Recenzie: ”Războiul nu are chip de femeie” de Svetlana Alekievici

Tip coperta: Cartonată

Format: 107 x 177

Nr. pagini: 400

Puteți comanda cartea de aici.

Razboiul nu are chip de femeie de Svetlana Alexievici, câștigătoarea premiului Nobel pentru Literatură 2015.

Războiul nu are chip de femeie este o carte despre viața femeilor din URSS în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

Al Doilea Război Mondial nu va ajunge niciodată să-şi dezvăluie întreaga grozăvie. În spatele faptelor de arme, al atrocităţilor şi al crimelor monstruoase comise împotriva civililor se ascunde o altă realitate.

Aceea a miilor de femei sovietice trimise pe front împotriva inamicului nazist.

Svetlana Aleksievici şi-a dedicat şapte ani din viaţă colectării mărturiilor unor femei care, multe dintre ele, la momentul acela erau abia ieşite din copilărie. După primele sentimente de euforie, asistăm la o schimbare radicală de ton, pe măsură ce ajungem la încercarea fatală a luptei, însoţită de partea sa de întrebări şi de suferinţă.

Abandonând tăcerea în care şi-au găsit refugiul, aceste femei îndrăznesc, în sfârşit, să prezinte războiul aşa cum l-au trăit. „Svetlana Aleksievici este unul dintre cei mai valoroşi scriitori ai vremurilor noastre. Proza ei nu este feminină, ci aspră precum războiul […], dar, prin expresivitatea ei, devine artistică, palpabilă, profund emoţionantă.” — Vladimir Voinovici

Cărţile Svetlanei Aleksievici au fost sau vor fi publicate în 43 de limbi şi în 47 de ţări. Războiul nu are chip de femeie s-a vândut în peste 2 milioane de exemplare.

Cartea mi-a fost oferită de librăria Librex pentru recenzie. Mulțumesc! 🙂

Am fost întotdeauna o împătimită a cărților de război, deci credeam că voi fi pregătită pentru această carte. Însă cum poți fi pregătit pentru o astfel de carte? Și, mai ales, cum pot vorbi despre această carte astfel încât recenzia mea să se ridice la nivelul cărții? Cum vă pot face să înțelegeți cât de bună este cartea și cât de mult mi-aș dori să o citiți toți?

Războiul nu are chip de femeie nu este o carte care se poate descrie ușor. Este greu să vorbești despre ea, la fel cum este greu să o citești. Uneori îmi este, parcă, frică să mă gândesc la ea și la toate lucrurile care se ascund între paginile ei. Și totuși, aș citi-o din nou chiar acum, în acest moment.

Nu, nu mi-a plăcut. Experiența mea cu romanul Svetlanei nu se poate descrie în acest fel. Am trăit cartea, am simțit-o pe piele, am iubit-o și am urât-o în același timp. Mi-a dezvăluit lucruri despre omenire, despre război, despre brutalitate și despre umanitate pe care nu mi le-aș fi putut imagina niciodată. După lectura aceasta, simt că am trăit o mie de ani și că am primit cea mai bună lecție pe care mi-ar fi putut-o oferi o carte.

Scrisă într-un mod extrem de frumos, cartea te captivează de la început. Vocea Svetlanei te acaparează, pur și simplu. Autoarea cu singuranță scrie într-un mod convingător, iar cuvintele ei te afectează într-un mod ciudat. Deși stilul ei este superb, este la fel de șocant ca și lucrurile pe care le povestesc martorii acesteia în carte. Eu am fost atât de captivată de felul în care scrie și de întâmplările povestite în roman, încât rândurile zburau pe lângă mine și prin mine, lăsând urme în urma lor. Urme care îmi vor trece greu, nu neapărat urme. Un lucru este sigur. Nu îmi va fi ușor să uit cartea aceasta.

Războiul nu are chip de femeie este o carte cât se poate de tulburătoare. Svetlana nu ascunde nimic. Încă de la început suntem avertizați că autoarea vrea să scoată în evidență partea umană a războiului – lucrurile care nu se văd cu ochiul liber, care uneori sunt ignorate din cauza eroismelor și a faptelor mari. Nu există nimic care să te apere de duritatea cuvintelor și a întâmplărilor povestite. Nu poți decât să accepți faptul că, oricât de șocante și tulburătoare ar fi, lucrurile acestea chiar s-au întâmplat. Au fost momente reale, trăite de niște oameni care încă stau drepți, cu capul sus, și povestesc cum le-a schimbat cel de-al doilea Război Mondial viața. Cred că acesta este lucrul care m-a impresionat cel mai tare. Faptul că toți martorii Svetlanei încă au puterea de a vorbi despre cele întâmplate. Că, în ciuda a ceea ce credem noi, războiul a fost trăit  de femei în același fel în care a fost trăit de bărbați – pe front, cu un curaj nebun.

Am fost impresionată de fiecare povestire în parte. Am simțit totul pe piele, de parcă aș fi fost eu cea care lupta pe front. Uneori simțeam că povestesc eu, alteori simțeam că stau într-o cameră cu una dintre femeile care au luptat în război și că îmi povestește totul mie. Mi-a plăcut, totuși, faptul că prezența Svetlanei se face simțită și că își spune sentimentele, astfel dezvăluind cititorului cât de mult au afectat-o cercetările pe care le-a făcut.

Am avut o discuție despre carte cu profesoara mea de rusă, rusoaică get-beget. O citise și ea mai de mult. I-a plăcut, dar este de părere că arată numai partea urâtă a războiului, iar eu cu asta nu sunt de acord. Până la urmă, acesta este războiul. Urât, terifiant, șocant. Și totuși, mărturiile femeilor ascund o frumusețe și o umanitate imensă în spatele cruzimii evenimentelor. Fiecare femeie-soldat în parte a încercat să ajute cum a putut. Au uitat de ele și de natura lor pentru patrie, pentru o cauză comună: victoria. Au ajutat, au ucis, au supraviețuit, au învins. Povestirile lor sunt încărcate de umanitate, bunătate, altruism și curaj. Datorită acestui fapt nu cred că romanul lui Alexievich arată numai partea urâtă a războiului.

În concluzie, Războiul nu are chip de femeie este o carte fascinantă, tulburătoare și incredibil de captivantă. Superb scris, romanul vorbește despre război, dar și despre omenie, curaj, dragostea de patrie și camaraderie. O carte fenomenală, ce va dăinui multă vreme de-acum încolo în inima mea!