Recenzie: “All the bright places” de Jennifer Niven

all the bright places

The Fault in Our Stars meets Eleanor and Park in this exhilarating and heart-wrenching love story about a girl who learns to live from a boy who intends to die.

Soon to be a major motion picture starring Elle Fanning!

Theodore Finch is fascinated by death, and he constantly thinks of ways he might kill himself. But each time, something good, no matter how small, stops him.

Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her Indiana town and her aching grief in the wake of her sister’s recent death.

When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it’s unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the “natural wonders” of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: It’s only with Violet that Finch can be himself—a weird, funny, live-out-loud guy who’s not such a freak after all. And it’s only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them. But as Violet’s world grows, Finch’s begins to shrink.

This is an intense, gripping novel perfect for fans of Jay Asher, Rainbow Rowell, John Green, Gayle Forman, and Jenny Downham from a talented new voice in YA, Jennifer Niven.

Includes a PDF Help Line Resource Guide and a Note Read by the Author.

• Publisher: Penguin Books Ltd
  • Format: Paperback | 400 pages
  • Dimensions: 129mm x 198mm x 24mm | 277g
  • Publication date: 8 January 2015
  • Publication City/Country: London
  • ISBN 10: 0141357037
  • ISBN 13: 9780141357034
  • Sales rank: 1,481

Am inceput aceasta recenzie de cel putin 5 ori. Am scris-o si rescris-o, iar rezultatul m-a nemultumit de fiecare data. Nu o voi mai sterge de data asta. O voi duce pana la capat, chiar daca nu vreau sa o scriu. Trebuie, pentru ca a venit vremea sa va spun cate ceva despre aceasta carte.
Imi este foarte greu sa scriu aceasta recenzie, asa cum cred ca ati inteles deja. Am terminat “All the bright places” in urma cu vreo trei saptamani si de atunci tot incerc sa scriu o recenzie care sa ma multumeasca. Incerc sa scriu o recenzie, punct. De fiecare data cand am vrut sa scriu aceasta recenzie, ceva m-a oprit. Cred ca stiu si ce este acel ‘ceva’.
“All the bright places” este una dintre cartile pe care le citesti, le adori si vrei sa le pastrezi pentru tine, dar in acelasi timp ai vrea ca toata lumea sa o citeasca si sa se bucure toata lumea de ea. Tot ce simt acum pentru cartea asta este un paradox, sincer. Vreau ca toata lumea sa o citeasca, in acelasi timp vreau sa fie doar a mea si sa nu se mai atinga nimeni de ea. O ador, dar o urasc pentru ca m-a facut sa trec prin toate astea. Ce vreau sa spun cu “astea”? Veti vedea mai tarziu. Si in ultimul rand, vreau sa o recitesc in momentul asta, dar in acelasi timp nu vreau sa ma ating de ea din nou, de frica ca isi va pierde din farmec.
Am descoperit aceasta carte din intamplare. Umbland pe Instagram, am vazut o poza cu o carte cu o coperta foarte interesanta. Am cautat-o pe GoodReads si aia a fost. Urmatoarea Sambata, in autobuz, a mea a fost cartea. Am inceput-o si nu vroiam sa o termin.
Lasati-ma sa v-o spun pe aia dreapta. “All the bright places” este una dintre cele mai reale, mai frumoase, mai bune si mai… ugh, perfecte! carti pe care le-am citit vreodata. Au trecut atatea saptamani de cand am inchis-o pentru ultima data, dar tot nu pot trece peste ea. Adica, uitati-va si voi la felul in care scriu recenzia asta. My mind is so blown by this book that I can’t put my thoughts together!
Am adorat cartea de la prima pagina. Stiu ca spun asta des, dar este adevarat! Inca de cand am citit primele cuvinte ale lui Finch, am stiut ca nu voi lasa cartea asta din mana prea usor. Si a fost adevarat. De fiecare data cand trebuie sa pun Kindle-ul jos, duceam o adevarata batalie cu mine. Am urat fiecare secunda in care nu eram prezenta in povestea celor doi protagonist si chiar daca mi-a luat sase zile sa o citesc, nu am facut-o pentru ca nu mi-a placut. Am facut-o pentru ca am vrut sa savurez fiecare cuvant si pentru ca nu vroiam sa se termine.
“The thing I realize is, that it’s not what you take, it’s what you leave.”
Va spun de la inceput ca am notat cartea aceasta cu sase stele din cinci. Este pur si simplu… geniala! Insa ca sa intelegeti de ce am notat-o cu atat de multe stele, va trebui sa analizez fiecare aspect al cartii in parte.
Voi incepe cu partea mea preferata.
Povestea
Cel putin, cred ca asta este partea mea preferata din carte. Mi-este imposibil sa aleg ce imi place cel mai mult la cartea aceasta minunata.
Povestea este sfasietoare. Frumoasa. Diferita. Unica. Plina de emotie. Captivanta. Amuzanta. Plina de un realism rar.
Cei doi protagonisti, Finch si Violet, traiesc cu o depresie care ii apasa in fiecare minut al vietii lor. Finch a fost parasit de tatal lui cand era copil, dupa ce a fost abuzat. Violet si-a pierdut sora intr-un accident pentru care se simte vinovata. Ambii for sa isi puna capat zilelor, dar ambii vor, mai mult decat orice, sa traiasca. La inceputul cartii, acestia se vor intalni intr-o circumstanta stranie, iar drumurile lor se vor intalni de multe ori. De atatt de multe ori, incat pana la urma ambii vor merge, pana la un punct, pe acelasi drum.
Finch vrea sa ii arate lui Violet ca viata este frumoasa si ca merita traita, cel putin de ea. Insa stie acesta ceva despre viata? Impreuna, Violet si Finch for incerca sa treaca peste evenimentele care le-au pictat cerul in umbre de gri. Povestea lor este plina de momente frumoase, atat emotionante si triste, cat si amuzante si pline de… viata, intr-un fel. A fost captivanta. Mi-a sfasiat inima, mi-a pus un zambet pe buze, m-am simtit libera, m-am simtit… in fiecare fel posibil in care un cititor se poate citi. Am ras, am plans, m-am cutremurat, am sperat, m-am indragostit, am experimentat orice sentiment posibil. In special durere, pentru ca este o poveste atat de realista, incat este dureroasa.
Aceasta poveste vorbeste despre depresie, pierdere, suicid, dragoste si despre cat de grea poate fi perioada de adolescenta. Cred ca aceasta carte este foarte importanta si potrivita pentru adolescenti, pentru ca multi dintre ei se vor regasi in probleme personajelor si in gandurile lor.
As descrie povestea aceasta ca pe o poveste foarte complexa, bine scrisa, bine planificata si foarte bine creata.
“You are all the colors in one, at full brightness.”
Personajele
Oh, jesus! Personajele. Personajele sunt unice, bine create, reale si foarte… palpabile. Mi-a fost foarte greu sa cred ca Violet si Theodore Finch sunt doar personaje. Sunt atat de reale! Deci, foarte bine create.
Theodore Finch este unul dintre cele mai originale si mai placute personaje ever. L-am adorat. Inca de la primul cuvant rostit de el, Theodore mi-a intrat la inima. Este foarte special. Este spontan, amuzant, destept, diferit, vede lumea asa cum este ea, stie, intr-un fel sa isi traiasca viata si stie sa se distreze. Atunci cand poate. Este romantic, grijuliu, sarcastic cand trebuie si cu siguranta stie cum sa faca o fata sa se simta iubita. Insa in tot acest timp, Theodore traieste cu povara unei depresii care il macina si de care se teme mai rau decat orice altceva.
Violet este o fata populara, dar retrasa, foarte trista, macinata de vina accidentului in care si-a pierdut sora, foarte talentata, iubitoare, diferita de celelate personaje feminine din carte si foarte grijulie cu persoanele pe care le iubeste.
Am adorat ambele personaje principale. Atat Finch, cat si Violet au ceva special. Insa impreuna, fac o echipa de milioane! Se potrivesc foarte bine si intr-adevar se completeaza. Povestea lor este atat de frumoasa pentru ca ambii se inteleg si incearca sa se ajute unul pe altul. Am adorat scenele dintre ei doi, pentru ca dialogurile dintre ei m-au facut sa rad, iar relatia lor m-a facut sa oftez. Un lucru m-a “dezamagit” putin. Ma asteptam ca Violet sa ii cedeze lui Theodore mai greu. Avand in vedere felul in care s-au cunoscut, am crezut ca lui Violet ii va trebui ceva mai mult timp pentru a-l accepta pe Theodore.
Mi-a placut mult faptul ca povestea a fost povestita de ambele personaje. Asta a facut ca experienta sa fie si mai intensa, pentru ca am putut intelege prin ce trece fiecare personaj.
“What if life could be this way? Only the happy parts, none of the terrible, not even the mildly unpleasant. What if we could just cut out the bad and keep the good? This is what I want to do with Violet – give her only the good, keep away the bad, so that good is all we ever have around us.”
Scrisul autoarei
OMG… ❤ Jennifer este o autoare foarte talentata. A reusit sa isi creeze personaje reale, o poveste puternica, cu substraturi, si in acelasi timp a reusit sa scrie o poveste usor de urmarit. Stilul ei este potrivit adolescentilor, iar faptul ca a reusit sa diferienteze vocile celor doua personaje principale a fost un mare punct in plus. Nu multi autori reusesc sa creeze o diferenta atat de evidenta intre vocile personajelor si nu pot decat sa ma inclin in fata lui Jennifer.
Am strans cateva citate foarte frumoase pe care vi le voi arata intr-o alta postare si care sper sa va convinga ca aceasta carte merita citita.
Actiunea
Actiunea este in cea mai mare parte captivanta, iar ritmul cartii alert. Am urmarit povestea cu sufletul la gura, iar schimbarile de situatie mi-au facut inima sa bata mai repede. Au existat si momente in care ritmul a fost un pic lent, dar cred ca au fost necesare acestei povesti.
Sfarsitul…
Sfarsitul mi-a sfasiat inima. In bucati. OMG… ❤ Nu mi-a venit sa cred in momentul in care am citit acel capitol. Refuzam sa cred ca este adevarat. M-am atasat atat de tare de persoanejele lui Jennifer, incat mi-a fost foarte greu sa citesc acel capitol. A durut, sincera sa fiu. Eram in autobuz si ma gandeam cum sa fac sa nu plang si sa nu dau cu Kindle-ul de toate gemurile autobuzului. Ca sa nu ma zic ca vroiam sa iau cartea de la inceput, ca sa ma asigur ca am citit sfarsitul care trebuia. Offf…. inca nu mi-am revenit.
In concluzie, “All the bright places” este o carte pentru toata lumea, dar as recomanda-o in special adolescentilor, care se pot regasi in povestea si in personaje. Povestea este minunata, trista si vesela in acelasi timp, iar cartea este perfecta pentru orice perioada din an. A fost o lectura perfecta si sper ca v-am convins. Merita. Zau. Duceti-va si comandati-o.
“But I bring it up to let you know that this is the way I feel right now. Like Pluto and Jupiter are aligned with the earth and I’m floating.”