Recenzie: “Love Letters to the Dead” de Ava Dellaira

love letters to the dead

It begins as an assignment for English class: Write a letter to a dead person.

Laurel chooses Kurt Cobain because her sister, May, loved him. And he died young, just like May. Soon, Laurel has a notebook full of letters to the dead—to people like Janis Joplin, Heath Ledger, Amelia Earhart, and Amy Winehouse—though she never gives a single one of them to her teacher. She writes about starting high school, navigating the choppy waters of new friendships, learning to live with her splintering family, falling in love for the first time, and, most important, trying to grieve for May. But how do you mourn for someone you haven’t forgiven?

It’s not until Laurel has written the truth about what happened to herself that she can finally accept what happened to May. And only when Laurel has begun to see her sister as the person she was—lovely and amazing and deeply flawed—can she truly start to discover her own path.

In a voice that’s as lyrical and as true as a favorite song, Ava Dellaira writes about one girl’s journey through life’s challenges with a haunting and often heartbreaking beauty.

Am aflat de “Love Letters to the Dead” cu putin timp in urma. Cartea a fost publicata anul asta, dar a prins foarte bine la public. Imediat ce am vazut titlul si coperta, am stiut ca trebuie sa o citesc. Descrierea m-a convins si nu cred ca trebuie sa va explic prea multe. Dar sa fim seriosi, cine poate rezista la premiza unei carti in care personajul principal scrie scrisori oamenilor morti? Coperta, in combinatie cu descrierea si titlul, fac cartea asta irezistibila.

Aveam de gand sa o mai aman, pentru ca am in Kindle si in biblioteca multe carti care isi asteapta randul de mult mai mult timp. Insa, intr-o seara de Noiembrie (hihi!), am decis sa imi sincronizez Kindle-ul si sa imi mai pun cateva carti pe el. Atunci am dat peste ‘Love Letters to the Dead’ si, dintr-un moment de nepasare pentru celelalte carti, am dat click pe ea si am inceput sa o citesc. In mai putin de o ora parcursesem deja 20%.

Ei bine, dragilor, vreau sa va spun ca am adorat cartea. Mi-a placut din primul moment si a fost genul de carte pentru care vroiam sa imi las viata la o parte si sa stau in pat toata ziua. “Love letters to the Dead” a fost cartea perfecta pentru mine si pentru perioada prin care trec acum. Chiar daca nu este cartea perfecta si am notat-o cu 4 stele, mi-a placut mult. Mi-a intrat sub piele imediat ce am inceput-o! J

In primul rand, formatul cartii mi s-a parut genial. Actiunea este povestita prin scrisori de dragoste scrise pentru diferite celebritati moarte. Cat de genial? Si numai ca ideea este buna, dar a fost si exploatata. Scrisorile sunt bine scrise, cu informatii despre respectivii artisti, cu actiune, metafore si cate un pic din ce trebuie sa aiba o carte ca si “Love Letters to the dead”. Mi-a placut fiecare scrisoare in parte, dar preferatele mele au fost cele pentru Kurt Cobain, care este unul dintre artistii mei preferati.

Un alt aspect care mi-a palcut foarte mult a fost povestea, care are putin din toate. Extrem de trista, dar si foarte realista, cred ca multi adolescenti se pot regasi. Nu este numai o poveste despre o fata a carei surori a murit, dar este si o poveste despre o adolescenta care trece prin multe schimbari, care nu isi poate gasi nici locul, dar nici sinele. In aceasta carte, Laurel are parte de prima iubire, dezamagire, durere, prietenii stranse, tradari si sentimente coplesitoare, pe care uneori nu le intelege. Toate astea in primul an de liceu. Cred ca multi adolescenti se pot regasi in Laurel si in toate trairile ei, iar asta mi se pare un lucru important. Consider ca adolescentii au nevoie de personaje reale, in care se pot regasi.

Asa cum am mai spus, povestea este foarte trista, in special in prima parte a cartii. Durerea pe care o simte Laurel dupa pierderea pe care a suferit-o este evidenta si pentru cititor.  In carnetelul meu cu observatii pentru carti am scris ca  “este o carte plina de durere”.Asta ma aduce la un alt punct puternic al cartii.

Sentimentele sunt foarte bine portretizate, in asa fel incat cititorul ajunge sa le simta. Durere, speranta, lipsa de speranta, bucurie, tristete, furie, tradare… cartea asta este un adevarat roller coaster emotional! Iar voi stiti cat ador cartile care ma fac sa rad si sa plang in acelasi timp, nu? 🙂

Insa cred ca partea mea favorita a acestei carti a fost stilul autoarei de scriere. Dragilor, va spun. Inca de la inceput am stiut ca Ava este o autoare cu mult potential. Chiar daca in carte am gasit cateva lucruri care nu se legau, scrisul ei m-a facut sa uit de tot. Atat de cursiv, atat de elegant si de frumos! Am adorat metaforele si toate citatele pe care le-am gasit. Fititi siguri ca voi impartasi cu voi citatele mele preferate din carte. Daca descrierea nu v-a convins, sper macar ca aceste citate sa va convinga, pentru ca “Love letters to the dead” merita citita numai pentru stilul de scriere si pentru metafore.

Vocile personajelor mi s-au parut reale si potrivite pentru varsta la care sunt. De asemenea, mi-au placut foarte mult si personajele, pentru ca fiecare avea ceva care sa il faca sa fie unic. Aproape toate personajele au fost bine create si extraordinar de usor de placut. Mi-a palcut si de Laurel, dar adevaratul mister al acestei carti este May. May este genul de personaj in jurul caruia planeaza o aura de mister. Insa mi-a placut de ea si cred ca ea este adevaratul farmec al cartii.

Toate situatiile prin care a trecut Laurel sunt specifice varstei ei, dar nu pot spune acelasi lucru si despre May, care s-a maturizat mult prea devreme si care m-a dezamagit uneori cu alegerile pe care le-a facut. Dar cred ca asta este si ideea personajului. O fata care nu stie chiar ce vrea sau cine este, dar care incearca sa isi traiasca viata si sa isi descopere  sinele, in timp ce incearca sa isi protejeze sora mai mica.

De asemenea, un mare mister este si noaptea in care May a murit. Laurel ne da indicii si ne face sa incercam sa ghicim ce s-a intamplat, dar eu, una, nu am reusit sa ghicesc. Mi-au trecut multe idei prin cap, dar nimic nu m-a pregatit pentru ce avea sa urmeze. Cand Laurel ne-a dezvaluit, in sfarsit, ce se intampla cu ea si cu May si cum a murit aceasta, am avut parte de un soc, dar si de multa tristete. Mai multa pentru Laurel, care consider ca merita mult mai multa compatimire decat May.

Acum ca am terminat cu partile care mi-au placut la carte, sa trecem la cele cateva parti care m-au facut sa dau cartii 4 stele.

In primul rand, Laurel poate fi un pic copilaroasa pe alocuri. Si poate si un pic enervanta, in momentele in care numai cat se plangea, dar nu facea nimic ca sa schimbe situatia. Am putut intelege o anumita decizie pe care a luat-o Sky, sincera sa fiu. Cred ca, daca as fi fost pusa in aceeasi situatie, si eu as fi facut exact acelasi lucru.

Ca tot veni vorba de Sky… mi-a placut mult de el. Insa exista si un ‘dar’. Adevaraul e ca am simtit ca Sky ar fi putut fi portrtizat un pic mai bine. Sincera sa fiu, nu consider ca il cunosc pe Sky, chiar daca mi-a placut de el. Mi-ar fi placut sa aiba un caracter mai puternic, pentru ca este un personaj important in povestea aceasta.

Schimbarea lui Laurel de aproape de sfarsitul cartii mi s-a parut un pic cam prea brusca si nu am inteles ce exact a determinat-o sa se schimbe.

Da, acestea sunt lucrurile care m-au facut sa dau numai 4 stele cartii. Stiu ca nu sunt multe si poate ca va ganditi ca am fost un pic aspra la notat, dar, oricat de mult mi-a placut cartea, nu am simtit ca trebuie sa ii dau 5 stele.

In concluzie, “Love Letters to the Dead” merita citita. Este o carte despre adolescenti, pentru adolescenti, dar care cred ca poate fi citita si trebuie citita de toata lumea. Este o poveste frumoasa despre cum sa iti gasesti sinele, despre durere si pierdere si despre cum viata merge intotdeauna mai departe. Mi-a placut foarte mult si cu siguranta o recomand! Cu siguranta va placea tuturor, dar este o carte numai buna pentru fanii cartii “The Perks of Being a Wallflower”.  Daca cautati o lectura usoara, dar intensa si care sa va prinda, ati gasit cartea potrivita! 🙂

Nota: 4 stele din 5

2 thoughts on “Recenzie: “Love Letters to the Dead” de Ava Dellaira