Interviu cu Simona Stoica, autoarea seriei ”Rephelimii”


provocarea 1Sâmbăta aceasta aduce primul interviu din an. De data aceasta, am intervievat-o cu mult entuziasm pe Simona Stoica, tânăra autoare a seriei ”Rephelimii”, publicată la editura Herg Benet. Deși Simona a debutat pe piața literară din România acum un an, ea își construiește, încet, încet, o reputație bună ca și scriitoare și un fanbase numeros. Eu mă număr printre cititorii români care nu au avut-o încă ocazia de a-i citi serie, însă este pe listă și sper să o citesc cât mai repede posibil.

M-am bucurat extraordinar de mult că am avut șansa să îi răpesc câteva ore din timpul ei pentru un interviu. Urmăresc postările Simonei de pe Facebook cu mult interes și abia așteptam să o cunosc mai bine. După ce am realizat acest interviu, pot spune că interesul meu față de cărțile ei a sporit. Chiar dacă nu am citit încă seria ei, vă recomand din suflet să îi urmăriți drumul în lumea cărților. Simona este o persoană care merită atenția cititorior, cu siguranță! Ea scrie pe site-ul Pălărisme, se ocupă de licență, citește, iar printre toate aceste activități, scrie. Mai multe despre ea nu vă voi spune. Vă las să descoperiți singuri din interviu cine este Simona Stoica.

Mulțumesc, Simona, pentru timpul acordat și pentru minunatul interviu!

Bună, Simona! Pentru început, te rog să te prezinți celor care nu te cunosc.

Bună, Bianca! Mulţumesc mult pentru interviu şi îmi cer scuze pentru întârzierea prelungită. Sunt o devoratoare de cărţi şi o fire sarcastică şi imprevizibilă. Îmi place foarte mult să călătoresc (visul meu este să vizitez toată Europa până la 35 de ani), iubesc animalele, organizez periodic maratoane cu prietenii şi ador să joc rentz, whist şi canasta. Viciile mele. Ultimul descoperit este Popa Prostu pe porunci, cu două pachete de cărţi.

provocarea 2Vorbește-ne, te rog, despre cărțile tale.

Poate că o să sune ciudat, dar sunt copiii mei. Eu le-am creat, le-am crescut şi le-am transformat în realitate, în ceva palpabil şi unic, chiar dacă de multe ori am simţit că îmi lipseşte experienţa necesară pentru a le şlefui şi a le aduce la forma mult dorită. Îmi dedic o mare parte din timp cărţilor mele, le preţuiesc şi sunt mândră de evoluţia lor şi, prin asta, şi de evoluţia mea. Cărţile au devenit refugiul meu, într-o perioadă în care eram introvertită şi îmi era greu să spun ceea ce gândesc cu adevărat. Poate că eu sunt copilul lor şi nu mi-am dat (încă) seama.

Care crezi că este cea mai bună carte a ta?

Cea pe care încă nu am publicat-o. Glumesc. Între Provocarea şi Capcana este o distanţă de câţiva ani. Pentru Provocarea m-am încăpăţânat să păstrez un anumit stil şi să nu schimb manuscrisul prăfuit pe care l-am scris în liceu. La Capcana am recitit şi rescris fiecare capitol de cel puţin 3-4 ori. Nu m-am grăbit, nu am luat decizii pripite, mi-am studiat mai bine personajele, m-am folosit de feedback-ul primit ca să cresc, ca persoană şi autoare, iar rezultatul final m-a umplut de mândrie şi de speranţă. Capcana este invitaţia mea în lumea Rephelimilor. Provocarea a fost mai mult o introducere şi o legendă.

Există autori care ți-au influențat scrisul? Dacă da, care sunt aceștia?

Autorii care m-au influenţat sunt Edgar Allan Poe şi Jeffrey Deaver. Primul ca stil şi datorită harului de a transforma chiar şi cea mai simplă imagine în ceva magic, interzis şi incitant, iar al doilea datorită suspansului pe care îl menţine în fiecare roman, acea combinaţie de mister şi de acţiune care te împiedică să faci pauze atunci când citeşti.

De ce consideri că lumea ar trebui să îți citească cărțile?

Nu cred că lumea „ar trebui” să le citească. Depinde de fiecare ce cărţi apreciază sau îşi doreşte. Recomand seria Rephelimii pentru că, deşi în Provocarea cititorul va avea impresia că ştie ce urmează să se întâmple, personajele mele vă vor surprinde… într-un mod care nu este neapărat plăcut. Am creat fiinţe supranturale noi, deoarece voiam ceva diferit, într-o perioadă în care eram asaltată de vampiri, zâne, vârcolaci şi îngeri. În acelaşi timp, nu cred că există personaje (sau persoane, ca să fac o paralelă), care sunt doar bune sau doar rele. În cărţile mele nu vei întâlni eroina curajoasă sau antagonistul previzibil.

Se pare că nu sunt prea talentată când trebuie să vorbesc despre cărţile mele. Of. Deşi seria începe cu câteva clişee cunoscute, în Capcana le spulber pe rând, pentru că vreau să le ofer cititorilor mei suspans şi originalitatea, personaje captivante şi multe întorsături de situaţie, ca ei să fie mereu surprinşi şi şocaţi, atât de mine, pentru ce aleg să fac, cât şi de personaje, care vor trăda, minţi şi ucide, doar pentru a obţine ceea ce îşi doresc cel mai mult: libertatea.

capcana 1

Până acum ți-ai obișnuit fanii cu cărți fantasy. Plănuiești să scrii și un alt gen?

De câteva luni, lucrez la o serie poliţistă, iar primul thriller psihologic, intitulat Cenuşa luminii, este aproape gata. Simt că o să fie cel mai bun roman al meu. Sunt foarte entuziasmată.

Cum a început călătoria ta în universul cărților?

Printr-un gest simplu şi plin de dragoste: mi-a oferit mama câteva romane. Din acel moment, am ştiut că pasiunea mea o vor reprezenta cărţile.

 Dacă ar fi să citești un singur autor toată viața ta, care ar fi acela?

Auch. Întrebarea asta ar trebui să fie ilegală. Peter V. Brett.

Care este cea mai frumoasă parte în a fi autor?

Cea mai frumoasă parte este atunci când primeşti un mesaj de la un cititor. Îmi tremură genunchii şi am mai multe emoţii ca ei. Am impresia că orice le-aş spune sau aş face, nu este suficient. Cum să găsesc cuvintele potrivite pentru a le mulţumi pentru bucuria pe care mi-o oferă, pentru încrederea pe care o au în mine? Îmi amintesc că la câteva săptămâni după ce am publicat Provocarea am primit un mesaj foarte emoţionant de la o cititoare, care mi-a spus că s-a regăsit într-un personaj, că a stat până la 5 dimineaţa ca să termine amândouă romanele şi că a plâns în următoarea zi, pentru că a înţeles-o pe Desiree. Pentru cei care nu au citit, eroina mea este o persoană foarte dificilă. Este egoistă şi încăpăţânată, îi răneşte pe cei din jur, e foarte sarcastică şi mereu tulburată. Cu toate acestea, îşi găseşte un echilibru, dar soluţia nu este uşoară şi reprezintă mai mult o capitulare. Este nervoasă şi obosită, la un pas să cedeze, îşi schimbă părerea despre prietenii ei, înţelege cât de uşor a fost manipulată, dar ea nu are o transformare bruscă, nu îşi găseşte curajul şi puterea în următorul capitol. Doar în următoarea carte, prin cea mai grea decizie pe care este nevoită să o facă. Un astfel de mesaj este o sursă nesperată de energie şi de lacrimi. Dar sunt lacrimi de bucurie.

 Ce crezi că ar trebui să se schimbe la piața de cărți din România?

Eu nu cred că piaţa de cărţi trebuie să se schimbe, ci noi. Şi când spun asta, mă refer la comportament, la principiile noastre şi la uşurinţa cu care judecăm orice nu ne este pe plac. Suntem un popor meschin şi viclean. Este o remarcă pe care o fac cu greutate, dar acesta este adevărul, din punctul meu de vedere. Atâta timp cât noi suntem egoişti şi le dorim răul celor din jur, atâta timp cât această mentalitate greşită vă rămâne la putere, nu văd cum am putea să apreciem ceva atât de frumos şi de deosebit precum o carte. Şi aici nu mă refer la o carte anume. Avem gusturi diferite, este normal şi sănătos, până la urmă. Eu pot iubi o carte pe care tu o deteşti. Însă dacă ne respectăm părerile, nu vor exista probleme. Dar nu. Alegem să ne luăm de gusturile celorlalţi, să criticăm şi să arătăm cu degetul. Repet. Schimbarea trebuie să înceapă cu noi.

 Ce planuri de viitor ai?

Vreau să scriu. Pentru Pălărisme, pentru mine, pentru cititori, pentru… master, din păcate. Nu pot să scriu doar din plăcere. Planurile mele pentru viitor depind de alegerile pe care le voi face în 2016, atât pe plan personal, cât şi pe plan profesional. Nu pot să vorbesc despre ele, dar sper să revin cu o surpriză deosebit de plăcută înainte de începerea verii.

 capcana 2Ai un program strict atunci când vine vorba de scris?

Înainte aveam, dar în ultimele luni am renunţat la el. Simţeam că am gratii în jurul meu şi nu mă puteam concentra în astfel de condiţii: îmi setam un scenariu forţat, însă acum scriu la orice oră din zi şi noapte, atunci când vreau, atunci când simt, atunci când pot. Fără limite, fără reguli, fără un program. Doar timp să am. Şi un creion. Altceva nu cer.

 De unde îți iei inspirația?

Muzica e muza mea. Pur şi simplu îmi aleg un playlist şi scenele încep să apară.

 Împărtășește-ne cea mai frumoasă amintire pe care o ai de când ți-ai lansat prima carte.

Când am aflat că tata aproape a plâns la prima lansare şi, mult prea emoţionat pentru a rămâne, s-a furişat în timpul prezentării, aşteptând să fiu liberă şi să îi ofer cărţile mele. El are primul set, primul autograf.

 Ne poți oferi fragmentul tău preferat din tot ce ai scris până acum?

„Minciunile răsar cu usurință de pe buzele noastre. Sunt desprinse din gânduri, temeri și sentimente, le folosim pentru a ne ascunde și a manipula, în timp ce adevărul rămâne nerostit, o umbră care își schimbă mereu forma, care nu poate să fie eliberată, oricât am încerca să remediem trecutul.
Minciuna ne împinge spre viitor. Adevărul ne cheamă în trecut.” – Shade Hollow

Alegerea, Cartea a III-a din seria Rephelimii” 

 Ai un mesaj pentru cititori?

Vă mulţumesc că mă citiţi, că mă criticaţi, că mă iubiţi şi că îmi sunteţi alături. O mică precizare: mai uşor cu ameninţările. A început să îmi fie frică de voi.

Dacă vreți să luați legătura cu Simona, o puteți face pe Facebook, Goodreads, pe site-ul editurii Herg Benet sau pe site-ul Pălărisme, unde își încântă cititorii cu articole cu și despre cărți.

Dacă ați citit cărțile Simonei și aveți un mesaj pentru ea, sau dacă pur și simplu v-a plăcut acest interviu, nu ezitați să ne lăsați opiniile voastre în comentarii! 🙂

 

Leave a Reply

