Recenzie: ”Nerve. Adevăr sau provocare” de Jeanne Ryan

ISBN: 9786067930429
FORMAT: 13 X 20 CM
EDITURA: CORINT
AN APARIȚIE: 30/08/2016
NUMĂR PAGINI: 304
TRADUCERE: LIVIU SZOKE

Colecția Leda Edge vă aduce o nouă analiză a vieții sociale de astăzi și a puterii tehnologiei prin cartea Nerve: Adevăr sau provocare de Jeanne Ryan, destinată segmentului young adult și ecranizată în 2016.

Când Vee este aleasă pentru a juca în NERVE, un joc anonim de provocări transmis live online, ea descoperă că jocul o cunoaşte. O tentează cu premii luate din pagina ei AstaSuntEu şi o pune să facă echipă cu băiatul perfect, Ian cel super-sexy. La început este palpitant ― fanii lui Vee şi Ian îi încurajează să răspundă unor provocări tot mai riscante, cu mize tot mai mari. Dar jocul ia o întorsătură malefică atunci când sunt trimişi într-un loc secret împreună cu cinci alţi jucători pentru runda Marelui Premiu. Dintr-odată, este un joc de totul sau nimic, cu însăşi viaţa lor pusă la bătaie. Oare cât de departe va merge Vee înainte să cedeze, înainte să piardă NERVE?

„Un roman original şi alert, care ne oferă o felie de viață în care cultura pop dă un înţeles cu totul nou televiziunii de tip reality-show la modă.” VOYA

„Comentariul asupra societăţii de azi, în care viaţa a devenit un spectacol public, este corect şi profund. Tempoul este neobosit, iar cititorii vor da înnebuniţi paginile, până la ultima.” KIRKUS REVIEWS

Am primit această carte spre recenzie de la librăria online Librex. Mulțumesc!

Am aflat de Nerve. Adevăr sau provocare prin prisma filmului, care s-a lansat în România în septembrie și care a înnebunit toți cinefilii. Bineînțeles, în momentul în care filmul a fost lansat, cartea a început să fie foarte citită și pentru o lună am văzut-o pe rafturile tuturor. Am adăugat-o la un moment dat pe lista de cărți de citit, fără a-i da, însă, prea multă atenție. Asta până am văzut filmul, care mi-a plăcut la nebunie și care m-a convins că trebuie să citesc cartea cât mai repede.

Da, ați citit bine. Am văzut filmul înainte de a citi cartea. Nu știu dacă a fost o greșeală sau nu, dar sunt convinsă că într-un fel mi-a influențat părerea despre roman. Probabil că dacă nu aș fi văzut ecranizarea mai întâi, aș fi notat-o cu cinci stele din cinci, dar aceasta mi s-a părut mult mai captivantă și mai în ton cu ideea jocului Nerve. Totuși, și cartea mi-a plăcut foarte mult și m-a făcut să o recomand unei prietene care voia o carte de aventuri pentru o duminică liniștită în casă.

Nerve este un roman numai bun de citit atunci când vrei o lectură captivantă pentru weekend. Nu este vorba nici despre o carte foarte complexă, care îți dă de gândit, nici de un thriller care nu te va lăsa să dormi și nici de o poveste de dragoste care te va face să plângi și să râzi în același timp. Este pur și simplu o poveste extrem de captivantă, ușor de citit și destul de originală pentru a stârni o isterie printre cititorii genului young adult.

Premiza este foarte originală și mi-a plăcut mult. Nerve este un joc care te face să îți încalci limitele, să treci peste orice frică și să faci lucruri nebunești, în același timp fiind urmărit de milioane de Observatori și câștigând bani sau bunuri materiale. Sună destul de amuzant, nu? Problema este că provocările oferite de Nerve îți pot pune viața, demnitatea și viitorul în pericol. În afară de asta, jocul ajunge încet-încet să te controleze, pentru că el îți poate afla toate datele personale și toate secretele. Prin șantaj emoțional și psihic, jocul acesta ajunge să îți controleze întreaga viață până în punctul în care cedezi. De fapt, Nerve nu are limite și te face să le uiți și pe ale tale.

nerveVee este o adolescentă destul de normală, însă de o timiditate aparte. Ei îi place să stea în umbra celei mai bune prietene ale ei, Sydney, și nu este o adeptă al pericolului sau al senzațiilor tari. Însă în noaptea în care o vede pe Sydney sărutând băiatul de care îi place acesteia, Vee simte că trebuie să facă o schimbare și astfel ajunge să se înscrie la Nerve, unde îl primește ca partener pe Ian, un tip de care, bineînțeles, va ajunge să se îndrăgostească. Aceștia sunt adorați de Observatori și sunt puși să îndeplinească provocări care mai de care mai nebunești.

Ideea mi s-a părut foarte interesantă și executată excelent. Conceptul este foarte bine explicat cititorului și complexitatea jocului atrage și impresionează. Provocările primite de personajele principale m-au captivat, pentru că mereu voiam să văd cum vor ieși Ian și Vee din încurcături și ce alte provocări vor mai primi. Pe măsură ce înaintezi în poveste, atmosfera devine din ce în ce mai tensionată, iar provocările mai nebunești și mai periculoase ca oricând. Ce mi-a plăcut foarte mult a fost faptul că în spatele acestei idei fanteziste a jocului se ascund mesaje importante despre generația noastră și puterea pe care tehnologia, popularitatea și banii o au asupra noastră.

Un alt atu al cărții a fost atmosfera foarte bine creată. Citind cartea, m-am simțit de multe ori urmărită și am simțit pe pielea mea starea de surescitare, adrenalină și pericol. De asemenea, faptul că toată acțiunea se întâmplă noaptea a dat un farmec aparte poveștii și a făcut-o, parcă, mai misterioasă și mai periculoasă.

Suspansul provine din provocări și din zbuciumul interior al personajului principal, Vee. Transformarea ei dintr-o fată timidă într-una care își învinge temerile și face ce trebuie pentru a supraviețui nu este ușoară, iar chinul ei interior este foarte bine transmis cititorului. Ceea ce mă aduce la un alt punct forte al cărții.

Intrigă este foarte bine pusă la punct și te ține cu sufletul la gură. În același timp, suspansul este foarte bine gradat, astfel că simți adrenalina pulsându-ți în vene, dar și o mulțime de emoții foarte puternice.Am simțit pe pielea mea teama și disperarea lui Vee, dar și dorința ei de a fi mai curajoasă și de a-și ieși din zona de confort. Lucrul grozav la Nerve este că transmite foarte multe, de la emoții până la mesaje, astfel că romanul nu este numai un thriller foarte intrigant, ci și o lecție pentru adolescenți despre generația noastră.

Lucruri care m-au nemulțumit la carte au existat, însă nu au fost multe. În primul rând, personajele mi s-au părut destul de fade și slab conturate. Deși le-am simpatizat și mi-a păsat de soarta lor, nu pot spune că au fost cele mai reale sau mai bine create personaje despre care am citit vreodată. De asemenea, chiar dacă sunt specifice adolescenților, problemele lor mi s-au părut superficiale, iar modul lor de a le trata ușor copilărești. Provocările primite de ei sunt captivante și au un anumit farmec, dar cele din film mi s-au părut mult mai antrenante și mai amuzante. Cât despre relația dintre Ian și Vee, aceasta a fost de-a dreptul previzibilă și a evoluat mult prea repede.

Una peste alta, Nerve. Adevăr sau provocare este o carte numai bună de citit atunci când cauți o poveste antrenantă, care să nu te lase să o pui jos până la final, în același timp fiind foarte ușor de citit și foarte originală. O recomand pentru weekend-urile care par prea lungi fără o poveste bună! Apoi vă recomand și filmul, care sigur vă va ține cu sufletul la gură până la final.

Notă: 4 stele din 5

nerve-3