Recenzie: “The Book Thief” de Markus Zusak

the book thie

It is 1939. Nazi Germany. The country is holding its breath. Death has never been busier, and will be busier still.

By her brother’s graveside, Liesel’s life is changed when she picks up a single object, partially hidden in the snow. It is The Gravedigger’s Handbook, left behind there by accident, and it is her first act of book thievery.

So begins a love affair with books and words, as Liesel, with the help of her accordian-playing foster father, learns to read. Soon she is stealing books from Nazi book-burnings, the mayor’s wife’s library, wherever there are books to be found.

But these are dangerous times. When Liesel’s foster family hides a Jewish fist-fighter in their basement, Liesel’s world is both opened up, and closed down.

In superbly crafted writing that burns with intensity, award-winning author Markus Zusak has given us one of the most enduring stories of our time.

Cartea poate fi cumparata in engleza de pe Bookdepository si in romana de la libraria online Libris.ro.

Imi aduc aminte si acum cum am incercat sa citesc cartea aceasta prima data. Era prin Mai, era frig si vroiam sa citesc o carte care sa ma scoata din plictiseala de zi cu zi. Citind mai multe bloguri, am decis sa citesc o carte pe care toate lumea o lauda. Asa am decis sa imi iau Kindle-ul, patura si ceaiul sis a ma apuc de “The Book Thief”.

Asa cum banuiesc ca ati inteles, la momentul acela o aveam numai in eBook. Personal, consider ca aceasta carte trebuie tinuta in maini si citita, pentru a avea parte de experienta completa. Mi s-a parut foarte dificil sa o citesc in format electronic si parca ma impotmoleam printre cuvinte si fraze. Am citit 5% in mai mult de o zi, lucru care nu se intampla decat in momentul in care nu imi place o carte.

Era, insa, sigura ca nu este cazul. Cartea imi placea si imi placea si felul in care era povestita. Vroiam sa o citesc si ma intrebam ce se va intampla in continuare. Dar refuzam sa o citesc in format electronic. Asa ca am decis sa  o aman si sa  o citesc in momentul in care o voi avea in maini, in format normal.

Am reusit sa o cumpar, in sfarsit, in iunie. Nu va puteti imagina ce am simtit cand am tinut-o in maini. Ca sa o zic pe aia dreapta, mi s-a parut cartea perfecta. Coperta este superb, fina ca o foaie de hartie, cartea mirosea extrem de frumos, paginile sunt fine, formatul cartii genial. M-am indragostit pe loc de ea si nu imi venea sa o pun in biblioteca. Dar, pana la urma am pus-o, cu mult greu. Nu am luat-o de acolo pentru a o citi decat dupa 4 luni. Adica acum doua saptamani.

Mi-a fost putin frica sa o incep, sa fiu sincera. Imi era frica ca nu imi va placea. Imi era frica ca nu este formatul cartii de vina si ca, intr-adevar, nu este cartea potrivita pentru mine.

Degeaba mi-a fost frica. Am adorat cartea de la prima pagina.

Mi-a placut la nebunie, adevarul este. Am adorat si pretuit fricare cuvintel, fiecare virgula, fiecare pagina. Este una dintre cartile la care te gandesti si un zambet larg iti apare pe fata, iar inima iti creste. Am sa iubesc mereu cartea asta, pentru ca mi-a oferit exact ce cautam eu.  O noua carte preferata, care sa imi arate cat de norocoasa sunt cu viata pe care o traiesc si care sa imi aminteste  de ce iubesc cartile.

In afara faptului ca pentru mine, aceasta carte este perfecta, este si o carte extreme de buna. Exista o diferenta intre o carte care iti place pentru ca ti se potriveste, si o carte care, din punct vedere literar, este o capodopera. Pentru mine, ‘The Book Thief’ este ambele. O carte care mi se potriveste si imi satisface toate nevoile literare, dar si o carte extraordinar de buna din punct de vedere literar.

In primul rand, “The Book thief” este o carte care are un anumit impact asupra cititorului si care are ceva de spus. Consider ca este una dintre cartile pe care toata lumea ar trebui sa le citeasca, nu numai pentru ca este geniala, ci si pentru ca este o carte importanta. Consider ca aceasta carte are multe de spus. Din cauza mixului de young adult si carte pentru adulti, “The Book thief” este o carte potrivita pentru toata lumea, dar in special pentru adolescent. De ce? Ei bine, in afara ca exista cateva lectii bune in carte (de etica, de istorie, de viata in general), “Hotul de carti” indeamna adolescentii (lumea, in general) la citit. Este una dintre cartile care iti deschide apetitul pentru carti. Nu numai pentru ca iti poate arata cat de minunate sunt cartile, ci si pentru ca, pur si simplu, cam asta este subiectul cartii.

In carte, Liesel invata sa citeasca sis a isi exploateze dragostea pentru carti. Cartea este un fel de “lauda” adusa literelor, cartilor, scrisului, cititului si literaturii. Iti arata cat de important sunt cuvintele si cartile pentru o persoana si cat de mult de ajuta. Fara cuvinte, am fi nimic.

Acesta este primul roman despre razboi a carei actiune se petrece in Germania. Am apreciat mult aceasta sansa de a citi si povestea lor.

Ne-am obisnuit sa dam vina pe Nemti pentru tot ce li s-a intamplat celorlalte tari, insa niciodata nu stam sa ne gandim cum a fost afectata populatia Germaniei de catre razboi si de catre regimul lui Hitler. Daca stam bine si ne gandim, milioane de Nemti nevinovati au murit in razboi si majoritatea populatiei nu era de accord cu Hitler. Nu stam niciodata sa ne gandim la cat de rau au dus-o si Nemti. Ei bine, “The Book Thief” iti arata ca si Nemtii au fost la fel de afectati de razboi si de Hitler cat si celelalte netiuni ale lumii. Este un deschizator de ochi, intr-un fel. Dupa aceasta carte, privesc tara lor cu alti ochi. Nu voi fi niciodata de accord cu ce au facut lumii acesteia, dar nici nu ii voi mai judeca la fel de aspru.

Cartea aceasta debordeaza de originalitate. Daca vreti sa va explic de ce spun asta, ei bine… este foarte simplu. In primul rand, naratorul este… Moartea! Spuneti-mi, acum, cate carti exista in care naratorul sa fie Moartea? Mda, nu prea multe.

Ma asteptam sa urasc acest ‘personaj’. Ma asteptam sa vreau sa arunc cu cartea de pereti din cauza frustrarii, dar nu este asa. Zusak a facut acelasi lucru care l-a facut si cu Nemtii: m-a facut sa ma gandesc ca daca intr-adevar ar exista Moartea, in felul in care ne-o descrie el, nu trebuie sa ii fie usor. Adevarul este ca mi-a placut mult vocea ei, la fel de mult cum mi-a placut abordarea cartii si faptul ca Zusak a decis sa fie atat de original.

Pana la sfarsitul cartii ajungi sa respecti Moartea, ba chiar sa o compatimesti. Zusak o prezinta in asa fel incat nu ai cum sa nu iti para rau pentru tot ce trebuie sa indure acest personaj. Treaba ei, a Mortii, nu este usoara, la fel cum nici soarta Nemtilor nu a fost usoara. Cand inchizi cartea, te uiti in jur si iti dai seama ca increderea si simpatia ti-au fost castigate de acest personaj atat de urat de lume.

Vocea naratorului este o combinative de tinerete, batranete, intelepciune, experienta si… oboseala. Chiar si jovialitate, pe alocuri. Te-ai fi asteptat ca aceasta carte sa fie extreme de profunda si de intunecata (si este, intr-o oarecare masura), dar adevarul este ca uneori de intrebi daca nu Liesel este naratorul. Am ras de foarte multe ori la descrierile folosite de Moarte pentru a descrie persoane sau situatii penibile. Da, cartea are o urma de amuzament morbid.

Faptul ca actiunea este povestita de Moartea si faptul ca personajul principal, Liesel, este doar un copil care a trecut prin mult prea multe ofera cartii o sensibilitate aparte. “The Book Thief” este una dintre cartile care te face sa te topesti si iti inmoaie, practice, inima. In timp ce citeam, imi puteam simti inima crescandu-mi si inmuindumi-se. Este o carte extreme de emotionanta, pentru ca in timp ce nu exista nici un “filtru” si toate baile de sange si situatiile dramatice iti sunt prezentate cu o realitate tulburatoare, iti arata si ca exista lucruri bune in viata. Faptul ca personajele se bucura de viata chiar si intr-un mediu de genul acesta este probabil cea mai mare lectie pe care o poate oferi cartea.

Personajele nu au nimic, dar invata sa se bucure sis a pretuiasca orice au. Invata sa faca ce-I mai bun din ce le este oferit. In ciuda greutatilor, ei isi pastreaza umanitatea si, cu putinul pe care il au, ajuta si pe ceilalti. Cred ca este o lectie importanta pe care o transmite cartea si pe care multi dintre noi trebuie sa o invete.

Am adorat stilul de scriere a lui Zusak. Textul curge de la sine, metaforele te duc cu mintea la cele mai frumoase poezii din lume, iar in timp ce citesti ai impresia ca cineva iti sopteste toata povestea lui Liesel la ureche. Scrisul lui Zusak m-a dus cu mintea la povestile pe care ni le spuneau parintii inainte de culcare cand eram prea mici pentru a citi singuri.

Personajele… ei, am atins un punct sensibil.

Liesel. Draga de Liesel. Am iubit-o, in adevaratul sens al cuvantului. Desi ea este un copil, are o maturitate care te face sa o respecti si sa o admiri. Desteptaciunea ei si sarcasmul cu care raspundea la fiecare provocare pusa de Rudy m-au facut sa o indragesc si mai tare. Insa felul in care ii pasa de toata lumea si incerca sa ajute oricum putea m-a impresionat cel mai mult. Desi Liesel poate parea a fid oar un copil, nu este asa. Ea este un adult, poate mult mai bun decat multi oameni cu varste de adulti. Dragostea ei pentru carti si pentru cuvinte m-a facut sa fiu, intr-un fel, mandra. Cu siguranta Liesel se regaseste printre personajele mele preferate.

Rudy mi-a placut si el foarte mult. La fel de destept, matur si sarcastic ca si Liesel, cred ca se potrivea foarte bine cu fata mai sus mentionata. De asemenea, el are ceva in plus, o scanteie, o veselie aparte, care il desparte si il diferenteaza de toate celelalte personaje din carte.

Tatal lui Liesel. Oh, cat de mult l-am indragit! Este un parinte perfect, iar felul in care a ingrijit-o pe Liesel si felul in care se purta cu ea in general m-au facut sa il indragesc inca de la inceput. Un barbat foarte grijuliu, iubitor, destept si intelept, cam asa l-as descrie pe el. Relatia lui cu Liesel este una cu totul speciala si nu ai cum sa nu ii admiri.

L-am indragit si pe Max  foarte mult. Este un personaj special, dar ce il face si mai special este relatia speciala pe care o are cu Liesel. Ei au parte de o prietenie perfecta, extreme de stransa si de frumoasa.

In general, toate personajele mi-au placut. Markus Zusak a avut grija sa isi creeze personajele in asa fel incat cele bune sunt indragite de cititor, iar cele… mai putin bune, sa spunem sa fie mai putin indragite. Personajele sunt foarte bine conturate si de multe ori am simtit ca sunt in aceasi camera cu mine.

De-a lungul cartii, Zusak impanzeste cartea cu moment bune, care iti dau speranta chiar daca stii ca aceasta poveste superba nu se va termina intr-un mod bun. Aceste moment iti umplu inima de bucurie si te fac sa zambesti, bucuroasa ca personajele sunt bine si ca au parte macar de o iluzie a fericirii care le-a fost rapita de catre razboi. Iar finalul… finalul te sfasie, pur si simplu. Nu va puteti imagina cat de trista m-am simtit atunci cand citeam ultimele capitole. Mi-au rupt inima in multe bucatele mici. Mi s-a parut atat de nedrept, mai ales ca ma atasasem extreme de mult si de Rudy, si de tatal lui Liesel, si de… de toata lumea! Nu are cum sa nu iti para rau si pentru Liesel, pentru ca trebuie sa indure asa ceva. Mi s-a parut nedrept, dar nu mi-as fi putut imagina un altfel de sfarsit. Ca sa fiu sincera, daca aceasta carte s-ar fi terminat intr-un alt fel, probabil ca nu ar mai fi fost la fel de reala.

Asa cum am mentionat mai sus, cartea are o doza de realism care te tulbura. Toate intamplarile tulburatoare iti sunt prezentate fara nici un fel de bariera sau filtru. Autorul nu te menajeaza. Si, pana la urma, de c ear face-o? Asta era viata in anii aceia si nu vad de ce atat de multa lume incearca sa o ascunda.

O carte brilianta. Te emotioneaza, te captiveaza, nu te lasa in pace pana cand nu o termini. Mi-a placut extraordinar de mult si, daca as putea, m-as reapuca de ea si maine. Cred ca toata lumea ar trebui sa  o citeasca, pentru ca este una dintre cartile care iti arata de ce cartile sunt importante si, mai ales, de ce fiecare om trebuie sa isi pretuiasca viata. Pentru mine, ‘The Book Thief’ este cartea perfecta si sunt sigura ca o voi mai citi de cateva ori. Merita!

One thought on “Recenzie: “The Book Thief” de Markus Zusak