Recenzie: “We were liars” de E. Lockhart

The truth.

We Were Liars is a modern, sophisticated suspense novel from National Book Award finalist and Printz Award honoree E. Lockhart.

Read it.
And if anyone asks you how it ends, just LIE.

Cartea poate fi comandata in engleza de pe Bookdepository, iar in romana de la editura Trei.

2669_1564a0ba

Am asteptat sa citesc “We were liars” cu mare nerabdare. O primisem de la NetGalley acum cateva luni, dar binenteles ca am uitat de ea. Asta pana mi-a fost recomandata de multa lume si am citit si recenzia lui John Green, care m-a convins imediat sa o citesc.
Daca in privinta cartii “Eleanor & Park” sunt de acord cu John Green, in cazul asta nu sunt de acord. Cu parere de rau spun ca “We were liars” nu m-a impresionat atat de mult pe cat mai asteptam. De fapt, nu prea m-a impresionat deloc.
Nu zic ca nu mi-a placut sau ca nu e o carte buna, dar consider o diferenta intre a-ti placea o carte si a fi impresionata de respectiva carte. De multe ori, sunt si impresionata, dar imi si place un anumit volum. “We were liars” mi-a placut doar. Nu inteleg de ce atat de multa lume o gaseste o carte fantastica. Binenteles, aici intervin si gusturile. Insa, pentru mine, “We were liars” nu a fost nimic mai mult decat o scurta lectura de duminica.
In primele capitole ale carti, am fost extrem de confuza din cauza numelor. Nu stiam cine este cine si mereu trebuia sa intorc pagina, in cautarea unei explicatii care sa imi clarifice ‘situatia’. Binenteles, nu dau vina pe carte, cat pe memoria mea care e ocupata cu alte lucruri acum. Un alt motiv are fi numarul mare de personaje din cartea asta. Familia Sinclair este uriasa si toata lumea joaca un rol important in actiunea cartii.
Pe tot parcursul cartii am incercat sa inteleg personajul principal si sa “ma conecteze” cu el, dar am esuat. Cadence nu m-a impresionat si nu mi-a pasat de ea, cum nu mi-a pasat de nici un personaj. Asta este unul dintre minusurile cartii. Consider ca personajele nu au fost bine construite. Mi s-a parut ca au fost aruncate asa, la intamplare, pe o bucata de hartie, inainte de culcare.
Pentru o buna parte a lecturii, cartea nu are nici un sens. Autoarea trece de la una la alta, fara sa faca o legatura sau o conectie intre subiectele pe care le schimba atat de abrupt. De asemenea, pana pe la vreo 70%, nimeni nu explica nimic. Stai si citesti, dar fara sa primesti vreun raspuns la vreo intrebare. Pe cat de mult te adancesti in lectura, pe atat de multe intrebari apar. De-abia dupa vreo 75% incepe sa se strecoare niste raspunsuri, iar cartea incepe sa aiba mai mult sens. Binenteles, asta ar putea fi si din cauza ca personajul principal sufera de amnezie si ea, la fel ca noi, cauta raspunsuri. Dar tot as fi preferat ca autoarea sa nu mai incerce sa creeze supans – oricum nu i-a iesit, din punctul meu de vedere – si sa ne mai ofere, din cand in cand, cate un indiciu despre ce se intampla.
Cea mai mare problema pe care am avut-o cu cartea a fost faptul ca mi s-a parut grabita. Se intamplau prea multe si totusi nimic, se trecea de la o istorie la alta, de la un capitol la altul, fara ca nimic sa aiba legatura cu altceva. Nu am gasit nici un pic de profunzimea la care ma asteptam si nu m-a impresionat nimic. Mi s-a parut o poveste oarecare, deloc profunda, foarte grabita si care a fost scrisa numai de dragul de a fi scrisa.
Povestea de dragoste dintre Gat si Candance nu m-a impresionat nici ea. Nu mi s-a parut deloc speciala, tocmai din cauza ca erau prea putine scene intre ei si mi s-a parut ca nu a fost destul de accentuata. Autoarea a aruncat cateva vorbe despre cat de mult il iubeste Candance pe Gat, fara ne spuna de ce, fara sa ne ofere mai multe scene cu ei. Am fost complet detasata de povestea lor, de personaje, de carte in general.
La fel cum nici prietenia dintre Mincinosi nu mi-a facut nici un… click, daca vreti. Nu mi s-au parut a fi prieteni buni sau sa fi facut ceva spectaculos.
Trebuie sa recunosc inca ca am gasit o groaza de potential. Din pacate, neexploatat. Consider ca autoarea mai are mult de munca pana poate scrie o carte pe care toata lumea o iubeste.
Drama de familie, insa, mi-a placut. Intotdeauna m-am intrebat ce se intampla cu adevarat in casele bogatasilor si cat de fericit sunt acestia. Ei bine, “Mincinosii” mi-a dat raspunsul. Cel mai real lucru din carte mi s-a parut aceasta drama de familie, pentru ca banuiesc ca e des intalnita in familiile bogate din ziua de azi.
“We were liars” vorbeste despre secrete si minciuni si ce ne pot face acestea. Secretele dezbina familii, iar tragediile le aduc mai aproape. Citind cartea, m-am simtit speriata la gandul ca banii pot face atat de mult rau. Am realizat, inca o data, ca de multe ori familiile mai sarace sunt mult mai fericite decat cele care au miliarde. Consider ca aceasta carte explica si arata foarte bine ce se intampla in familiile ca si familia Sinclair. Deci, o bila alba penru asta.
Scrisul mi-a placut foarte mult. E. Lockhart exceleaza in a scrie frumos. Am gasit un stil poetic, care “suna” foarte bine si care este cursiv. Cartea se citeste usor cu ajutorul acestui stil pe care il are Lockhart.
De asemenea, sfarsitul mi-a placut tare mult. Nu ma asteptam la asta! Este foarte socant si aproape ca nu iti vine sa crezi. Tot vrei sa dai pagina si te astepti sa vezi ca totul a fost un vis de-al lui Candance. Sfarsitul a fost cu totul neasteptat!
“We were liars” este genul de carte pe care jumatate din populatie o uraste, iar cealalta jumatate o adora, dar toata lumea o citeste. Asa ca daca vi se pare interesanta, eu zic ca merita sa ii dati o incercare. S-ar putea sa va placa mult mai mult decat mi-a placut mie.
In concluzie, “Mincinosii” este o lectura relaxanta, perfecta pentru ultimele zile de vacanta. Insa nu va asteptati la prea mult, astfel veti fi dezamagiti. Totusi o recomand, pentru ca sunt sigura ca se va gasi cuiva caruia sa ii placa la nebunie!
Nota: 3.5 stele din 5