Despre Leonardo DiCaprio și al lui Oscar care nu mai vine


12472668_1342470635775333_6816940586810066775_n Încă de când m-am trezit dis de dimineață să mă duc la școală, Facebook-ul mi-a fost inundat cu postări despre premiul pe care l-a câștigat Leonardo DiCaprio aseară la Golden Glibe Awards. Diferite postări și imagini îl intruchipau pe DiCaprio fie speriindu-se de Lady Gaga, fie acceptându-și premiul și fiind nemulțumit că nu a primit un Oscar. Postare, bineînțeles, sub formă de pamflet.

Asta m-a făcut să mă gândesc serios la toată gluma aceasta cu Leonardo și Oscarul care îi scapă mereu printre degete. De vreo câțiva ani, pe internet circulă diverse glume în care lumea râde pe seama acestui fapt. Nu cred că trece o zi fără să văd o imagine care să îl ia în râs sau care să facă bășcălie pe seama Oscarului pe care DiCaprio nu îl mai ia.

Chiar dacă Leonardo DiCaprio a declarat că nu ține neapărat să ia un Oscar, lumea continuie să facă glume de genul acesta. Există și oameni care nu înțeleg unde să găsește amuzantul în această situație și de ce atât de multă lume este disperată ca diCaprio să primească un Oscar. Personal, mă găsesc printre acești oameni.

Sinceră să fiu, la început mi s-a părut amuzantă situația. Însă după un an de când văd această glumă în fiecare zi, am ajuns să îmi dau ochii peste cap de fiecare dată când găsesc o postare de genul acesta. Astăzi s-a umplut paharul atunci când am văzut noua glumă în care actorul își accepta premiul aseară, dar era nemulțumit că nu este un Oscar. Mi s-a părut un gest dus la extrem, chiar dacă este o glumă și ar trebui tratată ca atare. Dar și glumele au un termen de expirare, nu?

O singură nelămurire am. De ce vrea toată planeta asta ca DiCaprio să primească un premiu? Oameni buni, este un simplu premiu. Despre care el cu gura lui a spus că nu îl interesează. El caută doar să își facă meserie în cel mai bun mod posibil, nu să câștige premii peste premii. Consider, deja, că Oscarul acesta l-ar primi mai mult fanii lui, nu el însuși. Nu pot să îmi imaginez decât glumele care vor apărea după ce Leonardo va primi acest premiu.

Credeți-mă, un artist adevărat nu face artă pentru premii. El nu are nevoie de așa ceva. Un artist își primește răspalta din laudele prin care le primește de la consumatorii de artă care îi aprecează operele. Da, este adevărat că premiile îți aduc un anumit privilegiu, însă ele nu îți măsoară adevărata valoare. Pentru că dacă am învățat un lucru în cei zece ani în care cânt la vioară, acesta este faptul că cei mai buni nu vor fi niciodată premiați. Premiați vor fi cei cu cele mai multe relații. Bineînțeles, nu am pretenția de a ști dacă așa se întâmplă și la Hollywood, deci nu spun că acesta este cazul. Însă este un fapt pe care îl cunosc: cei mai buni sunt răsplătiți cu orice altceva în afară de premii.

Un artist va căuta mereu să își perfecționeze munca. El va căuta mereu să fie mai bun, și mai bun, până când va fi atât de bun încât va fi deaspura tuturor premiilor. Pentru el va fi mereu important ca arta lui să fie bună, ca el să fie cât de cât mulțumit cu ce îi iese de pe mâini.

Cred că acesta este și cazul lui DiCaprio. Am auzit multă lume care îl lua în râs pentru faptul că a declarat că nu vrea un Oscar. Ok, aceste cuvinte pot semăna cu niște cuvinte spuse de cineva care încearcă să se consoleze singur, dar de ce ar vrea el să facă așa ceva? În condițiile în care Leonardo DiCaprio este unul dintre cei mai buni și mai talentați actori care există la ora actuală. La baza acestei mărturii stau filme ca și Titanic, The Wolf of Wallstreet, Aviatorul sau The Revenant. Chiar credeți că pe el îl interesează o statuetă atunci când își vede filmele în toate cinematografele din lume? Sau atunci când (ca să o spunem și pe aia dreaptă) în cont îi mai intră câteva milioane de dolari după un nou film realizat?

Nu, eu nu cred.

Recompensa artistului vine din aprecierea oamenilor obișnuiți, nu a criticilor. Criticii pur și simplu critică. Oamenii obișnuiți simt, ”critică” cu sufletul. Dacă arta ta a ajuns la o persoană obișnuită, care nu cunoaște tehnicile prin care tu ai ajuns să faci o anumită operă de artă, atunci ești un artist bun. Să ne amintim câte milioane de inimi a atins DiCaprio numai cu Titanic? Milioane. Și continuă să o facă.

Așa că aș putea spune că un premiu, o simplă statuetă, este irelevantă. Bineînțeles că altfel te simți atunci când vezi un raft întreg de premii, însă nu premiile sunt cele mai importante. Aprecierea celorlalți, respectul lor, respectul tău pentru ce faci, plăcerea cu care te trezești în fiecare dimineață știind că urmează să faci ceea ce iubești, zâmbetele de pe chipurile oamenilor atunci când te întâlnesc pe stradă – acestea sunt lucrurile care contează pentru un artist adevărat. O statuetă nu îl va face să joace mai bine și nici nu îi va aduce mai mulți fani sau mai multă faimă. O statuetă va satisface un moft al unor oameni care nu au nici în clin, nici în mânecă cu actoria sau cu arta.

Sunt perfect conștientă că glumele cu Leonardo DiCaprio și Oscarul sunt atât. Glume. Însă sunt învechite, anoste, enervante, care trebuie să înceteze. Eu, personal, sunt sătulă să citesc astfel de glumițe. Până la urmă, fiecare lucru are o limită. Până și umorul.

 

2 thoughts on “Despre Leonardo DiCaprio și al lui Oscar care nu mai vine

Leave a Reply

