Cititi cat vreti, cand vreti si cat vreti


Azi as vrea sa va dau un sfat: cititi ce vreti, cand vreti si cat vreti. E cel mai bun lucru pe care il puteti face.

Nu stiu daca va mai aduceti aminte, dar prin anii 2012 – 2013 (ani de mult apusi, de altfel 😉 ) eram trup si suflet pentru autori. Primeam cam cinci carti pentru recenzie pe luna. Citeam orice mi se cerea sa citesc. Participam la blog tours, Kindle-ul meu era incarcat cu copii de recenzie, postasul imi stia adresa pe de rost, biblioteca mea se umplea de carti care mai de care, iar timpul meu pentru lectura de placere era inexistent. Citeam, practic, pentru alte persoane. Mi se parea mie ca sunt cea mai tare din parcare daca fac acest serviciu unor autori pe care nici nu ii cunosteam. Uitam, insa, de mine. Uitam sa mai citesc carti care imi placeau si carti pe care vroiam sa le citesc. Aveam date exacte in care trebuia sa predau recenziile si asta imi dadea impresia ca trebuie sa citesc cartile pe banda. Citeam, in medie, doua carti pe saptamana, chiar si trei cand nu aveam prea multa treaba in rest.

La inceput imi placea. Ma simteam importanta. Insa dupa cateva luni de citit pentru altii carti care nu prea ma interesau si dupa care, sa fiu sincera, nu prea ma dadeam in vant, mi-am dat seama ca nu e nici un avantaj. Obosisem sa citesc pentru altii. Obosisem sa trebuiasca sa imi planific cand sa citesc fiecare carte si mai presus de toate, obosisem sa citesc carti indie. Oricat de mult mi-ar placea sa admit ca fiecare carte isi merita locul pe un raft al librariei, nu e asa. In perioada aceea am citit niste carti chiar… dezamagitoare, sa spunem. De altfel, vedeam cum toata lumea citeste anumite carti de care eram sigura ca sunt bune, iar eu nu puteam, pentru ca nu aveam cand. Imi doream sa citesc anumite carti mai populare, dar eram ingropata in indie.

Asta m-a obosit foarte mult. Ajunsesem la un momentdat sa imi evit Kindle-ul si sa ma gand la lectura ca ceva ce trebuie sa fac, nu ceva ce vreau sa fac. In mai putine cuvinte, nu prea imi mai placea sa citesc.

Am realizat la un momentdat ca trebuie sa ma opresc. Si asta am si facut. Am incetat sa ma mai inscriu la blog tours, nu am mai acceptat cererile pentru recenzie care continua si acum sa imi ajunga in e-mail si am citit toate cartile pe care le-am luat pentru recenzie inainte de alua decizia asta. Am aruncat toate listele dupa care ma ghidasem pana atunci si mi-am promis mie ca de acum incolo voi citi numai ce vreau, cand vreau si cat de mult vreau.

Nu va puteti imagina cat de mult m-a eliberat decizia pe care am facut-o. Dintr-o data, puteam citi ce vroiam. Nu conta ca era indie sau ca era o carte mai populara, e o puteam citi pentru ca vroiam. O puteam citi cand vroiam. Si cat vroiam. Daca intr-o zi nu aveam chef de citit, nu citeam, pentru ca nu aveam nici un deadline de intalnit. A fost o usurare si o eliberare de care aveam nevoie.

Am inceput sa citesc orice vroiam. Colleen Hoover, Richelle Mead, Gayle Forman si multi altii sau numarat printre primii autori pe care i-am citit dupa perioada de indie. Am descoperit niste autori geniali si niste carti pe care le am si acum la inima. Insa, cel mai important… am redescoperit placerea si libertatea de a citi carti bune.

Acum mai primesc carti pentru recenzie din Romania. Diferenta este ca acum eu aleg ce sa citesc. Astfel citesc carti care sunt pe lista mea de TBR si care imi plac. Mi-am format o biblioteca cu carti populare, pe care mi le-am cumparat singura. Citesc doar ce-mi vine, cand imi vine.

Acelasi lucru sa il faceti si voi. Citit ce simtiti ca vreti sa cititi. Cititi cartile care va fac sa va indragostiti de carti, de lume, de Univers, de voi. Cititi cand va vine, unde va vine si ce va vine. Astfel veti fi liberi. Sa nu va intereseze niciodata ce comenteaza ceilalti despre gusturile in materie de carti. La sfarsitul zilei, cei care zic ca un anumit gen literar nu merita sa fie citit, sunt doar numai pretentiosi care nu stiu sa respecte gusturile celor din jur. Cititi tot ce va pica in mana si va pare interesant. Cititi lumea intreaga, dar sa cititi lumea voastra, nu a altora.

Asa cum a zis si Tudor Chirila, citit mult. Acelasi lucru vi-l zic si eu. Cititi mult, cititi tot ce va pica in mana, fara sa va intereseze daca e pe lista de lectura de la scoala. Cititi ce va face sufletul sa cante.

Indragostiti-va de lectura in fiecare zi. Incercati sa cititi macar doua pagini pe zi. Si citit carti bune. Nu pierdeti timpul cu cele care nu va plac. Sunt atat de multe carti bune in lume, carti care va vor rapi inima de la prima pagina, incat e pacat sa va chinuiti cu o carte care nu va satisface nevoile de cititor inrait.

Discutati cartile pe care le-ati citit cu alti fani ale cartilor. Nu va puteti imagina cat de fericiti veti fi si cat de satisfacuti intelectual veti fi.

Nu merita sa transformati lectura intr-o afacere. Veti ajunge sa o tratati ca pe o afacere, iar cartile sunt orice in afara de o afacere. Cartile inseamna placere, fericire, eliberare. Asa ca inconjurati-va de cartile care va fac fericiti si veti fi intr-adevar bogati.

One thought on “Cititi cat vreti, cand vreti si cat vreti

  1. Foarte frumos ai spus! Asa este, cititul e in primul rand pentru suflet si trebuie sa facrm lucrul asta cand il simtim, pentru noi si pentru spiritul nostru.

    Like

Leave a Reply

