Recenzie de film: Southpaw (2015)

Aaron Quattrocchi Aaron Quattrocchi
Keith ‘Buzzsaw’ Brady
Lana Young Lana Young
Gloria

Trailer:

southpaw12

Aseara am vizionat un film pe care il aveam de mult timp in vizor. Este vorba despre Southpaw, filmul ce a fost lansat luna August al anului acesta. In rolurile principale se afla Rachel McAdams si Jake Gyllenhaal, dar in distributie puteti intalnit nume ca si Forest Whitaker, Oona Laurence si 50 Cent.

Sincera sa fiu, chiar daca trailer-ul mi-a lasat o impresie foarte buna, nu eram sigura de ce sa ma astept de la film. Nu ma intelegeti gresit. Ador dramele. Urmaresc drame cu cel mai mare… entuziasm, sa spunem. Insa trailer-ul filmului „Southpaw” mi-a dat de inteles ca asta e un alt nivel de drama, pe care nu eram sigura ca il pot suporta. Ca sa va fac sa intelegeti, dramele bune intotdeauna ma emotioneaza si ma fac sa imi dea lacrimile. Chestia e ca urmarind trailer-ul, mi-a dat lacrimile. Deci da, nu eram sigura ca ma pot uita la film fara o perna in care sa plang si multe, multe servetele. Am incercat sa ma pregatesc mintal, iar aseara in sfarsit mi-am luat inima in dinti, am selectat filmul si l-am urmarit, fiind sigura ca la sfarsit voi avea fata rosie de plans.

As vrea tare mult sa va pot oferi o recenzie coerenta. O recenzie care sa va faca sa intelegeti cat de bun este acest film, insa nu pot. E imposibil sa imi calmez sentimentele si sa imi pun gandurile in ordine. Inca de cand s-a sfarsit filmul, aseara pe la ora 12, mintea mea se invarte in jurul filmului si sunt pur si simplu incapabila sa mi-l scot din minte si sa vin cu un fel de parere coerenta. De ce? Pentru ca Southpaw a fost cel mai genial film pe care l-am vazut vreodata si l-am adorat, l-am adorat, l-am adorat. Fucking brilliant!

Nu m-am asteptat niciodata sa iubesc un film despre un boxeur. Ca sa fiu sincera, nu am inteles niciodata sportul acesta. Boxul mi s-a parut intotddeauna un sport stupid. De ce sa incasezi pumni? Unde e distractia in asta? Urmarind filmul asta am inteles. Am inteles ca nu este numai despre pumni, nu numai despre distractie. Am inteles ca asta este modul anumitor oameni de a se exprima. Si ce m-a impresionat si mai tare a fost durerea pe care oamenii astia o indura, determinarea de care dau dovada, ambitia care ii impinge de la spate chiar si cand nu mai pot. Si totul pentru pasiunea lor.

Cred, totusi, ca ce m-a facut sa iubesc filmul asta atat de tare este felul in care ma pot regasi in el. „This movie speaks to me on a level that amazes me.” Asta am spus cuiva care m-a intrebat ce e cu filmul asta. Si este adevarat. Am dansat de cand ma stiu cu ambitia, determinearea, durerea si puterea. Am trecut printre multe lucruri care m-ar fi putut darama. Am avut momente de sovaire, au fost dimineti in care ma intrebam de ce trebuie sa ma trezesc, m-am intrebat mereu daca voi reusi si am incercat mereu sa fiu mai determinata si mai ambitioasa pe zi ce trece. Am incercat sa ma put mereu singura pe picioare. Ceea ce si personajul principal din Southpaw, Billy Hope, este nevoit sa faca. Sa isi adune toata ambitia, toata puterea si toata determinarea, sa ignore durerea si sa se puna pe picioare. Sa fie un luptator. Sa fie fenomenal, asa cum spune cantecul lui Eminem de pe soundtrack-ul filmului. Sa nu se dea batut. Cred ca de-asta am simtit ca filmul asta este perfect pentru mine. Pentru ca, intr-o masura mica, m-am regasit in personajul principal si in povestea lui.

southpaw 4

Filmul asta este al naibii de impresionant si de emotionant, iar daca nu ia un Oscar, imi pierd toate sperantele in premiul asta. Southpaw impresioneaza prin poveste, prin personaje, prin mesaj. Poate ca nu este cel mai bun film ever. Nu stiu. Insa stiu sigur ca este singurul film care m-a facut sa pierd notiunea timpului. De obicei, cand ma uit la un film, stiu mereu cat mai este pana se termina filmul. De data asta, insa, mi s-a intamplat un lucru surprinzator. Am pus filmul pe pauza si am vazut ca mai ramasesera doar 30 de minute! Pentru prima data de cand ma stiu, am fost atat de absorbita de un film, incat nu vroiam sa se termine. Am ajuns la generic si vroiam sa il iau de la capat, sa ma uit din nou la fel si sa repet asta pana cand ma voi satura de el. Insa n-am facut-o, pentru ca eram mult prea impresionata. Eram, asa cum ar spune prietenii nostri englezi, speechless. Nu imi puteam lua mintea de la film si inca nu o pot face. Sunt sigura ca nu va trece mult pana voi viziona filmul din nou si mai stiu ca Southpaw va ramane mereu un film de referinta pentru mine, o sursa de inspiratie si de putere.

Povestea este, asa cum am zis mai sus, foarte impresionanta. La inceputul filmului ne este prezentat Billy Hope, un orfan care a ajuns un Campion in box alaturi de sotia lui, Maureen, pe care a cunoscut-o la orfelinat. Maureen si Billy au crescut impreuna si au fost mereu impreuna, traind o poveste de dragoste impresionanta. Impreuna au si un copil. Pe Leila, care este o pustoaica careia nu i-a lipsit niciodata nimic, tocmai din cauza ca Maureen si Billy incearca sa ii ofere tot ce nu au avut ei.

Maureen si Billy au construit impreuna un imperiu. Au o casa impresionanta, masini la care unii doar viseaza si au o cariera fulminanta. Zic „au”, pentru ca in ciuda faptului ca Billy este cel care urca in ring si incaseaza pumnii, cariera lui Billy nu ar fi putut exista fara sotia lui. Maureen este cea care l-a sustinut mereu, cea care face planurile, care semneaza contractele, care are grija de el. Billy depinde de Maureen la fel de tare pe cat Maureen depinde de Billy. Iubirea lor pur si simplu radiaza prin ecran.

southpaw3

Insa, mai presus de toate, Billy si Maureen au o familie frumoasa. Impreuna cu Leila, reprezinta una dintre familiile pe care multi le invidiaza. Acestia sunt mereu unul langa altul, iar iubirea lor fata de micuta lor fata este pur si simplu coplesitoare.

Inceputul filmului este promitator. Billy este pe culmile succesului, scenele in care el si Maureen o alinta pe Leila sunt absolut adorabile, iar iubirea dintre ei doi este pur si simplu palpabila. Viata lor este, aparent, perfecta. Insa Billy face greseala de a lupta cum nu trebuie. El castiga meciurile de box intr-un mod in care i-ar putea pune sanatatea in pericol. In ring, Billy se hraneste din furia pe care a acumulat-o de-a lungul anului, iar asta il face sa isi piarda capul si sa lupte intr-un mod aproape salbatic. Asta o ingrijoreaza pe Maureen, care il roaga sa o lase mai usor. Bineinteles, pentru ca regii nu mor niciodata, Billy refuza, iar Maureen trebuie sa se impace cu ideea.

Viata lui Billy continua sa fie perfecta pana intr-o seara, cand un alt boxeur il provoca. O lupta se isca intre el, celelalt boxeur si garzile de copr ale acestora. In mijlocul bataii, Maureen este impuscata. Ea moare in bratele lui Billy si jur ca asta a fost cea mai emotionanta scena pe care am vazut-o vreodata. Felul in care Jake si Rachel joaca in acele momente este briliant. Emotiile lor sunt aproape reale, atat de reale incat lacrimile iti tasnesc din ochi fara nici un avertisment. Scena aceea m-a lasat fara cuvinte!

Simtindu-se pierdut fara sotia lui, Billy cade intr-o depresie adanca, periculoasa, care il face sa incerce sa se sinucida intr-o zi. Fetitia lui, Leila, il gaseste pe podeaua de la intrarea casei, plin de sange, il duce la spital, de unde autoritatile preiau cazul. Fiind intr-o stare deplorabila, Billy reprezinta un pericol pentru Leila, iar autoritatile decid sa i-o ia timp de o luna. In acea luna el trebuie sa se puna pe picioare. Insa ca sa se puna pe picioare, Billy trebuie sa ajunga la zero. El isi pierde casa, ramane fara prieteni, fara bani, fara fata, fara nimeni. De-abia dupa ce il intalneste pe Tick Wills, Billy incepe sa se puna pe picioare. Tick Wills este un antrenor cu care acesta formeaza o conexiune mult prea intima pentru a o intelege.

southpaw

Deznodamantul filmului nu v-o spun, pentru ca ar fi o prostie din partea mea.

Dupa cum cred ca ati inteles deja, povestea este extraordinar de emotionanta. Scenariul este foarte bine scris, iar scenele pe care le vezi ca si spectator sunt dure, reale, triste, emotionante, dureroase. Conflictul pe care il duce Billy cu el insusi si cu destinul lui, barierele pe care acesta le intalneste, scenele dintre el si fetita lui, sentimentele pe care aceasta le inspira spectatorului… totul iti frange inima. Apoi ti-o pune la loc, iar la final simti ca ai trecut prin toate astea cu personajele. Simti ca ai invatat ceva de la viata.

O latura foarte buna este felul in care ajungi sa cunosti personajele, sa formezi o conexiune cu ei si sa intelegi cat de mult Billy, Maureen si Leila se iubeau. Ce familie perfecta aveau. Apoi, totul se destrama, iar inima ta se frange alaturi de cea a personajelor.

Ca sa nu mai vorbesc de felul in care actorii si-au interpretat rolurile! De la mic la mare, fiecare actor a transmis emotie, intelepciune, nebunie… toti au transmis emotiile potrivite pentru a face din filmul asta o capodopera. Jake, Rachel, Oona, Forest, absolut toti au fost atat de implicati in filmul asta si au facut o treaba incredibila.

Sincera sa fiu, filmul asta este greu de descris. Nu prea se poate descrie. Cred ca fiecare persoana ar trebui sa il vada, macar pentru mesaj, daca nu pentru toate lucrurile pe care le-am enumerat mai sus.

Mesajele pe care acest film le transmite sunt multe. In primul rand, furia nu aduce nimic bun. Apoi, faptul ca trebuie mereu sa iti asumi responsabilitatile care iti sunt „inmanate”. Ca trebuie mereu sa lupti, sa nu te dai batut. Niciodata nu este prea tarziu pentru a repara o situatie. Familia este mai importanta decat orice. Iubirea ne poate vindeca si ne poate distruge. Sunt atat de multe mesaje pe care filmul asta mi le-a transmis, insa cred ca Southpaw inseamna ceva diferit pentru orice persoana. Consider ca este imposibil sa nu fii miscat de povestea lui Billy, pentru ca are ceva pentru oricine si cred ca toata lumea se poate regasi, mai mult sau mai putin, in poveste.

southpaw 5

Nu am sa va vorbesc despre chestiile tehnice, pentru ca nu stiu chestii de-astea despre filme. Scenele de box mi-au placut mult, pentru ca au fost filmate in asa fel incat sa fie reale.

Cred ca v-am vorbit destul despre film. Mi-as dori sa va fi convins. Southpaw este un film care cu siguranta merita vizionat, macar pentru distributie, daca nu pentru povestea emotionanta si pentru felul in care este realizat. Este un film atat de real, de impresionant si de emotionant, incat e greu sa ti-l scoti din minte. Da, cu siguranta recomand!

Nota: 10 stele din 10

Pentru ca mi-a placut coloana sonora, mai jos va las cele doua melodii ale lui Eminem care sunt incluse pe soundtrack si care, de altfel, se numara printre melodiile mele preferate acum. Este vorba despre ‘Phenomenal’ si ‘Kings Never Die’.

Vizionare placuta! 🙂