Eurovision 2016: multe țipete, ținute ciudate și foarte multă politică


Nu știu câți dintre voi știu asta, dar eu sunt o mare fană a concursului Eurovision. Pentru mine, seara în care se difuzează acest concurs este chiar mai importantă decât Revelionul. Ador atmosfera și reprezentațiile fiecărei tări. Îmi place la nebunie să descopăr melodiile care participă la concurs și să le comentez cu maică-mea. Dacă ar fi după mine, Eurovisionul ar fi la fiecare șase luni. Însă mă gândesc că și-ar pierde farmecul. Cert este că aștept cu mare nerăbdare sâmbăta cu Eurovision în fiecare an, iar după ce se încheie o ediție, stau și ascult din nou toate melodiile, pentru a retrăi emoțiile serii respective.

După ediția foarte puternică de anul trecut, aveam așteptări mari pentru anul acesta. În 2015 au participat multe melodii foarte bune și m-am bucurat enorm când melodia lui Mans, Heroes, a câștigat. A fost o ediție genială și mă gândeam că și anul acesta va fi la fel. Deci, am așteptat un an pentru încă o seară plină de muzică bună și show genial.

Ce-am primit? Ei bine, în 2016 am primit melodii plictisitoare, reprezentații penibile, foarte multe țipete de spart geamurile, multe ținute terifiant de distopice, extrem de multă politică și doar câteva melodii cu adevărat bune. O dezamăgire, în mai puține cuvinte. O ediție organizată excelent, dar cu participanți slabi.

În primul rând, multe melodii au fost proaste. Același ritm, aceleași țipete care deja devin deranjante și plictisitoare, același spectacol și aceleași rochii lungi ca niște perdele. Ah, ca să nu mai vorbim de mesajele de pace, dragoste și omenie. Blah blah. Respect ideea de a transmite anumite mesaje prin acest concurs pe care îl urmăresc milioane de oameni din lumea întreagă, însă asta a avut farmec câțiva ani. Deja devine plictisitor și învechit. După părerea mea, Eurovisionul ar trebui să se schimbe în fiecare an, să fie mereu melodii noi, surprinzătoare, cum a fost melodia lui Mans anul trecut. Sau a Italiei, de exemplu. Tot anul trecut vreau să spun, că anul acesta mi s-a părut că era drogată tipa. Cu polen, probabil, că tot era înconjurată de flori și verdeață. Iuhu, pământul către Italia! Întoarceți-vă de pe insula voastră verde. Ah, vrei să-mi dai o floare? Ce-ar fi să cânți în engleză, să înțelegem și noi ce spui? Măcar atât, dacă show nu. Să-mi explice și mie cineva de ce tipa aia era înconjurată de flori, copaci și verdeață, că mă prind mai greu. Mă scuzați, dar nu le am cu ciudățeniile naturale.

Un lucru care m-a deranjat foarte tare au fost melodiile care nu erau în engleză. Îmi veți spune acum că așa e normal, că fiecare  țară ar trebui să își arate tradițiile și valorile folosind limba proprie. Ei bine, nu sunt de acord. Vorbind din experiență, ca să câștigi ceva trebuie să te faci înțeles. Iar cântând într-o limbă pe care 90% dintre cei care te ascultă nu o înțeleg, nu te faci înțeles. Pentru mine contează foarte mult și versurile. Ca să îmi transmiți o emoție, trebuie să înțeleg ce spui. Ori tu dacă vii și-mi cânți în macedoniană ceva despre o Donă, am să schimb canalul și-am să te și înjur. Merci.

Jur, anul acesta am avut impresia că s-au adunat mai multe melodii care au participat în anii trecuți. Domnilor producători, alte idei nu mai aveți decât ritmul ăsta de bumtzi bumtzi, niște țipete acolo care sparg geamurile și lumini amețitoare? Am avut un sentiment de deja vu la  mai bine de jumătate dintre cântecele de aseară. Puteam să jur că le-am mai auzit și în anii precedenți, pentru că s-a creat un tipar din care nu mulți vor să iasă. De, le este frică să nu fie considerați ciudați dacă sunt diferiți. Nu vă îngrijorați, oricum nu vă votează dacă nu sunteți din tări cu interese politice. Mai bine să fiți diferiți, ca să nu ne mai plictisim și noi, ăștia care fac rating.

Ținutele. O, Doamne, dă-mi răbdare, că dacă-mi dai putere…! Am impresia că această ediție a avut ca temă Jocurile foamei. Ați observat și voi că majoritatea participantelor ( bărbații erau destul de normali) arătau ca Effie din The Hunger Games?! Sau numai eu am observat asta? Haideți să o luăm pe tipa asta din Germania, de exemplu, care s-a urcat pe scenă cu o antenă parabolică pe cap. Priviți:

0,,19076184_303,00

Alo, Satelitul X&Y? Da, aici Germania. Se aude? Ce ziceți, mă? Stați să-mi verific antena de pe cap. Da, mă, merge! Auziți, trimiteți și voi un asteroid pentru Merkel. Ne-am plictisit de dictatorismul ei. Ce, se rezolvă? Danke!

Înțeleg că încearcă să fie diferiți, dar există o linie foarte fină între a fi diferit și a fi penibil, iar ținuta aceasta a întrecut-o. Cred că uităm de fiecare nivel de eleganță deja. Și de finețe.

Și când te gândești că fetișcana asta e de vârstă cu mine! Să-mi cumpăr și eu o antenă parabolică, poate prind niște unde de matematică. Măcar dacă prindea și ea din aer o melodie bună, că a fost cam slăbuță cea pe care a cântat-o. Poate de-asta a ieșit pe locul 26. Nu vă mai place de Merkel, văd!

Au fost, de asemenea, multe melodii bune care nu au trecut în finală. Montenegro, de exemplu. Genială melodia lor de anul acesta. Păcat că nu a trecut. Mă bucur, totuși, că nu a trecut Grecia. Ne-am fi făcut de râs big time. Melodia a fost cu adevărat penibilă și n-avea nici o legătură cu tradiția Greciei de a trimite melodii cu accente din muzică tradițională, pe care cred că ar trebui să și-o păstreze. Grecia câștigă mult cu tradițiile ei, așa că nu văd de ce nu.


Tristețea a triumfat de foarte multe ori seara trecută, începând cu melodia câștigătoare a Ucrainei, care nu mi-a plăcut atât de mult cât mi-au plăcut altele. Jos pălăria pentru faptul că a comemorat tragedia tătarilor din Crimeea, însă eu nu mă uit la Eurovision ca să plâng sau ca să comemorez ceva. Eurovisionul ar trebui să fie despre bucuria de a cânta, despre frumusețea vieții și despre viitor, nu despre trecut.


O mare nelămurire pe care o am are legătură cu participarea Australiei. De când este Australia în Europa? Doamna profesoară de geografie, mi se pare că ați greșit când ne-ați spus că Australia e pe alt continent! Nu vedeți că participă deja și la Eurovision? Una peste alta, melodia a fost destul de bunicică, rochia mai să mă orbească, dar merge. Mai bine decât Ucraina.


Suedia a fost o mare dezamăgire pentru mine anul acesta. Melodia lor, If I were sorry, a fost slabă în comparație cu melodia lui Mans de anul trecut. A fost banală de-a dreptul, iar puștiul ăla avea niște aere de macho de ziceai că schimbă fetele în fiecare seară. Nu-ți face griji măi, nu se așteaptă nimeni să fii la fel de sexy ca Mans. Măcar de-ai fi avut un cântec mai bun.

Vă rog să-mi explice cineva de ce Austria a cântat în franceză! Mă chinui de aseară să înțeleg. Eu știu că în Austria se vorbește germană, și dacă tot ții să vii cu o melodie care nu e în engleză (goddamn it!), măcar să fi fost limba vorbită în țara lor. Of, ce ți-e și cu globalizarea asta!


Croația nu mi-a plăcut deloc. Melodia mi s-a părut groaznică, interpretarea la fel, iar ținuta m-a lăsat cu gura căscată. Ce e chestia pe care o purta? O perdea de duș?


Pentru tipa din Malta mi-am făcut griji de cum a intrat pe scenă. Mă gândeam să nu nască acolo, săraca. N-ar fi fost bun pentru spectacol. Probabil că ar fi durat ceva până și-ar fi revenit toată lumea. Cât despre melodie…. nimic special.

Belgia m-a uimit, și nu într-un sens bun. Cum au lăsat-o să participe? Oamenii aștia nu au auzit că începutul e copiat după Another one bites the dust de la Queen? Sau nu se mai pune, că și-așa Freddie e mort și melodia e veche! Toată melodia mi s-a părut că e compusă din alte melodii deja celebre, dar cea mai evidentă a fost cea pe care am menționat-o mai sus.

Celelalte melodii au fost de-a dreptul banale. Israel a avut o melodie cât de cât bunicică, în ultimul minut. În rest, o imitație a la Adam Lambert. Polonia mai bine ar avea grijă să aibă o melodie de Eurovision decât să își facă unghii lungi, negre, gen Conchita. Zic și eu. Latvia a avut o melodie de club, destul de faină. Serbia a venit cu o melodie plăcută, dar nimic mai mult. Franța a fost anostă, ca deobicei. Lituania l-a adus pe Mihai Trăistăriu cu păr. Olanda ne-a dus înapoi în timp, dar ne-am plictisit repede de anii ’80 și ne-am întors la prezent. Spania mi-a adus aminte de melodia aia cu Coco Jumbo, veche de cînd mustața lui taică-miu. Anglia a avut o reprezentație banală. Bine măcar că erau puștii ăia simpatici.Viitorii One Direction. O surpriză a reprezentat-o Bulgaria, care a avut o melodie destul de bună.
Am avut și câteva melodii favorite. Puține, dar au fost. Cel mai mult mi-au plăcut Ungaria, Rusia, Georgia, Cipru și Armenia. Au fost melodii diferite, cu interpretări impecabile, efecte vizuale incredibile și artiști buni.

Tipul care a reprezentat Ungaria nu numai că este frumușel rău, dar are și o voce incredibilă!

Rusia a avut efecte vizuale incredibile, care m-au lăsat mută.

Cântecul Georgiei mi-a ajuns direct la suflet. Indie rock! Ce altceva să mai vrei?

Armenia a avut un cântec foarte catchy, iar tipa care cântă e al naibii de frumoasă.

Cât despre Cipru, o melodie care prinde și se potrivește cu Eurovisionul.

Eu aș fi vrut să câștige Rusia și ar fi făcut-o, dacă nu intra în vigoare noua regula cu votul juriului. Ce a fost chestia asta? Nu puteau să-și facă jocurile politice pe baza voturilor publicului? Rusia ar fi câștigat dacă nu ar fi fost juriul…

Genială a fost și melodia României de anul acesta, dar după cum cred că bine știți deja, nu am putut participa din cauza datoriilor pe care le avem din 2007. Mi se pare înjositor să te dea afară dintr-un concurs de prestigiu din cauză că tu nu ești în stare să fii serios și să îți plătești partea. Nu, noi trebuie să mergem cu miloaga. Mă uimește de fiecare dată cum ne dăm singuri în cap. Și când te gândești că aveam o melodie bună! Rock, ritm, versuri faine, mesaj, prezență scenică, voce, tot ce vrei. Oricum ar fi, Ovidiu Anton este un câștigător pe care nu am știut să îl apreciem și să îl încurajăm.

Un ropot de aplauze ar trebui să primească organizatorii de anul acesta, Suedia. Spectacolul a fost GE-NI-AL. Efecte vizuale nemaiîntâlnite până acum în concurs, o arenă perfectă pentru acest eveniment, niște prezentatori șarmanți și foarte amuzanți, un joc de camere incredibil și organizare perfectă. Asta da seriozitate! Încerc să îmi imaginez câți bani au intrat în acest proiect și câtă muncă, dar îmi este imposibil. Și unde mai pui că l-au adus și pe Justin Timberlake. Mai bine de atât nu se putea! Din această privință, ediția aceasta a fost cea mai bună de până acum, după părerea mea.

Nu, nu-mi place melodia care a câștigat. Au fost melodii mult mai potrivite, interpretări mai bune și reprezentații convingătoare. Însă politica e multă și e importantă. Mi-ar plăcea să văd o dată un Eurovision fără ascunzișuri, jocuri politice sau aranjamente. Ar fi interesant, dar este imposibil, cu siguranță. Eu mă bucur, totuși, de muzică și chiar dacă nu câștigă mereu melodiile care îmi plac mie, ele rămân pe telefon, unde le pot asculta în voie.

Vreau să specific că nu am nimic personal cu nici unul dintre participanți. Îi respect pe toți pentru că și-au reprezentat țările cu demnitate, chiar dacă nu în cel mai bun mod. Acest articol este strict opinia mea despre ce am văzut aseară și mi-ar plăcea să o respectați. Merci.

Ați urmărit Eurovisionul aseară? Dacă da, aștept părerile voastre, melodiile care v-au plăcut cel mai mult și cele care v-au plăcut cel mai puțin în comentarii. #NOH8

2 thoughts on “Eurovision 2016: multe țipete, ținute ciudate și foarte multă politică

  1. Honestly, my favourite song was the one from Russia. The song that won is not that bad and I definitely understand the meaning behind it, but like you said it should’t have won. The song from Georgia was good, but at one point it makes me think of Nirvana. To be honest, many songs remind me of previous entries or other famous songs. One of the songs reminded me of Playing with Fire, but cannot remember which one – don’t take my word for it though as I am tone deaf 😦 Anyway it was a well organised show but I was not impressed with the songs. Did anyone receive an award for best song? I think that Mørland got one last year for his song… (*sorry for my English comment, but it is easier that rewrite every word until my autocorrect gets the hint)

    Like

    1. The song from Georgia reminded me of Muse a lot, but I still loved it! And yes, I think Russian should’ve won. And they would’ve, if it wasn’t for the jury.
      And don’t worry for your comment in English, both languages are fine for me! 😉

      Like

Leave a Reply

