“Ghostwriting” sau cum sa castigi bani de pe munca altcuiva


Astazi vreau sa deschid un subiect la care ma gandesc de mult timp: ghost writing, sau “scriitorii fantoma”. Subiectul asta ma apasa inca de cand am aflat de existenta fenomenului asta care ia amploare pe zi ce trece. M-am gandit mult la el si mereu imi pun aceleasi intrebari: “Merita?” “De ce ai face asa ceva?” “Este corect?”. Acum cred ca am ajuns la o parere destul de dezvoltata incat sa v-o pot impartasi si voua.

Tin sa mentionez ca aceasta este doar parerea mea. Nu inseamna ca este adevarata. Nu trebuie sa o luati de capital. De asemenea, nu intentionez sa jignesc pe nimeni. Este doar parerea mea, pe care va rog sa mi-o respectati.

“Scriitorii fantoma” sau “ghostwriter/ghostwriting”, asa cum este cunoscut acest fenomen in lumea intreaga, sunt niste autori  care scriu carti, articole, manuscripte, scenarii sau povesti care oficial apartin altor persoane. Practic, un anumit autor scrie textul din umbra, dar oficial, textul apartine altei persoane, care primeste credit pentru respectiva lucrare. Anumiti autori fantoma sunt angajati pentru a edita lucrarea si, dupa caz, pentru a o rescrie. Altii sunt angajati pentru a scrie anumita lucrare dupa ideea prezentata de cel ce va aparea ca si autor in mod oficial. Se poate intampla ca si sciitorul fantoma sa fie mentionat in carte ca si “asistent” sau “cercetator”, dar de cele mai multe ori autorul fantoma nu este mentionat deloc. Exista multe tipuri de autori fantoma: cei care scriu plitica, fictiune, nonfictiune, religie, lucrari academice, texte de medicina, articole/ postari pe bloguri, muzica. Un scriitor fantoma este platit pe pagina sau pe numarul de cuvinte scrise.

Eu vreau sa discut despre scriitorii fantoma care scriu fictiune. Adica cartile pe care le citim noi astazi si in jurul carora se invarte acest blog.

De multe ori, atunci cand citesc o carte, ma intreb daca intr-adevar este scrisa de cel a carui nume apare pe coperta. Bineinteles, 95% dintre cartile pe care le-am citit pot fi sigura ca sunt scrise cu adevarat de cei care apar pe coperta, dar de 5% dintre ele nu sunt sigura. Mi s-a intamplat de cateva ori sa citesc un volum dintr-o serie si sa ma intreb ce s-a intamplat cu autorul. De ce scrie atat de diferit? Pana sa aflu de acest “ghost writing”, ma gandeam ca a avut o schimbare in stil. Acum, daca mi se intampla asa ceva, ma gandesc imediat ca autorul de pe coperta nu este cel care a scris si cuvintele.

Un exemplu de ‘ghost writing’ este cartea “Girl online”. Zoe Sugg si editura care a publicat cartea au recunoscut ca nu Zoe a scris cartea, ci Siobham Curham. Mai multe despre asta puteti citi aici.

Eu am aflat de lucrul asta de-abia dupa ce am citit 80% din carte. Probabil ca daca as fi aflat inainte sa aleg cartea, nu as mai fi citit-o. De ce? Simplu. Pentru ca nu mi se pare corect. Toata faza asta cu autorii fantoma si “ghost writing” nu mi se pare corecta si, personal, nu sunt de acord cu fenomenul asta. Va voi explica de ce mai jos.

Pur si simplu nu mi se pare corect ca cineva sa castige milioane intregi de pe urma altcuiva. Mi se pare un furt, chiar daca cel care a scris lucrarea a primit bani buni pentru munca lui. Insa eu consider ca in cazul asta nu este vorba numai de bani. E vorba si de recunostinta pe care o carte ti-o aduce. Recunostinta, popularitate si merite. In momentul in care scrii o carte sau un text artistic, nu astepti numai castig. Astepti sa iti fie recunoscut talentul. Astepti momentul in care cineva va veni la tine cu cartea la care tu ai muncit poate ani intregi si iti cere un autograf. Astepti momentul in care vei citi un pasaj pe care l-ai scris de mii de ori si de care inca nu esti multumit in fata unei adunari de zeci de oameni. Astepti aprecieri, mandrie, emotie, o lume care sa iti aprecieze munca.

Ce primesti ca si autor fantoma? Un cec cu o suma de bani. Atat. Nici macar nu esti mentionat in carte. Lucrezi poate ani intregi la o carte, sa spunem, si la final nu te alegi decat cu bani.

Bineinteles, banii ar putea fi de-ajuns pentru unii. Insa eu vorbesc din punctul meu de vedere, iar pentru mine, banii nu sunt de-ajuns.

Nu mi se pare un lucru etic. De ce ai vrea sa castigi bani de pe urma altcuiva? Nu, asta o inteleg. Este alternativa usoara. Multa lume vrea sa fie celebra din cauza talentului la care viseaza, insa putini pot. Insa acum asta se poate cu putini bani. Eu, personal, nu as putea dormi noapte stiind ca am castigat bani, faima si adoratie pe baza muncii altcuiva. Sunt sigura ca multe persoane ar fi fericite asa, dar eu nu.

Mie imi place sa primesc laude dupa ce am muncit din greu. Intotdeauna am muncit mult si ma simt foarte bine atunci cand cineva ma lauda din cauza roadelor pe care a dat-o munca mea. As vrea sa scriu la un momentdat si o carte, dar la momentul asta, nu pot. Am alte prioritati. Dar asta nu inseamna ca platesc pe cineva pentru a-mi scrie mie o carte care sa se vanda ca painea calda.

Gandindu-ma acum si din privinta celui care scrie cartea, adica “scriitorul fantoma”, nici asta nu mi-ar placea. Nu as vrea sa depun atat de multa munca pentru ceva ce nu va fi recunscut drept munca mea. Daca e sa muncesc la ceva pentru luni intregi, as vrea sa fiu rasplatita cu adevarat. Da, si in bani, dar si in laude, aprecieri si adoratie. Asa-s eu, mai egoista.

Ghost writing-ul e ca si cum un sportiv ar castiga o competitie dupa ce a luat steroizi. E trisat.

Sa publici ceva cu numele tau chiar daca nu esti tu autorul respectivei lucrari este trisat. Sa castigi incredere, aprecieri, adoratie, laude de pe urma altcuiva este trisat.Va aduceti aminte cand eram mici si copiam temele de la colega tocilara? Faza asta cu ghostwriting e acelasi lucru.

Mi se pare, de asemenea, aiurea sa spui ca ai talent cand de fapt nu stii cum sa scrii doua cuvinte care sa sune bine. Nu urasc nimic mai mult decat o persoana care pretinde a fi ceva ce nu este. Si nu cred ca este corect pentru cineva sa ia toate meritele pentru ceva ce nu a facut. Nu e corect sa te imbogatesti sau sa devii popular pe spatele altcuiva care nici macar sa nu fie mentionat.

Okay, cred ca ati inteles care este parerea mea despre ghostwriting. Nu e corect. Nu imi place ca sa intampla asta. Sper ca acest fenomen sa nu ia amploare, pentru ca daca se intampla asta, nu vom mai putea fi siguri de munca nimanui, iar trisatul si furatul vor fi legale.

Voi ce parere aveti despre ghostwriting? Sunteti de acord sau nu? Astept cu nerabdare parerile voastre in sectiunea de comentarii! 🙂

One thought on ““Ghostwriting” sau cum sa castigi bani de pe munca altcuiva

  1. Mi se pare înjositor. În primul rând, mi se pare înjositor pentru cel care fură munca altuia că să câştige el bani şi popularitate. Apoi, mi se pare înjositor pentru cel care a scris cartea respectivă şi este de acord să fie publicată pe numele altcuiva. De ce acceptă? Nu-i nici corect, nici etic. Aş vrea sa pot spune că nu sunt de acord, dar întâi trebuie să îmi explice cineva de ce ai face asta?

    Like

Leave a Reply

