Let’s talk books! (2)


Este duminica seara, iar eu am chef de vorba dupa ce am stat toate ziua in pat si am citit. Daca tot am chef de vorbit, de ce sa nu indrep acest chef intr-o directie buna, vorbind cu prietenii mei despre carti?

A fost un weekend perfect, exact asa cum ma asteptam. Ma bucur ca am avut timp si pentru mine si ca am putut face cateva lucruri de care imi era dor. Unul dintre acest lucruri este sa ma trezesc tarziu si sa stau in pat, citind, toata ziua. Asta am facut astazi si de-asta ma vedeti aici atat de tarziu.

Dupa ce ieri v-am spus ca am renuntat la ‘The Cirlce’, astazi vreau sa discutam mai mult despre asta. Nu despre ‘The Circle’ – vreau sa dedic un post special acestei carti, ca sa va explic exact ce m-a determinat sa o pun inapoi pe raft, necitita -, ci despre un subiect pe care de mult vreau sa il discutam. Abandonatul cartilor.

Sunt sigura ca toti am trecut prin asta macar o data in viata noastra de cititori. Sa ne entuziasmam pentru o carte, sa facem orice ne sta in putinta sa o avem, iar cand in sfarsit ajungem sa o citim, sa ne dam seama ca este o dezamagire si ca nu ne place. Personal, am trecut prin asta de multe ori si deja imi este frica de momentul in care imi voi da seama ca nu pot continua o anumita carte.

Exista foarte multe carti care, pur si simplu, nu ne prind. Oricat de mult am incerca sa ne pastram entuziasmul initial si sa citim oricand avem ocazia si oricat de mult putem, pur si simplu ne ingrozeste gandul ca va trebui sa ne petrecem iarasi timpul cu o carte care nu ne captiveaza – care nu ne place. Ne gandim la toti prietenii care ne-au recomandat-o si ne simtim cumva vinovati ca nu ne-a placut si noua. Incercam sa o parcurgem, totusi, pentru a avea o baza pe care sa ne formam opinia. Incercam sa ne placa si noua, dar este imposibil. Cartea, pur si simplu, nu este pentru noi si, oricat de mult am incerca, nu putem sa o citim cu usurinta si nu putem sa fim entuziasmati la gandul de a o citi. Nu ne putem lipi de ea si ne gandul la toate motivele pentru care am putea sa o abandonam dupa doar cateva capitole. Ne gandim, insa, si la motivele pentru care nu ar trebui sa o abandonam.

Eu va intreb… merita oare, sa ne pierdem vremea cu o carte care nu este pe gustul nostru, cand avem zeci, chiar sute, de carti in biblioteca si pe lista de citit?

Personal, cred ca nu.

De mic copil, mama imi spunea ca ea citeste orice carte incepe pana la sfarsit, chiar daca ii place sau nu. “Trebuie sa fie ceva bun pana la final.” Asta imi spunea mereu cand o intrebam de ce? De ce isi pierde vremea cu ceva care nu ii place si cum o poate face?

Am auzit chestia asta de multe ori cand eram mica. “Pentru ca trebuie sa existe ceva frumos, care sa imi placa.” Mi s-a imprimat in minte ca trebuie sa incerc sa gasesc frumosul intr-o carte si sa o termin, ca poate pana la sfarsit ma va prinde.

Asa ca, pana la pe la 14 ani, citeam pana la sfarsit orice carte prindeam. Chiar daca imi placea sau nu, o terminam, in speranta ca voi citi ceva bun pana la urma.

Insa apoi lista mea de carti de citit a crescut, biblioteca s-a marit, iar timpul s-a miscorat. Am realizat ca nu mai am timp sa fac sau sa citesc lucruri care nu imi plac. Am realizat ca acele carti care nu imi fac inima sa bata mai tare la gandul de a le citi din nou nu merita timpul meu.

Asa ca am inceput, incet incet, sa renunt la cartile care nu ma prindeau dupa cel mult 10 capitole. Daca o carte nu imi place, o pun la loc pe raft si imi promit ca voi incerca alta data. De multe ori ma gandesc ca nu este timpul potrivit si ca, daca voi incerca alta data, poate ceva va fi diferit si cartea imi va palcea. Uneori se intampla asa, alteori nu.

Fiecare carte este dificila la inceput, intr-o masura mai mare sau mai mica. Binenteles, exista si cartile acelea cu care ne conectam de la inceput. Insa, de cele mai multe ori, imi ia cel putin doua capitole sa “intru” intr-o carte.

Este normal. Pana te obisnuiesti cu stilul autorului, cu povestea si cu personajele, s-ar putea sa iti ia ceva timp. Insa daca trec de 100 de pagini si cartea tot nu m-a prins, incep sa ma intreb de ce. Nu imi place? Nu mi se potriveste? Nu este timpul potrivit? Nu este genul meu?

Asa ca incerc sa ma gandesc la toate lucrurile care imi plac la carte. De asemenea, ma gandesc si la lucrurile care nu imi plac. Daca sunt mai multe cele care nu imi plac… este clar ca o voi lasa pentru ceva vreme. Ma gandesc si la motivele pentru care nu ar trebui sa imi pierd timpul cu o carte care nu este pe gustul meu.

Pun cartea in cauza la loc pe raft, promitandu-mi sa ii dau o noua incercare mai tarziu. Aleg o alta carte, rugandu-ma ca asta imi va placea.

Deci, intrebarea mea este… ar trebui sa continuam sa citim o carte care nu ne incanta, sau este mai bine sa o lasam pentru mai tarziu? Sau sa o lasam, punct?

Da, cred ca in momentul in care o carte nu ne place indeajuns incat sa ne trezim dimineata mai devreme doar ca sa putem citi un pic inainte de scoala, ar trebui sa renuntam la cartea aceea. Daca lectura este greu de parcurs si nu ne incanta, daca personajele nu ne devin prieteni, daca actiunea ni se pare lenta si daca in general, cartea ne face sa ne dam ochii peste cap de cel putin 5 ori pe secunda, cred ca ar trebui sa trecem la o alta carte, fara remuscari.

Viata e scurta. De multe ori, incercam sa facem ceea ce trebuie, ceea ce e bine, nu ceea ce simtim noi ca trebuie sa facem. Insa a citi inseamna a scapa de realitate, iar o carte care nu ne captiveaza nu este o scapare. Este o povara. Oricat de mult am incerca, gandul ca trebuie sa o citim nu ne incanta deloc. In timp ce citim respectiva carte, in minte ne apar toate cartile care ne asteapta cuminti pe rafturile bibliotecaii si lista imensa de carti de citit. Timpul este scurt, iar cartile multe, asa ca o carte care nu merge usor ar trebui sa fie lasata. E ca si cum ai sta intr-o relatie care nu merge orice ai face doar pentru ca trebuie sa incerci, poate cine stie, se iveste ceva bun pana la urma. Nu cred ca merita sa pierdem vremea cu lucruri care nu ne fac cu adevarat fericiti.

Binenteles, cred ca merita sa incercam sa o citim din nou dupa ceva vreme. Cred ca oricine si orice merita o a doua sansa, in special o carte. Poate dupa ceva vreme, cartea – sau mai degraba, cititorul – va fi diferita.

Insa daca nici la a doua incercare tot nu merge, atunci cartea sigur nu se potriveste cu cititorul. Cititorul nu ar trebui sa fie suparat, pentru ca exista milioane de carti cu care ar putea sa se potriveasca. Trebuie doar sa le gaseasca.

Nu uitati. Timpul este scurt, cartile sunt multe. Nu ar trebui sa fiti vinovati atunci cand abandonati o carte. Citim pentru placerea noastra, asa-i? Iar o carte care nu ne place, nu ne ofera placere. Simplu, nu?

12811_10152542199548379_7086791039188109268_n

De acord! ^.^

Voi ce parere aveti? Merita sa continuam sa citim o carte care nu ne place sau ar trebui sa renuntam la ea? Astept parerile voastre si nu uitati sa votati la poll-ul de mai jos. 🙂

Leave a Reply

