Oamenii destepti citesc


Nu ma dau geniu. Nu-mi place sa spun ca sunt cea mai desteapta persoana, pentru ca stiu ca nu sunt. N-am avut niciodata pretentii de mare filozof sau de cine stie ce minte sclipitoare. Nu-s buna la matematica si de-abia daca inteleg ceva la fizica. Insa de un lucru sunt sigura. Sunt cu cel putin 10% mai desteapta decat majoritatea oamenilor. Si stii de ce? Pentru ca citesc. Am tot timpul o carte langa mine, in geanta sau pe noptiera. Si chiar daca cu scoala nu prea le am si fizica mi se pare chineza, ma mandresc cu atuul pe care mi-l ofera cartile. Ma mandresc ca prin carti reusesc sa inteleg unele lucruri pe care oamenii care nu citesc nu le inteleg. Si ma mai mandresc si cu faptul ca citesc carti destul de solicitate (ah, Dostoievski!), care ma fac sa imi pun intrebari. Anumite intrebari despre tot ce ma inconjoara, despre oamenire si despre viata. Si nu numai.

Toata viata mea mi-am petrecut-o cu o carte in mana. Am inceput sa citesc cate o carte pe saptamana pe la varsta de 11 ani. Acum sase ani. Pot spune, deci, ca am citit mult. Si stiu, deja, cat de importante sunt cartile. Am inteles la o varsta destul de frageda ca doar cartile ma vor face sa devin un om mai bun.

Faza cu cartile e ca iti deschid mintea. Te fac sa vezi lumea cu alti ochi. Iti ofera resursele necesare sa intelegi multe lucruri greu de inteles atunci cand nu ai ajutor.

Pe mine cartile m-au ajutat sa inteleg oamenii mai bine si sa imi formez opinii despre foarte multe lucruri dificile. Cartile mi-au oferit raspunsuri la intrebari care m-au apasat multa vreme si m-au ajutat sa vad lumea mai clar.

Adevarul este ca viata e greu de inteles. Aproape imposibil, daca e sa o zic pe aia dreapta. Insa unii oameni au mintea mai deschisa decat altii, astfel ajungand sa transpuna pe hartie, poate printr-o poveste aparent banala, tot ce au inteles ei despre lumea asta al naibii de intortocheata. Acesti oameni poarta titlul de “scriitori” si au adus lumii un minunat cadou in forma cartilor.

Cartile au minunatul dar de a iti oferi idei, opinii si concepte. Bineinteles, citind diferite carti, nu toate lucrurile pe care le intalnim acolo ni se potrivesc. Spre exemplu, o carte ne poate spune ca cerul este albastru mereu, iar alta ne poate indica ca este gri. Pentru fiecare om fiecare carte este diferita, tocmai din cauza ca fiecare om este diferit si vede lumea intr-un mod diferit. Fiecare om intelege mesajul unei carti intr-un mod diferit.

Un lucru este sigur. Oamenii destepti inteleg ca lectura iti ofera multe. Incepand de la un vocabular vast, pana la inspiratie si liniste sufleteasca. O carte te face sa calatoresti spre taramuri indepartate, iti ofera bucurii, tristete, lacrimi si rasete. O carte este o lume imaginara, dar care iti ofera sentimente si ganduri reale.

Cartile inseamna bogatie. Ele iti aduc cunoastere in multe domenii, cum ar fi istoria. Insa cartile te invata mult mai multe lucruri. Cartile te invata cum sa gandesti, cum sa te comporti in societate, cum sa fii mai bun, cum sa ai o minte deschisa si cum sa fii un om cult. Ca sa nu mai mentionez faptul ca lectura iti imbunatateste vocabularul si, eventual, te ajuta sa inveti o limba straina.

In mai putine cuvinte, cartile iti ofera lumea la picioare, cu ajutorul imaginatiei si al culturii.

Oamenii incuiati la minte se uita la carti ca la niste lucruri plictisitoare. Si la fel vad si viata. Ca pe un lucru plictisitor, pe care nu il pot descifra si pe care il “traiesc” cu chiu, cu vai. Ei nu inteleg ca, de fapt, cartile sunt cel mai usor mod de a trai o viata frumoasa. Daca cineva considera ca lectura este plictisitoare, ori citeste cartile gresite, ori nu isi foloseste imaginatia.

Asa ca sfatul meu este sa cititi. Doar citind va puteti deschide mintea. Cititi oricat si orice  si cititi bine. Cititi ca sa aveti o viata mai buna. Ca sa aveti o sansa. Ca sa fiti diferiti de ceilalti. Ca sa intelegeti viata si ca sa nu va plictisiti. Cititi pentru ca cititul este un dar pe care nu multi il inteleg.

A citi, la ora actuala, este cel mai important lucru.

427355_144917249007191_248008380_n

2 thoughts on “Oamenii destepti citesc

Leave a Reply

