in spate.

Cu un singur search pe tumblr veti putea vedea care e, de fapt, situatia in lume si cat de grava e. Milioane de adolescenti sa taie, isi fac rau, se sinucid doar pentru ca parintii lor i-au luat in ras. Depresia nu e de luat in ras. Incetati sa mai faceti asta. Incetati sa va mai bateti joc de cineva care e depresiv. Nu e alegerea lui si trebuie ajutat. Ne intrebam de ce atata lume se sinucide, dar raspunsul este in fata noastra. Suntem prea ignorati si judecam prea mult ca sa putem intelege ca exista oameni diferiti de noi, cu ganduri si trairi diferite. Viata e mai grea pentru unii decat pentru altii, iar depresia exista. E reala si ne omoara mai usor decat cancerul.

Daca viitoare cand cineva va spune, saptamani la randul, ca are o pasa proasta, nu o mai ignorati. Incercati si ajutati.

Un mare ajutor pentru cei depresivi este suportul. Asa ca, decat sa radeti cand cineva drag va spune in continuu ca se simte rau, mai bine actionati. Ascultati, vorbiti, cereti ajutor. Ati putea salva o viata in felul asta. Doar sa stati sa ascultati si sa fiti alaturi de ei.

Da, e greu sa ai de-a face cu o persoana depresiva, dar nu sunt niste caini. Trebuie ajutati, la fel ca si bolnavii de hepatita sau de cancer. Psihologii sau psihiatrii pot ajuta cel mai bine.

Iar voi, dragilor, daca aveti simptome ale depresiei (cu un simplu search pe Google puteti afla care sunt acestea) nu mai stati. My my, viata e frumoasa si e pacat sa o pierdeti! Cereti ajutor. Un simplu ajutor, cuiva care chiar asculta. Nu mai bagati in seama persoanele care va spun sa va adunati. Ei nu inteleg. Incercati sa va apropiati de cei care chiar va asculta, care va inteleg. Ei sunt persoanele care va vor ajuta.

Ce-ar fi daca am inceta sa mai judecam, doar pentru o zi? Se spune ca nu poti cunoaste cu adevarat o persoana decat in momentul in care te-ai pus in pielea lui pentru scurt timp. Haideti sa facem asta.

Imagineaza-ti ca te-ai indragostit. Te-ai indragostit si te-ai logodit. Apoi el sau ea, dintr-o data, moare. Lovita de o masina. Sau din cauza unei boli necrutatoare.
Sau mama ta te-a abandonat la nastere.
Sau tatal tau e un alcoolic care n-are grija de tine.
Sau ti s-a luat casa din cauza ratelor.
Eventual ti-ai terminat si cariera mult prea brusc, mult prea devreme.
Sau ai fost rapit/a. Violata. Batjocorita. Parintii te trateaza ca pe cainele vecinilor de la doi. Prieteni nu sunt; te-au lasat cu totii cu ochii in soare.
Adunati-le pe toate astea si imaginati-va cum ar fi sa le traiti.

Intelegeti acum? Macar un pic, intelegeti? Groaznic, nu?

Nu poti cunoaste niciodata o persoana in totalitate, asa ca nu judeca. Incearca sa ajuti. Depresia e reala si nu e o gluma.

4 thoughts on “Depresia nu e o gluma

  1. Eu am fost în depresie din motive pe care prefer să nu le postez. Am scăpat relativ după un an de chin și încercări care păreau în zadar. Am rămas totuși cu atacuri de panică și anxietate socială. Clar nu e o glumă, dar nu poți să ajuți toate adolescentele din ziua de azi care atunci când le oferi ajutorul refuză. Azi depresia e la modă, orice ai vrea să spui.
    Frumos articol!

    Like

    1. Sper ca esti mai bine acum si sper ca nu te vei mai confrunta cu asa ceva miciodata!
      Intr-adevar, adolescentii au o tendinta de a fi depresivi fara motiv astazi, dar am cunoscut destul de multe persoae intre 14-18 ani care pur si simplu nu vad de ce trebuie sa traiasca. E pacat ca atat de multe persoane incearca sa fie depresivi pentru ca asa e la moda. La un momentdat, lumea nu ii va mai crede nici pe cei care chiar au nevoie de ajutor.

      Like

  2. Mă regăsesc în una din situațiile pe care le-ai enumerat la final și nu numai.Dacă depresia înseamnă nopți adormite în plâns înfundat între pernă și cearșaf și zile petrecute în neant, atunci da…am avut o depresie cruntă. În care nu mâncam cum trebuie sau mâncam exact ceea ce nu îmi făcea bine. În care plângeam și nu mai știam cui trebuie să-i ascund cum sunt și cui nu. Din tristețea mea nu îmi aduc aminte decât plânsul, lacrimile care nu se mai opreau, fața cum mi se umfla și ochii cât cepele de după. A fost dur. Mă durea sufletul.
    Puținele persoane care știau că plâng spuneau că peste ani o să râd de cât de proastă am fost. Iată că a rămas un gol din cauza asta într-o parte din mine și numai să râd nu îmi vine.
    Crede-mă, aș fi dat mult ca să pot ieși din stările alea și să pot să fac ceva cu viața mea
    În același timp, cred că oamenii au nevoie de mai multă iubire de sine și de iubire reciprocă. Depresia vine atunci când nu te simți iubit. Sau, mai rar, când simți că ai prea multă iubire pe care nu o meriți. Foarte rar.

    Like

  3. Ai mare dreptate în tot ceea ce spui în acest post. Sincer, sufăr de depresie de mai bine de juma’ de an şi nici măcar o lună în spital nu m-a ajutat ca să văd lumea mai roz. Ai dreptate, în comunităţile de pe tumblr, în mare parte sunt doar copii depresivi ce se taie, am cunoscut destui şi mi-e ruşine să afirm că şi eu fac parte dintre ei.
    Sper că o să mă vindec cândva 🙂
    Mi-a plăcut postul, chiar foarte interesant.

    Like

Leave a Reply

