De ce imi place sa recitesc carti


Pe parcursul anului acesta m-ati auzit sa recitesc diferite carti. In afara de “Sub aceeasi stea” – pe care am recitit-o de cam 3 ori – am recitit si cateva serii si carti pe care le citisem cu multi ani in urma si care fie mi-au placut foarte mult, fie am vrut sa le continui. “Divergent”, “If I stay”, “The Hunger Games” sunt doar cateva dintre titlurile pe care le-am recitit anul aceasta.

Stiu ca multa lume se intreaba ‘de ce’? De ce sa citesti o carte pe care ai mai citit-o, cand poti citi ceva nou, sa-ti mai micsorezi naibii lista de carti de citit? Ei bine,  astazi m-am hotarat sa va explic.

Dintr-un motiv pe care nu il inteleg foarte bine, ador sa recitesc carti care mi-au placut extraordinar de mult. Chiar si cand deschid lista de carti de citit si vad cat de mare este, iar eu imi petrec timpul cu o carte pe care am mai citit-o, tot ador sa recitesc anumite carti.

Ador senzatia de familiaritate pe care mi-o da o carte deja citita. Ador sa o deschid si sa inspir toate mirosurile care imi aduc aminte de atat de multe lucruri si locuri in care am fost cu cartea aceea. Ador amintirile bune si proaste pe care o pagina indoita mi-o poate aduce. Ador sentimentul acela pe care il am, de parca m-as intalni cu un prieten dupa mult, mult timp. Cred ca motivul principal pentru care recitesc carti este senzatia de siguranta si de familiaritate pe care mi-o ofera. Imi place sa imi aduc aminte de ce faceam sau de ce muzica ascultam sau cu cine si unde eram in momentul in care citeam cartea pentru prima data. Ador sa retraiesc amintiri bune, iar o carte recitita cu siguranta imi va oferi aceasta posibilitate.

Cand citesc o carte foarte buna, care imi place foarte mult, sunt atat de entuziasmata sa o citesc, incat mi se intampla sa trec cu vederea multe aspecte importante. In momentul in care gasesc o carte impresionanta, sunt coplesita de cat de multe lucruri bune gasesc in ea si am tendinta sa nu dau atentie altor aspecte, la fel de importante ca si cele dupa care devina obsedata. Asa ca incerc sa citesc cartea respectiva din nou, dupa o vreme, pentru a avea posibilitatea sa descopar lucruri noi si sa citesc, intr-adevar, cartea. De-abia dupa ce am citit cartea a doua oara sunt cu adevarat multumita.

De fiecare data cand citesc o carte, descopar lucruri noi. Mici detalii care ma surprind, mici scene pe care le vad intr-o totul alta lumina. Consider ca o carte se schimba un pic de fiecare data cand o citesti. Poate nu neaparat cartea se schimba, dar cititorul sigur o face. Asa ca nici macar atunci cand citesc o carte de 3 ori nu consider ca citesc aceeasi carte.

Sincera sa fiu, sunt cam uituca. Nu neaparat uituca, dar imprestiata. Si, eventual, uituca. De cele mai multe ori uit actiunea unei carti dupa maxim o luna, oricat de mult mi-ar fi placut cartea respectiva. Imi aduc aminte numai scenele foarte importante si actiunea in mare parte, dar detaliile nu mi le amintesc. De multe ori vreau sa imi aduc de ce am iubit o carte atat de mult, asa ca recitesc cartea ca sa imi aduc aminte actiunea.

Cand iubesc o carte foarte mult, probabil ca personajele au o foarte mare contributie la aceasta iubire pentru carte. Am obiceiul de a ma atasa foarte tare de personaje, asa ca de fiecare data cand termin o carte e ca si cum ma despart de cei mai buni prieteni ai mei. Personajele mele favorite si cele de care imi este cel mai dor sunt cele reale, pe care le poti simti in camera. De foarte multe ori recitesc carti numai pentru ca imi este dor de personaje si vreau sa le reintalnesc, intr-un fel.

Mi s-a intamplat sa recitesc o anumite carte numai pentru ca prietenii mei o citeau si vroiam sa pot sa o discut cu ei, fara sa simt ca nu am habar despre ce vorbesc.

Ecranizarile ma fac mereu sa recitesc cartile. Am eu o fixatie sa stiu exact ce s-a intamplat in carte, ca sa stiut cat de fidela a fost filmul si cat de buna ecranizarea. 🙂

Uneori, insa, recitesc o carte doar pentru ca asa am chef. Fara nici un motiv. Pur si simplu iau cartea de pe raft si ma apuc sa o citesc.

Mai am cateva carti pe care trebuie sa le recitesc – printre care ‘Looking for Alaska’, ‘Shatter me’, ‘Eleanor & Park’ si ‘The fault in our stars’ – pana la sfarsitul anului – calendaristic sau scolar – si sper sa reusesc sa o fac.

Voi recititi carti? Daca da, de ce? 🙂

 

One thought on “De ce imi place sa recitesc carti

Leave a Reply

