Recomandarea săptămânii – I’ll give you the sun


Săptămâna aceasta pur și simplu trebuie să vă fac această recomandare. Probabil că v-ați dat seama din cauza titlului, dar dacă nu ați făcut-o încă, dați-mi voie să vă lămuresc. Recomandarea mea din această săptămână este cartea I’ll give you the sun de Jandy Nelson.

ill give you the sun

O carte pe care am citit-o recent (adică săptămâna treucută, ca să fiu mai exactă), I’ll give you the sun este până acum cartea mea preferată din 2015. Și având în vedere că am citit deja trei cărți, cred că asta spune ceva.

Romanul m-a captivat încă de la început. Atunci când am decis să o citesc, am avut câteva reticențe. În vara anului 2015 am avut ocazia să citesc și romanul de debut al autoarei, ”Cerul e pretutindeni” și, deși mi-a plăcut mult, nu s-a numărat printre cărțile memorabile. Astfel, nu am vrut ca prima carte din an să fie una care să nu mă încânte. Din fericire, nu a fost cazul, pentru că această minunăție de carte cu o copertă superbă m-a vrăjit de la început.

Nu pot spune ce mi-a plăcut cel mai mult. Povestea? Personajele? Scrisul autoarei? Morala? Poate toate. I’ll give you the sun este genul de carte care cucerește prin total. Nu ai cum să o desperți în bucăți și să spui ”hm, partea aceasta mi-a plăcut, dar personajele sunt cam slabe”. Pur și simplu vine în pachet complet. Totul se îmbină într-un stil care te uimește și te face să adori cartea de la primele pagini.

Voi recunoaște că am avut o slăbiciune pentru poveste. Mi s-a părut extraordinar de bine scrisă și foarte emoționantă, cu multe mesaje și multe scene care m-au emoționat. Este una dintre cele mai unice și diferite povești pe care le-am citit până acum. Mi-a fost foarte greu să pun cartea jos la final, tocmai pentru că mai vroiam să petrec timp cu Noah și Jude în lumea lor plină de tragedii, încurcături și soare.

Extraordinar mi-au plăcut și personajele, dar și felul în care acestea au fost create. Fiecare personaj în parte (dar în special Jude și Noah) este bine conturat și are ceva caracteristic care îl diferențează de ceilalți. În plus, Jude și Noah sunt doi adolescenți în care te poți regăsi. M-am putut regăsi pe mine în unele dintre gândurile și problemele lor și asta m-a apropiat foarte mult de ei. Atât de mult, încât la final am simțit că am fost părăsită de doi dintre cei mai buni prieteni ai mei.

Chiar dacă capitolele sunt relativ lungi, nu ai cum să te plictisești citind cartea aceasta. Situațiile create de autoare îți oferă un amalgam de sentimente și te fac să citești carte dintr-o suflare. Fiecare capitol are o întorsătură de situație pur și simplu fascinantă, care te face să vezi povestea cu alți ochi. Mi-a plăcut mult faptul că acțiunea, deși pare lentă, are un ritm numai potrivit și nu te obosește, dar nici nu te plictisește.

Trebuie neapărat să vorbesc și despre autoare. Comparând cele două cărți ale ei, este clar că Jandy a lucrat mult mai mult (și mai bine!) la I’ll give you the sun. Scrisul ei este mult mai matur, la fel și povestea și personajele. Ca să nu mai vorbesc despre emoția cu care scrie și metaforele pe care le-a folosit! Ce să mai, scrisul ei are un lirism aparte, care m-a vrăjit. Voi aduna zilele acestea toate citatele care mi-au plăcut și vi le voi lăsa pe toate într-o postare, ca să vă convingeți că am dreptate atunci când zic că Jandy a făcut o treabă impresionantă cu această carte.

Atunci când am terminat cartea am vrut imediat să o iau de la capăt. Să mai petrec timp cu personajele acestea speciale, în lumea lor plină de dramă și de iubire. Am simțit că nu mi-a fost de-ajuns și că mai vreau. Sunt convinsă că voi mai citi cartea. Probabil în română, pentru că a apărut recent la editura Epica, cu titlul ”Îți voi dărui soarele”. Eu una vă sfătuiesc să dați fuguța la cea mai apropiată librărie și să o cumpărați, sau să o achiziționați de pe internet. Oricum ați face, Îți voi dărui soarele este una dintre cărțile pe care trebuie să șe citiți anul acesta.

iti voi darui soarele

2 thoughts on “Recomandarea săptămânii – I’ll give you the sun

  1. De cum am văzut că a apărut cartea, am pus-o pe lista mea, dar încă n-am apucat să o citesc. Îmi place mult titlul și, chiar și coperta, deși e destul de simplă. Acum mna, sper să-mi placă la fel de mult și conținutul.
    Mulțumim pentru frumoasa recenzie! 😀

    Like

Leave a Reply

