Recenzie: “Between shades of Gray” de Ruta Sepetys

7824322

Lina is just like any other fifteen-year-old Lithuanian girl in 1941. She paints, she draws, she gets crushes on boys. Until one night when Soviet officers barge into her home, tearing her family from the comfortable life they’ve known. Separated from her father, forced onto a crowded and dirty train car, Lina, her mother, and her young brother slowly make their way north, crossing the Arctic Circle, to a work camp in the coldest reaches of Siberia. Here they are forced, under Stalin’s orders, to dig for beets and fight for their lives under the cruelest of conditions.

Lina finds solace in her art, meticulously–and at great risk–documenting events by drawing, hoping these messages will make their way to her father’s prison camp to let him know they are still alive. It is a long and harrowing journey, spanning years and covering 6,500 miles, but it is through incredible strength, love, and hope that Lina ultimately survives.Between Shades of Gray is a novel that will steal your breath and capture your heart.

Puteti comanda cartea in engleza de pe BookDepository, iar in romana de pe site-ul editurii Epica.

coperta_Printre-tonuri-cenusii_EPICA

Cele doua razboaie mondiale si tot ce tine de ele reprezinta un mare interes pentru mine in ultima perioada. Nu numai ca citesc si urmaresc filme despre nazisti, razboaie, evrei, Stalin, Hitler si asa mai departe, dar am inceput sa ma documentez din ce in ce mai mult. Nu imi dau seama exact ce ma atrage la acea perioada, insa pur si simplu nu ma pot abtine sa nu imi hranesc curiozitatea.
“Between shades of gray” am descoperit-o cand unul dintre recenzatorii mei preferati a recomandat-o. Imediat dupa ce am citit descrierea am stiut ca trebuie sa o am si sa o citesc! Am asteptat cateva luni pentru a o citi, dar a meritat!
“Printre tonuri censuii” m-a impresionat de la inceput. Dupa ce am luat-o si am rasfoit-o un pic in mod corespunzator, am citit primul capitol, de curiozitate. Dar eu de unde sa stiu ca primul capitol ma va duce la al doilea, apoi la al treilea, pana cand a trebuit sa mi-o dezprind din maini, pentru ca citeam altceva si nu vroiam sa ii stric farmecul. Am pus-o pe noptiera pentru cateva zile.
Am inceput sa o citesc ieri, in autobuz, in drum spre librarie. Am fost fermecata de ea atat de tare, incat atunci cand am ridicat prima data capul sa mai vad ce se intampla in jur, am realizat ca trebuia sa cobor! Nu am realizat cand si cum a trecut timpul! Nu mi s-a intamplat niciodata asta si sunt sigura ca ratam statia daca nu aveam inspiratia de a ridica capul la timp.
Am terminat-o acum jumatate de ora, deci sunt inca sub influenta ei. Nu stiu daca voi termina recenzia asta tot azi, pentru ca nu imi pot aduna gandurile foarte bine.
“Printre tonuri cenusii” a avut un succes imens in toata lumea si acum inteleg de ce. Pe parcursul timpului a fost descrisa in multe feluri. Emotionanta, trista,realista, socanta, frumoasa. Eu as descri-o in toate aceste feluri, insa nu cred ca toate adjectivele din lume ar putea-o descrie. E o carte incredibila! Imi este foarte greu sa o descriu, pentr ca nu imi pot aduna cuvintele. Cartea asta mi-a dus mintea in o mie de locuri si m-a frant in cinci mii de bucati.
Consider ca asta e una dintre cartile pe care toate lumea ar trebui sa le citeasca, dar in special adolescentii. In afara faptului ca e o fascinanta lectie de istorie pe care toti ar trebui sa o primeasca, e si o importanta lectie de viata. Cartea asta iti arata ce inseamna o tragedie, ce inseamna sa ai o viata rea si te face sa iti pretuiesti altfel viata. Oricat de suparata ai fi in timp ce o citesti sau inainte, dupa ce intorci si ultima pagina, sunt sigura ca, deodata, viata ta nu va mai parea chiar atat de gri. De ce? Simplu. “Printre tonuri cenusii” iti arata ce inseamna sa ai o viata gri, sa ai parte de o tragedie si sa iti fie furata toata viata fara sa ai ce face sau fara a sti de ce.
Imediat ce am deschis coperta si am inceput-o, am stiut ca nu o voi lasa din mana pana nu o voi termina. Initial, am fost foarte atrasa de capitolele scurte si la obiect. Genul asta de capitole ma captiveaza extraordinar de mult si uneori imi fac lectura mai usoara. Dar ce se intampla cand sunt si captiole scurte si actiune dementiala?! Va spun eu ce se intampla. Citesti toata ziua, non-stop, pana cand termini cartea. Asa mi s-a intamplat mie cu “Between shades of Gray”. Am terminat-o in mai putin de o zi, chiar daca voiam sa mai dureze, sa fie mai lunga si sa ma pot “bucura” mai mult de aceasta carte incredibila.
Chiar daca multe lume spune ca este emotionanta, nu am plans. Emotionanta este! Dar eram mult prea socata si terifiata de tot ce citeam pentru a avea timp sa plang. Va spun, nu cred ca am citit niciodata o carte mai socanta si mai realista decat asta in viata mea. Toate chinurile prin care au trecut personajele si cruzimea de care au avut parte sunt pur si simplu… tulburatoare. Cand tu stai si citesti cartea de undeva, din caldura patului, sau de pe plaja, cu un ceai sau un pahar de vin langa si cu toata viata ta –aparent- in mainile tale, e greu de imaginat si socant ca lumea putea sa treaba prin asa ceva. Mai ales ca toata cartea este bazata pe fapte reale. Si cand stai sa te gandesti… de ce? Ce drept a avut Stalin sa le ia vietile unor oameni inocenti? De ce?!
Ce este si mai socant e felul in care sunt prezentate toate chinurile prin care trec personajele, cu o nonsalanta si cu o naturalete incredibila. Autoarea nu incearca sa te impresioneze prin metafore sau discursuri emotionante, pentru ca este constienta ca povestea este si-asa destul de impresionanta. Totul ti-e servit simplu, fara cenzor.
Scrisul autoarei, totusi, mi-a placut extraordinar de mult! E o combinatie reusita intre simplicitate si metafore care iti ajungeau la inima. Am gasit foarte multe citate superbe si pasaje pe care le-am notat in carnetelul meu cu citate. Stilul de scriere, citatele, metaforele, amintirile Linei care te faceau sa iti dai seama de diferenta izbitoare si de reala gravitate e situatiei… totul a facut cartea si mai emotionanta.
Ruta este o autoara foarte talentata, care stie sa scrie si sa puna punctul pe i. Stie sa transmita mesaje si sa scrie o poveste buna. Sunt sigura ca voi citi si celelalte carti ale ei!
Cartea are un ritm alert inca de la inceput. Ruta nu iroseste timp si pagini pe descrieri inutile. Ea spune totul la obiect, avand grija in acelasi timp sa transmita tot ce vrea si sa emotioneze cititorul. Fiecare pagina aduce un nou plot twist care impresioneaza si emotioneaza cititorul pana la lacrimi. M-au impresionat, in mod special, amintirile Linei din vremurile bune. Numai atunci poti sa iti dai seama cat de socant trebuie sa fie pentru ea tot ce se intampla si de gravitatea situatiei. Exista foarte multe schimbari de situatie total neasteptate, care te vor face sa iti smulgi parul din cap de disperare. De multe ori, eram atat de trista si de disperata, incat mai ca plangeam! Cum e posibil sa le faca atat de mult rau?!
Pe parcursul cartii mor multe personaje si fiecare moarte e dureroasa, chiar daca nu este mereu vorba despre un personaj principal. Doua morti m-au afectat mai tare decat toate, dar nu am sa va spun despre cine este vorba pentru ca ar fi niste spoilere mult prea mari.
Cartea nu se concentreaza numai pe Lina si familia ei, ci pe toate familiile cu care Lina a impartit un vagon de tren cand i-au luat prima data. Fiecare personaj are un rol important in poveste si ajungi sa te atasezi de ei la fel de mult ca si de Lina. Ce m-a afectat foarte mult a fost felul in care toti s-au ajuat intre ei si au format o mica comunitate, probabil incerc sa isi faca o “viata” noua.
Lina este un personaj extraordinar de bine conturat, iar cititorul ajunge sa se ataseze foarte mult de ea. Desi are numai 16 ani, maturitatea, curajul, altruismul, intelepciunea si inteligenta ei m-au dat gata. Mi-a placut enorm de ea, la fel cum mi-a placut de Jonas si de mama ei. M-a impresionat felul in care tinea la arta ei, chiar si cand situatia nu era convenabila, la fel cum determinarea lui de a-I lasa mesaje ascunse tatal ei m-a afectat. Am realizat ca, daca as fi fost in aceeasi situatie, si eu as fi incercat sa tin macar la atat: la arta mea.
Dar personajul meu a fost, fara doar si poate, Andrius. Doamne, l-am adorat de la inceput si da, am facut o mica pasiune pentru el. Mi s-a parut… genial. Grijuliu, cu un aer de tragedie, amuzant, iubitor, curajos, altruist, intelept, destept, l-am placut de la inceput. M-a facut sa zambesc, sa ma incrunt, sa oftez. Mi-ar fi placut mai mult scene cu el, dar sunt bucuroasa ca am putut citi despre un personaj atat de interesant.
Pe parcursul cartii am observat, cu stupoare, modul in care copii si adolescentii se maturizau. Nu numai ca se maturizau, dar deveneau adulti. Nu va puteti imagina cat de tulburata am fost de lucrul asta si cat de important este pentru poveste. A facut-o sa para si mai reala.
Sfarsitul mi s-a parut un pic cam brusc. Recunosc ca mi-ar placea o continuare, pentru ca vreau cu disperare sa mai petrec timp cu Lina si cu Andrius si sa vad cum s-au reintalnit, cum au scapat de acolo, cum au trait dupa. Consider ca “Between shades of Gray” nu e completa fara o continuare, orica de perfecta ar fi.
Fiecare om are o perceptie diferita asupra romanului acesta. Unii o iau ca pe un roman de istorie, altii ca pe un roman despre iubire, altii ca pe un roman despre familie s.a.md. Eu cred ca are un pic din fiecare, dar cel mai mult vorbeste despre cat de importanta e bunatatea, familia, speranta si iubirea. “Between shades of gray” iti arata ca niciodata nu trebuie sa te dai batut!
Nu ai cum sa nu te lasi afectat de o astfel de carte. Este imposibil. Nu va pot descrie cat de incredibila este si cat de mult o iubesc. Pur si simplu, are tot ce-I mai bun din orice carte pe care am citit-o pana acum. E perfecta! Este, cu siguranta, una dintre favoritele mele si o voi mai reciti. Trebuie neaparat sa o cititi. Veti fi impresionati pana la lacrimi, va garantez! De asemenea, e o buna metoda de a afla mai multe despre trecut fara a invata istorie. Asa cum am mai zis, “Between shades of Gray” este o importanta lectie despre viata si o tragedie ce iti va ramane in minte multa vreme dupa ce ai terminat-o!
Rate: Cu siguranta nu pot da numai cateva stele unei asemenea carti.

10 thoughts on “Recenzie: “Between shades of Gray” de Ruta Sepetys

1. Nu iti pot spune. Ar ruina toata cartea, crede-ma. In plus, s-ar putea sa intre cineva si sa citeasca comentariile si sa ii oferim un spoiler pe care nu si-l doreste. Te sfatuiesc sa ai rabdare si sa citesti cartea. Merita!!

1. Multumesc Bianca.. chiar daca nu-mi poti dezvalui mai multe.. M-ai facut suficient de curioasa, asa ca voi cumpara si eu cartea, cu prima ocazie! 🙂