Recenzie: “Octopussy” de Cristina Boncea

Coperta_Octopussy-320x510

Hyena, o adolescentă de aproape 14 ani, se întoarce acasă după o lungă perioadă de absență din mijlocul familiei. Este primită deopotrivă cu entuziasm și scepticism de către Becks, sora sa geamănă, care încearcă să reconecteze relația lor și să recupereze toți acei ani pierduți. Dar secretele mamei, ale tatălui vitreg și ale ambelor fete sunt amenințate să iasă la iveală odată cu sosirea straniului unchi din America.
Citind această carte, ești obligat să lași deoparte toate clișeele pe care le-ai auzit despre tinerii de azi. Sex, droguri, alcool, nopți în cluburi, haine de fițe? Pentru Becks si Hyena sunt doar punctul de pornire al propriilor reflecții și raportări față de viață – o foarte ciudată raportare, de altfel…
Un roman ca o călătorie fascinantă și amețitoare, cu umor sumbru și, în același timp, o atentă celebrare a individualității extreme.

ISBN: 978-606-8530-86-4
Data Apariției: martie 2015
Număr De Pagini: 192
Format: 13×20 cm
Tip Copertă: broșată
Colecție: Radical din 7

Cartea poate fi comandata de pe site-ul editurii Herg Benet.

Am aflat de “Octopussy” chiar in ziua in care a fost lansata. Toata lumea din grupurile de carti era foarte entuziasmata pentru aceasta carte, in special pentru ca mai toti o cunoasteam pe Cristina din lumea blogging-ului. Am citit descrierea si mi-a sunat bine, dar cum nu am mare incredere in cartile de-abia publicate, nu eram sigura daca chiar vreau sa o citesc sau nu. Insa in momentul in care m-a contactat Cristina pentru o recenzie, nu m-am putut abtine. Am acceptat imediat. Mi-a luat ceva sa ma apuc de ea, din cauza ca citeam seria “Mara Dyer” la acea perioada, dar in momentul in care am terminat cu ea, prima carte pe care am citit-o a fost “Octopussy”.

Verdictul? Da, ma, mi-a placut! Chiar daca nu ma asteptam, mi-a placut. Am citit-o repede, am fost captivata de ea si da, as recomanda-o, in special adolescentilor. Chiar daca nu este o carte perfecta, este o carte de care te bucuri si care este placuta. Se citeste usor si este captivanta intr-o masura care sa te faca sa o citesti in fiecare clipa libera.

“Octopussy” este o carte care socheaza. Acesta este adevarul. Este o carte menita sa socheze si reuseste chiar asta. Nu conteaza in ce feluri, dar socheaza. Insa nu cred deloc ca exagereaza, asa cum multa lume spune. Situatiile care se gasesc in cartea aceasta sunt situatii care se intampla in fiecare zi in orice coltisor din Romania. Cei care critica aceasta carte, spunand ca este lipsita de realism si de “bun-simt” ar trebui sa se gandeasca ca majoritatea adolescentilor din Romania intretin relatii sexuale la varsta de cincispreze ani in toalete publice. Oameni buni, lucrurile astea se intampla in fiecare zi! Asta e realitatea in care traim! Adolescentii fumeaza, beau, fac sex si se maturizeaza inainte de vreme. De ce in momentul in care o carte prezinta intamplarile negru pe alb, in felul in care sunt, trebuie sa fie criticata, facuta cu ou si otet? Pentru ca va este frica sa acceptati ca adolescentii pe care ii cresteti s-ar putea sa faca chiar lucrurile care sunt prezentate in carte?

In plus, vreti sa stiti adevarul? Nu am gasit nimic iesit din comun in cartea asta. Nu am gasit nici o scena care sa imi ridice parul in cap. Nimic extraordinar de socant. Nu inteleg de ce unii oameni sunt atat de revolatiti impotriva acestei carti. Este o carte care alege sa spuna adevarul, chiar daca risca si isi faca cititorul sa roseasca.

Am citit intr-o recenzie negativa a cartii ca scenele de sex socheaza. Imi pare rau, dar unde au fost acele socante scene de sex? Oh, alea cu Candie? Well, nu mi s-au parut socante. Mi s-au parut niste scene normale, cu doi oameni care aleg sa faca ce vor in particular.

Este adevar, mai spre sfarsitul cartii, cartea devine un pic mai socanta. Cred ca ce este mai “socant” este felul dezinvolt si usurinta cu care accepta familia lui Becks si a Hyenei tot ce se intampla cu ele. In rest, nimic din ce n-am mai vazut la stiri, nimic din ce nu am mai trait prin scoli.

Cred ca Cristina are ceva de spus in lumea literara din Romania. Este o voce tanara, proaspata, cu mult potential. Tot ce ii ramane acum sa faca este sa scrie si sa incearca un pic sa iasa din tipare, fara sa foloseasca clisele pe care a avut tendinta sa le foloseasca. Cred ca in Romania s-a facut un mic obicei de a scrie carti care sa socheze, cu mult “sex”, injuraturi si personaje tinere. Mi-ar placea daca cineva ar putea scrie o carte care sa socheze si sa transmita un anumit mesaj, fara sa foloseasca clisee. Chiar daca scrisul Cristinei are potential si este deja destul de bun, cred ca mai are ceva de munca. Proza ar putea fi mai bogata, iar caracterizarea personajelor de asemena, mai bogata. Insa Cristina este pe drumul bun, pentru ca are idei bune, imaginatie din plin si stie cum sa foloseasca scrisul pentru a isi expune gandurile si opiniile.

Un lucru care mi-a placut mult a fost chiar realismul acesta care “socheaza” anumiti oameni care nu stiu cu ce se “mananca” Romania. Mi-a placut al naibii de mult felul in care prezinta Romania, realismul care se gaseste intre paginile acestei carti si felul in care autoarea a reusit asta – prin felul in care vorbesc personajele, prin anumite cuvinte folosite, prin intamplarile descrise in carte. Daca cineva isi doreste sa cunoasca Romania, poate lua carte Cristinei. Este un ghid foarte bun pentru aceasta tara.

Cred ca “Octopussy” exploateaza cele mai adanci colturi ale mintii umane si cele mai intunecate dorinte ale firii umane. Mi-au placut mult “teoriile” pe care Cristina le-a expus in aceasta carte si pasajele in care ea vorbea despre viata, despre oameni si despre lucruri pe care putini autori ar avea curajul sa le expuna.

Un alt lucru pe care le-am apreciat a fost diferentele dintre Hyena si Becks si felul in care acestea au fost evidentiate. Cel putin la inceput. Dupa jumatatea cartii, ambele se schimba, insa diferentele sunt inca evidente. Adevarul ca si Becks, si Hyena mi-au fost placute si le-am indragit. Mi-ar placea sa stiu ce s-a intamplat cu ele si unde au ajuns dupa cativa ani.

Mi-a placut foarte mult sfarsitul. Dialogurile au fost bogate, mi-au placut mult. Conversatiile personajelor au fost amuzante, dar si destepte.  Felul in care s-a incheiat cartea mi-a placut mult.

Pana acum am mentionat numai lucruri care mi-au placut, insa exista si lucruri care nu mi-au placut. De asta am si dat trei stele cartii.

In primul rand, folosirea anumitor cuvinte in engleza m-a calcat pe nervi. Okay, in dialoguri le inteleg. Dar in pasaje naratorului? Nu, nu le-am apreciat.

Nu am inteles de ce Hyena era atat de dezgustata de unchiul Phil. Chiar nu am inteles. As fi apreciat daca ar fi existat un motiv in spatele acestui dezgust al ei pentru unchiul Phil.

Sincera sa fiu, pana pe la pagina 170, nu am gasit o intriga concreta. Sunt pur si simplu prezentate niste  actiuni, niste intamplari care nu iti trezesc nici un fel de intrebari. Intriga isi face aparitia spre sfarsitul cartii, iar asta m-a plictisit un pic. Cred ca ar fi fost potential pentru o poveste cu multa, multa intriga.

Am gasit, de asemenea, foarte multe greseli de tipar in carte. Daca romanul ar putea trece printr-o noua runda de editari, ar fi excelent. Cu mai multa atentie, insa. Greselile de tipar denota neglijenta.

In concluzie, “Octopussy” este o carte captivanta, cu intamplari si personaje interesante. Este o carte care, in ciuda faptului ca nu este perfecta, captiveaza si cred ca merita citita. Recomand!

Nota: 3 stele din 5.

*Multumesc Cristinei pentru copia pentru recenzie!*