Recenzie: “Where she went” de Gayle Forman (‘If I stay’ #2)

12405977

If you had a second chance at first love . . . would you take it?

It’s been three years since Adam’s love saved Mia after the accident that annihilated life as she knew it . . . and three years since Mia walked out of Adam’s life forever.

Now living on opposite coasts, Mia is Julliard’s rising star and Adam is LA tabloid fodder, thanks to his new rock star status and celebrity girlfriend. When Adam gets stuck in New York by himself, chance brings the couple together again, for one last night. As they explore the city that has become Mia’s home, Adam and Mia revisit the past and open their hearts to the future – and each other.

Told from Adam’s point of view in the spare, powerful prose that defined If I Stay, Where She Went explores the devastation of grief, the promise of new hope, and the flame of rekindled romance.

Puteti comanda cartea in engleza de pe BookDepository.

Dupa doi ani de asteptare, iata-ma scriind recenzia la continuarea incredibilei carti “If I stay”. ‘Where she went’ a trecut pe lista mea de citit neaparat inca de cand am terminat primul volum din serie acum doi ani, dar de-abia acum am facut rost de el.
Vreau, in primul rand, sa precizez faptul ca am terminat acest volum acum cinci minute. Desi nu e obiceiul meu, m-am grabit repede la laptop, sa imi scriu parerile si sentimentele cat inca sunt proaspete.
Inainte de a ma apuca de “Where she went”, am citit enditia tie-in a primului volum, “If I stay”. Am vrut sa imi amintesc actiunea, atmosfera, cum se “simte” cartea. Am vrut sa pot face o comparatie dreapta si precisa intre primul volum si al doilea.
Ei bine, cu siguranta asteptarea a meritat. Si vreti sa stiti de ce? Pentru ca “Where she went” mi s-a parut mai mult decat geniala. Ravasitoare, trista, plina de speranta, m-a cucerit de la prima pagina. Am inceput sa o citesc ieri dimineata si am terminat-o azi. Nu am vrut sa ma opresc nici o clipa din citit, dar a trebuit sa o fac.Insa mintea mea era in continuu la carte.
Desi multa lume m-a avertizat ca “Where she went” e mai dark si mai matura deca ‘If I stay’, tot am fost un pic surprinsa si poate si socata de tonul pe care l-am gasit intre paginile acestei carti. Insa trebuie sa recunosc ca “Where she went” mi-a placut mult mai mult decat “If I stay”. In ultima vreme caut carti cu tonuri mai mature si am gasit ce cautam in ‘Where she went’.
Prima cauza a acestei schimbari de ton se datoreaza faptului ca actionea este povestita de Adam. Mi s-ar fi parut ceva in neregula daca ‘Where she went’ ar fi sunat la fel ca si ‘If I stay’. Pana la urma, Adam e barbat si e un pic mai mare decat Mia.
Binenteles, principala cauza consider ca sunt cei trei ani care au trecut de la momentul cand Mia i-a strans mana lui Adam cand ea inca se afla in coma, adica de la sfarsitul cartii ‘If I stay’. In acesti trei ani, personajele au trecut prin multe, s-au schimbat, s-au maturizat. Schimbarea de ton si de stil era, deci, necesara. In privinta aceasta, Gayle nu a dat gres. ‘Where she went’ nu seamana deloc cu ‘If I stay’. Se incadreaza, de asemenea, mai bine in genul New Adult (oricat de mult as uri acest gen) decat in YA.
In timp ce citeam “If I stay”, eram mereu distrasa de Adam si de intrebarea “Ce gandeste el?”. Mereu simteam ca trebuia sa I se fi acurdat mai multa atentie, dar, din fericire, Adam a primit atentia pe care o merita in volumul do al seriei.
A fost fascinant sa fiu in “mintea” lui. Desi un loc foarte intunecat, m-am bucurat sa aflu mai multe despre el. Trebuie sa recunosc, insa, ca am fost putin socata de cat de mult s-a schimbat fata de “If I say”. Gandurile si actiune lui sunt atat de intunecate si, uneori, atat de… depresive, incat e greu sa crezi ca e acelasi baiat care l-a dus la colindat pe Teddy.
Daca in primul volum al seriei Adam era mereu dulce si aducea lumina in fiecare scena in care se gasea, in ‘Where she went’, mintea lui e un loc foarte intunecat. Adam nu mai e deloc dulce. Adam Wilde fumeaza, se distreaza cu asa-zisele “groupies”, nu il mai intereseaza de nimeni si nimic, muzica nu il mai atrage si este dependent de pastile. Adam injura, e mofturos, nu ii mai arde de viata. Insa in momentul in care intelegi, in sfarsit, care este cauza din spatele comportamentului si a aparentei depresii care il apasa, totul se explica. Si stai si te intrebi ce-I cu Mia. De ce?
La fel ca si pe personajul principal, Adam, intrebarea asta te apasa si pe tine, ca si cititor. De ce, Mia? Pe parcursul lecturii, intrebarea aceasta nu iti va da pace si te va face sa vrei sa citesti mai repede. Totusi, cartea e atat de buna incat vrei sa te tina o viata intreaga. Am avut un conflict intern oribil: sa citesc, sa aflu ce s-a intamplat, sau sa mai fac o pauza, sa dureze mai mult? Pana la urma, a castigat prima optine. Am citit aproape neincetat.
Diferenta dintre Adam cel din ‘If I stay’ si Adam cel din ‘Where she went’ e uriasa, asa cum am spus. Uriasa, si foarte bine accentuata. Autoarea te face sa intelegi ca a trecut printr-o drama si te face sa vezi cat de mult l-a afectat aceasta drama. Iar tu, ca cititor, nu poti sa faci altceva decat sa te intristezi si sa speri la ceva mai bun.
Un alt conflict pe care l-am avut cu mine, sau cu cartea, mai degraba, a fost cauzat de faptul ca nu ma hotaram daca preferam ca si cartea sa fie din punctul de vedere a Miei sau e perfect asa, cu POV-ul lui Adam. Pana la urma, POV-ul lui Adam a castigat. Pe Mia deja o cunoscusem, iar daca cititorii se intreaba cum se simte dupa toate intamplarile din viata ei, autoarea are grija sa ne arate, prin ochii lui Adam.
“Where she went” mi s-a parut mult mai trista decat ‘If I stay’, iar motivul e simplu. In ‘If I stay’, 3 persoane si-au pierdut viata. In ‘Where she went’, una si-a pierdut viata din el. E o diferenta de la cer la pamant. Chiar daca Adam era in viata, el nu mai traia. Pentru el, viata era ca si incheiata. Asta mi s-a parut mult mai trist decat moartea familiei Miei. In plus, in ‘Where she went’ personajul principal e cel care nu mai trieste, intr-un fel, iar asta iti ofera o idee mult mai buna la ce inseamna sa fii indurerat la punctul in care nu mai vrei sa faci nimic.
De asemenea, nu pot sa nu remarc faptul ca ‘Where she went’ dezvaluie mult mai multe. Daca ‘If I stay’ ne-a introdus in lumea Miei si ne-a oferit o scurta “privire” in fiecare aspect al vietii ei, ‘Where she went’ i-a toate aceste aspecte si le arata cititorului intr-un mod mult mai amanuntit. Astfel, ajungi sa o cunosti mai bine pe Mia, chiar daca nu pe ea se concentreaza actiunea. Dar cel mai bine ajungem sa il cunoastem pe Adam. Consider ca volumul doi al seriei ‘If I stay’ iti ofera ocazia sa intelegi mult mai bine iubirea dintre Adam si Mia si sa vezi cat de mult s-au iubit. Asta se datoreaza si faptului ca Adam e mult mai poetic decat Mia si dezvaluie mai bine sentimentele lor.
Asa cum am sperat, acest volum mi-a raspuns la toate intrebarile pe care mi le-a lasat volumul precedent. De data asta, autoarea se concentreaza mai mult pe raspunsuri. Am aflat mult mai multe motive care stateau la baza unor actiuni ale Miei, dar si ale lui Adam. Am aflat amintiri din copilaria lui Adam, dar si alte amintiri din vremea cand Adam si Mia erau in liceu.
Asta ma aduce la un alt punct alb al cartii.
Dupa cum bine stiti, in “If I stay”, Mia ne povesteste tot ce se petrece in spital, dar, pentru a o cunoaste mai bine, ea ne arata si multe amintiri din trecutul ei si ne prezinta mai toate aspectele din viata ei. Nu ma gandeam ca asa va fi, dar “Where she went” a pastrat “traditia”. Exista foarte multe scene din trecut, pe care Adam ni le ‘povesteste’ pentru a ne ajuta sa intelegem anumite lucruri. In schimb, prezentul e mult mai important de data asta.
Un alt punct bun al cartii a fost reintalnirea dintre Mia si Adam. Desi nu ma asteptam la asta, a fost foarte bine construita. Personajele nu si-au sarit in brate si nici nu s-au comportat ca si cand nimic nu s-a intamplat. Exista o jena si o stangacie intre ei, necesare, spun eu. Jena dintre ei a facut cartea sa para un pic mai realista. Dupa modul in care Mia s-a despartit de Adam si dupa tot ce s-a intamplat intre ei, ar fi fost anormal sa fie altceva decat stangacie intre ei.
Personal, cred ca “Where she went” e mult mai captivanta decat “If I stay”. Asta poate fi si din cauza ca e povestita de Adam – un personaj mult mai interesant si cu ganduri mult mai intrigante decat Mia, zic eu. Dar, in principal, exista doua motive.
Unu, intrebarea De ce, Mia? Va va face sa vreti sa cititi cat mai repede posibil.
In al doilea rand, autoarea nu ne da niciun indiciu despre cum se va sfarsi cartea. Vor ramane Adam si Mia impreuna? Pe parcursul cartii nu exista niciun indiciu. Nimic. Este agonie curata.
Sincer, “Where she went” este un roller coaster emotional . Citind-o, treci e la a fi mahnit, la a te ridica de pe scaun de entuziasm pentru ca Da, in sfarsit s-au intalnit! Dar in tot acest timp, nu poti sa nu ai o inima franta, pentru Adam, pentru Mia, pentru ei doi, pentru iubirea lor. Pentru tot ce gandeste Adam si pentru viata pe care o duce. Apoi, urmeaza putin manie, pe soarta lor si pe Mia. Dupa care sigur vei ofta pentru OMG, sunt atat de perfecti impreuna! Si, in sfarsit sfarsitul, despre care nu va spun nimic! Am sa va las sa fierbeti, asa cum am fiert si eu.
In concluzia seriei “If I stay”, stilul lui Gayle e mult mai liric si mai frumos decat in primul volum. Ea foloseste mai multe metafore, iar cititorul sigur se va indragosti de scrisul ei din nou. Am gasit o multime de citate frumoase, pe care vi le voi arata in cateva zile, intr-un post.
Cu acest volum, m-am indragostit din nou de Adam, mi s-a frant inima, mi-a fost lipita inapoi, am trecut de la a o place pe Mia, la o displace, apoi la o place din nou, am trait un emotional rollwer coaster cu un drum greu. Am terminat cartea astazi si vreau sa ma apuc din nou de serie. Daca nu ati citit-o inca, nu mai asteptati! Este o serie pentru orice, dar in special pentru cei indragostiti de… dragoste!
In concluzie, “Where she went” va fi mereu una dintre cele mai bune incheieri de serie si una dintre cartile mele preferate, iar seria “If I stay” va fi mereu in inima mea. Mai vreau! Deja imi este dor de personaje si mereu imi va fi!

5 thoughts on “Recenzie: “Where she went” de Gayle Forman (‘If I stay’ #2)

1. Din păcate, cartea nu a fost încă tradusă în limba română. Este disponibilă doar în limba engleză. Deocamdată, nu am nici o informație că va fi publicată în România. Dacă apare în România, te voi anunța. 🙂